قیمت خودرو با روش زیر کاهش پیدا می کنه:
قیمت خودروی ام وی ام X33 حدود 10000 دلاره که می گیم با دلار 3000 تومان هم محاسبه بشه میشه حدود 30 میلیون که 40 درصد تعرفه هم بهش اضافه کنیم میشه 42 میلیون که در حال حاضر در بازار حدود 60 میلیون خرید و فروش میشه.
سوال اینجاست سود مدیران خودرو چقدر باید باشد ؟ آیا برای وادرات CBU حدود 5الی 8 میلیون تومان سود کافی نیست؟
لذا ابتدا باید سود وارد کننده CBU کنترل گردد و پس از آن به تولید کننده داخلی بپردازیم.
لذا قیمت این خودرو در بازار با شرایط فعلیو با توجه به عرضه وتقاضا نباید از 48 الی 50 میلیون بیشتر باشه.
البته بازهم برای یک خودروی چینی با این کیفیت باز هم زیاد است که بدین معنی است که باید تعرفه ها کمتر شود.تعرفه منطقی برای واردات CBU با ارز فعلی 20 درصد منطقی است که با این فرض و با فرض سود 5-8 میلیونی میشه 44 میلیون نهایتا برای فروش.
با همین فرض خوردوی تولید داخل هم میتونه ارزون فروخته بشه:
تعرفه واردات خودرو بصورت CKD برای خودروساز داخلی باید به 13 درصد برسه
تعرفه واردات قطعه برای سازنده ها باید صفر بشه
برای مثال :
فرضا پراید به صورت CKD توسط سایپا وارد گردد، فکر نمی کنم کل پک آن بیشتر از 3000 دلار باشه بافرض دلار 3000 تومان میشه 9 میلیون و فرض می کنیم کاهش قیمت به واسطه درصد ساخت داخل با تعرفه واردات برابر و حذف گردد لذا با تیراژ تولید پراید با در نظر گرفتن هزینه های سایپا برای تولید سود 5 میلیونی هم در نظر بگیریم میشه 14 میلیون نه 17 میلیون.
حال آنکه کل پک از خارج وارد نمیشه و فقط قطعات EMS از خارج وارد میشه و برخی قطعات خاص .لذا بنده فکر نمی کنم که کل پک قطعات پراید داخلی و خارجی آن با در نظر گرفتن تعرفه های بالا جمعا بیش از 7 میلیون بشه که نهایتا باسود سایپا نباید بیشتر از 12 میلیون فروخته بشه.
در مورد خودروهای ایرانخودرو نیز همین مطلب صدق می کند.
تمام محاسبات حاکی از آن است که کنترل قیمت و سود مشخص برای وارد کننده نداریم.
همچنین تعرفه ها منطقی نبوده و باعث گرانی خودروی وارداتی و همچنین خودروی تولید شده که درنهایت این مردم هستند که باید قربانی تصمیم گیری های نادرست شوند.
قیمت خودروی ام وی ام X33 حدود 10000 دلاره که می گیم با دلار 3000 تومان هم محاسبه بشه میشه حدود 30 میلیون که 40 درصد تعرفه هم بهش اضافه کنیم میشه 42 میلیون که در حال حاضر در بازار حدود 60 میلیون خرید و فروش میشه.
سوال اینجاست سود مدیران خودرو چقدر باید باشد ؟ آیا برای وادرات CBU حدود 5الی 8 میلیون تومان سود کافی نیست؟
لذا ابتدا باید سود وارد کننده CBU کنترل گردد و پس از آن به تولید کننده داخلی بپردازیم.
لذا قیمت این خودرو در بازار با شرایط فعلیو با توجه به عرضه وتقاضا نباید از 48 الی 50 میلیون بیشتر باشه.
البته بازهم برای یک خودروی چینی با این کیفیت باز هم زیاد است که بدین معنی است که باید تعرفه ها کمتر شود.تعرفه منطقی برای واردات CBU با ارز فعلی 20 درصد منطقی است که با این فرض و با فرض سود 5-8 میلیونی میشه 44 میلیون نهایتا برای فروش.
با همین فرض خوردوی تولید داخل هم میتونه ارزون فروخته بشه:
تعرفه واردات خودرو بصورت CKD برای خودروساز داخلی باید به 13 درصد برسه
تعرفه واردات قطعه برای سازنده ها باید صفر بشه
برای مثال :
فرضا پراید به صورت CKD توسط سایپا وارد گردد، فکر نمی کنم کل پک آن بیشتر از 3000 دلار باشه بافرض دلار 3000 تومان میشه 9 میلیون و فرض می کنیم کاهش قیمت به واسطه درصد ساخت داخل با تعرفه واردات برابر و حذف گردد لذا با تیراژ تولید پراید با در نظر گرفتن هزینه های سایپا برای تولید سود 5 میلیونی هم در نظر بگیریم میشه 14 میلیون نه 17 میلیون.
حال آنکه کل پک از خارج وارد نمیشه و فقط قطعات EMS از خارج وارد میشه و برخی قطعات خاص .لذا بنده فکر نمی کنم که کل پک قطعات پراید داخلی و خارجی آن با در نظر گرفتن تعرفه های بالا جمعا بیش از 7 میلیون بشه که نهایتا باسود سایپا نباید بیشتر از 12 میلیون فروخته بشه.
در مورد خودروهای ایرانخودرو نیز همین مطلب صدق می کند.
تمام محاسبات حاکی از آن است که کنترل قیمت و سود مشخص برای وارد کننده نداریم.
همچنین تعرفه ها منطقی نبوده و باعث گرانی خودروی وارداتی و همچنین خودروی تولید شده که درنهایت این مردم هستند که باید قربانی تصمیم گیری های نادرست شوند.