|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۲۵۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
گروهی ۱۴ نفره از دانشمندان بین المللی با ۱۳ میلیون یورو بودجه قصد دارند به قطب جنوب سفر کنند.
 گروهی ۱۴ نفره از دانشمندان بین المللی با ۱۳ میلیون یورو بودجه قصد دارند به قطب جنوب سفر کنند.

این گروه قصد دارد با سوراخ کردن یخ‌ها رکوردی دقیق و مداوم از اتمسفر زمین به دست آورد و آب و هوای آن را تا ۱.۵ میلیون سال قبل بررسی کند.

دانشمندان با بررسی حباب‌های دی اکسید کربن و گازهای دیگری که در هسته یخی وجود دارد، چشم اندازی به گذشته آب و هوای زمین فراهم می‌کنند.

این پروژه Beyond EPICA نام گرفته و دانشمندان امیدوارند یخ‌های مربوط به بازه ای تا ۱.۵ میلیون سال قبل را بیابند. یخ‌های موجود در اعماق قطب جنوب سرنخ‌هایی تاریخی دارد و محققان امیدوارند با بررسی آنها از یک رویداد تغییر ناگهانی آب و هوا به نام «انتقال میانه پلیستوسن» اطلاعاتی به دست آورند. تا پیش از این رویداد بازه‌های گرم و سرد زمین هر ۴۰ هزار سال یکبار تغییر می‌کرد. اما پس از آن این بازه‌ها به دوره‌هایی ۱۰۰ هزار ساله تبدیل شد.

در این خصوص نظریه‌های مختلفی وجود دارد اما تحقیق جدید به دنبال یافتن شواهدی برای توضیح این تغییر است.

باربار سانی از دانشگاه Ca’ Foscari در ایتالیا می‌گوید: ما باید بدانیم چرا این چرخه ۹۰۰ هزار سال قبل تغییر کرد و اکنون در جهانی با چرخه ۱۰۰ هزارساله زندگی می‌کنیم. با انجام عملیات حفاری در یخ می‌توان به اطلاعات حیاتی قابل توجهی برای ارتقای مدلسازی آب و هوای جهان در آینده دست یافت.

این گروه طی سه سال گذشته با استفاده از رادار زیر یخ را بررسی کردند تا بهترین مکان برای حفاری را بیابند. تحقیقاتشان نشان داد چنین مکانی در ۴۰ کیلومتری ایستگاه «کنکوردیا» در شرق قطب جنوب قرار دارد.

همچنین محققان قرار است تا عمق ۲.۷ کیلومتری زمین حفاری کنند. کل این مأموریت طی ۶ سال تکمیل می‌شود. در ۵ سال نخست سوراخ در یخ حفاری می‌شود و یک سال برای بررسی آن صرف خواهد شد.

تاکنون قدیمی ترین یخی که حفاری شده به ۸۰۰ هزار سال قبل تعلق داشته است.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین