|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۲۵۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس روز یکشنبه با ذوق زدگی از مخالفت دادگاه بین المللی کیفری لاهه با درخواست آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان گفت که تحقیقات درباره اقدامات ما در کشورهای مختلف بعنوان جنایات جنگی آزار دهنده است.
 نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس روز یکشنبه با ذوق زدگی از مخالفت دادگاه بین المللی کیفری لاهه با درخواست آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان گفت که تحقیقات درباره اقدامات ما در کشورهای مختلف بعنوان جنایات جنگی آزار دهنده است.

به گزارش رادیو دولتی رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه خود گفت: اخیرا، تحول بسیار مهمی برای دولت اسرائیل و جامعه بین المللی رخ داد. دادگاه لاهه با درخواست دادستان این دیوان در خصوص تحقیقات درباره نظامیان آمریکایی مخالفت کرد.

وی ادامه داد: این گونه اقدامات، آمریکا و اسرائیل و دموکراسی هایی را که اعضای این دیوان بین المللی نیستند، آزار می دهد. این موضوع که هر روز به هر بهانه ای بخواهند نظامیان آمریکایی یا اسرائیلی و یا دولت های ما را محاکمه کنند، مضحک است و بر خلاف هدف اولیه دیوان بین المللی کیفری است.

وی ادامه داد: من، آمریکا، ترامپ و دولت او را به علت اینکه با قدرت کنار شهروندان و نظامیان ارتش اسرائیل ایستادند، تحسین می کنم. امریکا بهترین دوست اسرائیل است!

به گزارش ایرنا، اقدام تهدید آمیز دولت آمریکا سبب شد پرونده تحقیقات پیرامون جنایات نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان که در دیوان بین‌المللی کیفری موسوم به لاهه تشکیل شده بود، به‌ طور موقت بسته شود.

دولت آمریکا با مطرح کردن عدم صلاحیت قضایی دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیقات پیرامون جنایات نظامیانش در جنگ افغانستان و تهدید به عدم صدور روادید برای قضات پرونده، توانست راه تحقیقات درباره جنایات در افغانستان را مسدود کند.

با بسته شدن این پرونده به نظر می‌رسد،تصمیم قضات برای پاسخگویی به قربانیان پس از حمله ایالات ‌متحده به افغانستان پایان ‌یابد.

به گفته منابع خبری، اگر چه قضات دیوان بین‌المللی کیفری می‌گویند، مبنای قانونی برای پیگیری ارتکاب جرایم وجود دارد اما عدم همکاری از سوی ایالات‌ متحده، مقامات افغانی و گروه طالبان شانس پیگرد قانونی این پرونده را از بین برده است.

امریکا پیشتر روادید «فاتو بنسودا» دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری برای ورود به ایالات ‌متحده را به دلیل تحقیقاتش در مورد عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان، لغو کرد.

این تصمیم علیه دادستان گامبیایی دیوان بین‌المللی کیفری در حالی اتخاذ شد که چند هفته پیش، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از اعمال محدودیت‌ هایی برای کارکنان این دیوان در صورت تحقیق در مورد نظامیان آمریکایی و نیروهای متحد واشنگتن، خبر داد.

از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون جامعه بین‌الملل شاهد کشتار غیر نظامیان از سوی نیروهای آمریکایی در قالب عملیات متعدد بوده است.

سوزاندن و مُثله کردن اجساد غیر نظامیان و گرفتن عکس یادگاری با آنها، ایجاد زندان‌های مخفی و حمله به مجالس عروسی تنها بخشی از جنایات نیروهای آمریکایی در افغانستان است.

همچنین استفاده از روش‌های بازجویی ضد بشری مانند غرق مصنوعی، اجبار به ایستادن برای ساعت‌های طولانی، جلوگیری از خوابیدن زندانیان بمدت یک هفته، تهدید اعضای خانواده زندانیان از دیگر رفتارهای غیر انسانی نیروهای آمریکایی در بر ابر شهروندان افغان است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ طی گزارشی در این خصوص اعلام کرد که زندانیان افغان در بازداشتگاه‌های سیا، در تاریکی کامل نگه داری می‌شوند، ب‌طور مداوم در سلول‌های انفرادی موسیقی و صداهای ناخوشایند بسیار بلند و گوشخراش پخش می‌شود، نبود سیستم گرمایشی نیز موجب مرگ زندانیان شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین