|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۳
کد خبر: ۲۵۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۰
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان گفت: شایع ترین علامت سل ریوی، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که بطور معمول همراه با خلط است.
 مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان گفت: شایع ترین علامت سل ریوی، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که بطور معمول همراه با خلط است.

حسین معصومی افزود: سایر علایم تنفسی این بیماری شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت، خلط خونی و علایم عمومی مثل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی است.

به گفته این مسئول، بیماری سل در بیش از 80 درصد موارد، ریه ها را مبتلا می سازد که در این حالت به آن سل ریوی اطلاق می شود.

وی اظهار داشت: در ایران خوشبختانه با توسعه شبکه های بهداشت و ارائه مراقبت های بهداشتی اولیه و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی موثر، میزان بروز بیماری سل از 142 در 100 هزار نفر در سال 1342 به 10.9در صد هزار نفر در سال 1396 رسیده و به عبارتی دیگر، یعنی حدود 13 برابر کاهش یافته است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: سل خارج ریوی نیز به ابتلای سایر اعضای بدن به غیر از ریه ها گفته می شود و بسته به عضو مبتلا طیف متنوعی از علایم را می تواند ایجاد کند.
وی اضافه کرد: بیماری سل در بسیاری از موارد قابل سرایت به دیگران بوده و بخصوص اگر این بیماری ریه ها و یا حنجره را درگیر کرده باشد، می تواند از طریق قطرات ریز تنفسی به دیگران منتقل شود.
معصومی افزود: این بیماری بطور معمول با عطسه، سرفه، حرف زدن و حتی با خندیدن این قطرات به مسافت های طولانی پرتاب می شوند و در هوا معلق باقی می مانند و اگر فرد سالمی از این هوای آلوده تنفس کند، میکروب وارد ریه های شخص سالم می شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: عوامل مختلفی می تواند موجب انتقال و سرایت این بیماری به سایرین شود و در این میان محیط های شلوغ ، کوچک و بدون تهویه مناسب از عوامل موثر در انتقال بیماری سل بشمار می رود.
وی اظهار داشت: مدت تماس با فرد بیمار (بخصوص انواع ریوی) از عواملی هستند که انتقال سل را افزایش می دهد و توجه به این نکته ضروری است که در صورت تشخیص به موقع سل و درمان صحیح آن اغلب بیماران پس از 2 هفته میکروب سل در خلط شان کاهش یافته و دیگر بیماری را به دیگران منتقل نمی کنند.
معصومی افزود: مهم ترین راه پیشگیری از بیماری سل، درمان کامل و موثر بیماران مبتلا به سل که آزمایش خلط آنها از نظر سل مثبت شده محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: افرادی که دارای علایم مشکوک به سل ریوی، بویژه سرفه بیش از 2 هفته هستند، می توانند به واحدهای بهداشتی (خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی) مراجعه کنند و با انجام یک آزمایش ساده خلط از وضعیت سلامتی خود مطلع شوند.
امروزه یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان، بیماری سل است و در این میان برآوردها نشان می دهد که از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر به میکروب سل آلوده است که این افراد در صورتی که به هر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی بشوند، ممکن است به بیماری سل فعال مبتلا شوند.
در سال 2016 میلادی، در جهان، حدود 10.4 میلیون نفر جدید به سل فعال مبتلا شده اند ( 5.9 میلیون نفر مرد، 3.5 میلیون نفر زن و یک میلیون نفر کودک) که برآورد می شود حدود 1.67 میلیون نفر در اثر این بیماری جان می سپارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین