|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۵۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
دو دیپلمات پیشین مصری به موضع کشورشان در نپیوستن به ائتلاف ضد ایرانی موسوم به ناتوی عربی واکنش نشان دادند و تاکید کردند که موضع مصر از همان ابتدا عدم دشمنی با ایران بوده است.
 دو دیپلمات پیشین مصری به موضع کشورشان در نپیوستن به ائتلاف ضد ایرانی موسوم به ناتوی عربی واکنش نشان دادند و تاکید کردند که موضع مصر از همان ابتدا عدم دشمنی با ایران بوده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه المصریون نوشت: مخالفت مصر با ایجاد "ناتوی عربی" برای مقابله با ایران و عدم حضور این کشور در اولین نشست این گروه که روز یکشنبه گذشته در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، پرسش‌های متعددی را به دنبال داشت به خصوص اینکه مصر روابط مستحکمی با تمام کشورهای عضو دارد.
این روزنامه می‌نویسد: "ائتلاف استراتژیک خاورمیانه" که در رسانه‌ها به "ناتوی عربی" معروف است به دنبال ایجاد ائتلافی امنیتی برای مقابله با ایران است و قرار است کشورهای تشکیل دهنده آن عربستان، امارات، کویت، بحرین، عمان، قطر، مصر، اردن و آمریکا باشند.

حسین هریدی، دستیار وزیر خارجه پیشین مصر در گفت‌وگو با این روزنامه می‌گوید: ایده ناتوی عربی گردهم آمدن برخی کشورها برای مقابله با ایران است و این مساله در تضاد با سیاست‌های مصر است که پیش از این اعلام کرده. مصر وارد هیچ ائتلافی برای دشمنی با کشور دیگری نمی‌شود و با هیچ طرفی تنش ایجاد نمی‌کند، این اساس سیاست مصر است.
وی افزود: ما موضع مصر نسبت به ناتوی عربی را تأیید می‌کنیم، مصر اساساً مخالف این ایده است و هیچ موضع رسمی در رابطه با آن نداشته است.
این دیپلمات پیشین مصری در عین حال از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر خواست که در صورت به خطر افتادن کشورهای عربی از آنها حمایت کند.
وی گفت: اگر هر یک از کشورهای عربی با خطر و یا مشکلی مواجه شوند کشور مصر برای حمایت و کمک به آن خواهد شتافت.
هریدی در پایان گفت: اولین کسی که ایده ناتوی عربی را مطرح کرد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنانش در دانشگاه آمریکایی قاهره بود، وی اعلام کرد که آمریکا به دنبال ایجاد ائتلاف استراتژیک خاورمیانه است که برخی آن را ناتوی عربی نامیدند.
از سوی دیگر، دکتر عبدالله الاشعل، که او هم در دوره‌ای دستیار وزیر خارجه مصر بوده در این راستا گفت: مصر هیچ گونه منفعتی در دشمنی با ایران ندارد بنابراین با این ایده مخالفت کرد و در نشست آن شرکت نکرد، علاوه بر این، این ایده عملی نخواهد شد و تحقق آن امری دشوار است.
وی در ادامه ضمن تقدیر از موضع مصر در نپیوستن به ناتوی عربی افزود: هدف اساسی این ائتلاف ایجاد فشار بر ایران است و تحقق این مساله دشوار است زیرا تهران اقدامات متقابل زیادی می‌تواند انجام دهد همچنین شرکت کنندگان در این نشست توانایی ایجاد جنگ علیه ایران را ندارند.
این دیپلمات پیشین مصری اعلام کرد: نگران این هستم که موضع مصر نسبت به ناتوی عربی تنها در حد اظهار نظر رسانه‌ای برای ایجاد آرامش و دوری از دشمنی باشد. خلاصه این موضع مثبت بوده و امیدوارم که حقیقی باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین