|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۲۵۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
ظاهراً سیل هم فروکش کرده و خطر از بیخ‌گوش اهوازی‌ها گذشته و از آن سو مدیریت بحران در حال تلاش برای مهار سیلاب و هدایت آن به سوی هورالعظیم است. حالا هور در حال آبگیری است و بخشی از تأسیسات نفتی زیر آب رفته‌اند تا روستاهای دشت آزادگان آسیب بیشتری نبینند.
 روستاهایی که تا نیمه در آب فرو رفته‌اند و حالا ساکنانش یا بر بر روی پشت بام مانده اند و یا به ۹۲ اردوگاه تعیین شده پناه آورده اند؛ این تصویری از ۱۰۹ روستای خوزستان است که غرق آب شده اند و انگار نه انگار که ساکنانش تا همین دیروز به زمین‌های کشاورزی ترک خورده شأن می‌نگریستند...

تاکنون برای مدیریت بحران مناطق سیل زده ۲۷۰ روستا تخلیه شده و ۱۱۸ هزار نفر در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند؛ در این سیلاب به ۴۳۸ واحد مسکونی شهری و ۸۷۰۰ واحد مسکونی روستایی آسیب وارد شده و حالا سیل زدگان نگران‌اند برای از دست رفتن دار و ندارشان

روانشناسان نگران افسرده شدن سیل زده‌ها و مراکز بهداشت نیز نگران از شیوع بیمارهای عفونی ناشی از پس زدگی فاضلاب.

ظاهراً سیل هم فروکش کرده و خطر از بیخ‌گوش اهوازی‌ها گذشته و از آن سو مدیریت بحران در حال تلاش برای مهار سیلاب و هدایت آن به سوی هورالعظیم است. حالا هور در حال آبگیری است و بخشی از تأسیسات نفتی زیر آب رفته‌اند تا روستاهای دشت آزادگان آسیب بیشتری نبینند.



ارسال کتاب و اسباب‌بازی برای کودکان سیل‌زده خوزستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران از آماده‌سازی بسته‌های متنوعی از کتاب و اسباب‌بازی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران خبر داد و از مردم خواست کمک‌های خود در این زمینه را به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان اهدا کنند تا به مناطق سیل‌زده ارسال شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، علی نیکنام در پی وقوع سیل اخیر در استان‌های کشور ضمن ابراز همدری با مردم این استان‌ها گفت: طی بخشنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تعیین استان تهران به عنوان استان معین جهت کمک به استان سیل‌زده خوزستان، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی کشور توان خود را برای خدمت‌رسانی به مردم انقلابی و مصیبت‌زده خوزستان بسیج کرده و بدین منظور با هدف امدادرسانی برای کودکان و نوجوانان، در اولین اقدام بسته‌های متنوعی از کتاب و اسباب بازی برای ارسال به مناطق سیل زده آماده کرده است.

کاروان مهر تئاتر خوزستان به کمک مردم سیل‌زده شوش رفت

برای ابراز همدردی با مردم سیل زده استان خوزستان، کاروان مهر هنرمندان تئاتر خوزستان به همراه معاونت هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و طلاب حوزه علمیه امام صادق (ع) شهر الوان به کمک مردم سیل زده شهرستان شوش رفتند.

به گزارش ایسنا، کاروان مهر هنرمندان تئاتر خوزستان با همراهی ناصر چنانی معاون هنری سینمایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به همراه جمعی از طلاب حوزه علمیه امام صادق (ع) شهر الوان به کمک مردم سیل‌زده روستاهای شهرستان شوش رفتند و اقلام تهیه شده را میان سیل‌زدگان توزیع کردند.

ناصر چنانی معاون هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در کمپ اسکان مردم سیل‌زده روستای بکران گفت: کاروان مهر هنرمندان تئاتر خوزستان از ابتدای امسال با حضور در استان گلستان به کمک مردم سیل زده شهرستان آق قلا رفته و به اجرای برنامه‌های هنری و توزیع اقلام فرهنگی پرداختند.



اسکان اضطراری ۱۱۸ هزار خوزستانی در اردوگاه‌های موقت

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از تخلیه ۲۷۰ روستای خوزستان تاکنون در پی وقوع سیل خبر داد.

کیامرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین آمار از وضعیت سیلاب در خوزستان اظهار کرد: از زمان وقوع سیلاب تاکنون ۲۷۰ روستا به صورت کلی و جزئی تخلیه شده است.

وی افزود: از این تعداد روستاهای تخلیه شده، ۱۰۹ روستا دچار آب گرفتگی شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: جهت اسکان اهالی این روستاها ۹۲ اردوگاه اسکان اضطراری در خوزستان برپا شده است و تاکنون ۱۱۸ هزار نفر در این اردوگاه‌ها به صورت اسکان اضطراری مستقر شده‌اند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: در این سیلاب به ۴۳۸ واحد مسکونی شهری و ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روستایی آسیب وارد شده است. همچنین در این سیلاب تاکنون ۴۰۰ هزار دام سبک و سنگین جابه‌جا و علوفه مورد نیاز تأمین شده است.



آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه‌های خوزستان از هفته آینده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: تمامی مدارس مناطق سیل زده خوزستان از ابتدای هفته آینده دایر هستند.
 

به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی زاده اظهار کرد: بر اساس تصمیم گیری شورای تأمین استان خوزستان، مدارس اهواز، شوش، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه و شعیبیه تنها تا پایان هفته جاری تعطیل هستند. دانشگاه‌های استان نیز بر همین اساس فعالیت خود را از ۳۱ فروردین ماه آغاز می‌کنند.

روستای هوفل علی آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان، صبح سه شنبه ۲۰ فروردین بر اثر سیل به زیر آب رفت. برخی ار اهالی روستا را ترک کرده اند و برخی دیگر بر روی پشت بام منازل خود هستند و از روستا محافظت می‌کنند.

به گفته اهالی طی ۲ روز گذشته از حجم آب کم شده ولی همچنان کوچه‌ها و خانه‌ها زیر آب هستند.



باید به فکر پیشگیری و درمان اضطراب حاد ناشی از سیل باشیم

رئیس هیأت پزشکی ورزشی خوزستان گفت: باتوجه به حوادث و بحران‌هایی همچون سیل باید به فکر پیشگیری و درمان اضطراب حاد باشیم؛ این افراد سرمایه‌های خود را از دست داده اند و قطعاً افسردگی و اضطراب‌های حاد نیز برایشان اتفاق می‌افتد که با دلسوزی و مودتی که همه مردم نسبت به این موضوع دارند از شدت ناراحتی این افراد کم می‌شود.

منصور روزدار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خدمات ارائه شده از سوی هیأت پزشکی ورزشی خوزستان به مردم سیلزده استان، اظهار کرد: ما هم با توجه به وظیفه مان در بحث معاینه مردم سیل زده که در اماکن ورزشی مستقر شده اند، خدماتی ارائه داده ایم. همچنین باتوجه به این‌که نبود برخی امکانات و وسایل بهداشتی ممکن است زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها شود، این وسایل را در اختیار مردم قرار دادیم.

وی افزود: یکی از موارد اساسی و موردنیاز افراد سیل زدگان حاضر در کمپ‌ها دارو و شیرخشک است که طی هماهنگی که با فدراسیون پزشکی ورزشی داشتیم، تلاش‌مان تهیه شیرخشک و دارو بود که این دو مهم تهیه شد، ضمن این‌که داروهایی که تهیه می‌شود نیز در اختیار داروخانه سیار در اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان قرار داده خواهد شد.

رئیس هیأت پزشکی ورزشی خوزستان بیان کرد: در حال حاضر آن‌چه به عنوان خدمات پزشکی از سوی هیأت پزشکی ورزشی خوزستان به مردم سیل‌زده ارائه شده، تنها کنترل بیماری‌های زمینه‌ای افراد بوده است و گاهاً نیز حساسیت و سرماخوردگی مشاهده شده است. خوشبختانه موارد حاد و خطرناک شیوع بیماری‌های عفونی دیده نشده است و خدا را شکر با کمک هلال احمر و اکیپ‌های پزشکی که از سایر استان‌ها آمده اند و همچنین همکاری مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان و دیگر هیأت‌های ورزشی کار به خوبی پیش می‌رود و مورد خاصی را شاهد نبودیم.

دکتر روزدار در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که ارائه خدمات مشاوره‌ای یکی از وظایف این هیأت محسوب می‌شود، آیا با توجه به آسیبی که بحران سیل ممکن است از نظر روحی روانی به افراد وارد کند، تاکنون خدماتی جهت کاهش استرس و اضطراب به این افراد ارائه شده است؟ گفت: در چنین شرایطی مشاوره یک بحث ضروری است. خوشبختانه ما یک اکیپ روانشناسی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها داریم که با آنها نیز هماهنگ شده است تا بتوانیم سرکشی‌های جهت ارائه مشاوره به مردم سیل زده داشته باشیم. معمولاً یک سری اختلالات روحی روانی و اضطراب حاد حادثه را داریم که البته خوشبختانه با توجه به این‌که مورد فوتی در سیل نداشته‌ایم، اختلالات روحی رخ نداده است ولی انتظار این‌که برخی افراد دچار اضطراب حاد شود، می‌رود.

بنه کاظم یکی از روستاهای بخش شعیبیه شوشتر است که با شروع سیل در خوزستان دچار آب گرفتگی و تخلیه شد.



ساکنین این روستا بر روی تپه کنار روستا در چادرهای هلال احمر سکونت دارند. با گرم شدن هوا و زندگی در فضای باز، حشرات مشکلاتی را برای ساکنین بوجود آورده اند.

انتقال هوایی، آبی و زمینی ۶۲۰۰ سیل‌زده خوزستانی به مناطق امن

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان از انتقال ۶ هزار و ۲۰۰ سیل‌زده به مناطق امن توسط بالگردها، قایق‌ها و خودروهای امدادی هلال احمر خوزستان خبر داد.

صادق سلامت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از چهارم تا بیست و چهارم فروردین ماه بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ سیل‌زده در مناطق مختلف استان خوزستان توسط ۶ فروند بالگرد و ۲۲ فروند قایق به مناطق امن انتقال یافته‌اند. این افراد از مناطق سیل‌زده شهرستان‌های شوشتر، شوش، اهواز، دشت آزادگان، حمیدیه و دزفول به مناطق امن و اردوگاه‌های اسکان اضطراری و موقت انتقال یافته‌اند.

سلامت با بیان اینکه ۶ فروند بالگرد در مناطق سیل‌زده خوزستان به کار گرفته شده است، تصریح کرد: این ۳۸۲ سورتی پرواز به مدت ۱۷۷ ساعت انجام شده و ۸۶۰ نفر از افراد گرفتار در سیل و مصدومان حادثه به مناطق امن و مراکز درمانی منتقل شده‌اند. در این پروازها، ۱۳۸ هزار کیلوگرم بار از قبیل اقلام امدادی و محموله‌های غذایی جابه‌جا شده است.

سلامت عنوان کرد: در این مدت ۱۱ هزار کیلوگرم اقلام امدادی و ۳۰۰ کیلوگرم لوازم منزل آسیب‌دیدگان با قایق‌های امدادی جابه‌جا شده است.

تأمین ۱۰ دستگاه دیالیز برای بیماران سیل‌زده خوزستان

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تأمین ۱۰ دستگاه دیالیز توسط وزارت بهداشت جهت درمان بیماران دیالیزی مناطق سیل‌زده خوزستان خبر داد.

دکتر خجسته حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهت کاهش آلام بیماران مخصوصاً بیماران دیالیزی در زمان وقوع سیل و اعلام وضعیت فوق‌العاده در منطقه دشت‌آزادگان، در پی درخواست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص ادامه فعالیت بخش دیالیز بیمارستان چمران سوسنگرد به عنوان تنها بخش دیالیز در منطقه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به تأمین ۱۰ دستگاه ماشین دیالیز کرد.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان چمران سوسنگرد مجهز به ۲۰ دستگاه ماشین دیالیز است.

ادامه دارد…


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین