|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۰
کد خبر: ۲۵۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
یوری گاگارین فضانورد روس اولین فضانوردی بود که از جو کره زمین خارج و به فضا سفر کرد، سفری به دور مدار کره زمین در ۱۲ آپریل سال ۱۹۶۱ میلادی پرداخت.
 یوری گاگارین فضانورد روس اولین فضانوردی بود که از جو کره زمین خارج و به فضا سفر کرد، سفری به دور مدار کره زمین در ۱۲ آپریل سال ۱۹۶۱ میلادی پرداخت.

۲ سال بعد (۱۹۶۳) والنتینا تروشکوا فضانورد روس توانست به عنوان اولین فضانورد زن و ششمین فضانورد نام خود را ثبت کند، اتفاقی جدید که در دهه‌های پیش و همزمان با شروع عصر سفر به فضا بیشتردرباره مردان رخ داده بود.

در سال‌های اخیر عده‌ای زیاد از فضانوردان را زنان تشکیل می‌دهند که به انجام انواع فعالیت‌ها از جمله تعمیرات، پژوهش و آزمایش و نیز راه پیمایی فضایی می‌پردازند.

اسوتلانا ساویستکایا نیز اولین فضانورد زنی که در سال ۱۹۸۲ راه پیمایی فضایی خارج از ایستگاه فضایی میر انجام داده است.

آمار‌ها نشان می‌دهند از زمان اولین پرواز سفینه‌های فضایی سرنشین دار به خارج از جو زمین تاکنون حدود ۵۵۰ نفر به فضا سفر کرده اند که از این میزان ۶۳ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به موفقیت بانوان در پشت سرگذاشتن آزمایش‌های مختلف برای فضانورد شدن در سال‌های آینده تعداد زیادی از فضانوردان را بانوان تشکیل می‌دهند.

به گفته دانشمندان زندگی در فضا اثر‌اتی متفاوت بر زنان و مردان می‌گذارد؛ مردان فضانورد پس از بازگشت از ماموریت‌های فضایی فشارخونی بالاتر در چشمان خود به نسبت زنان دارند. زنان نیز پس از بازگشت از فضا بیش از مردان دچار ضعف و خستگی می‌شوند.

به طور کلی زنان سیستم ایمنی قوی تری نسبت به مردان دارند به همین دلیل کمتر در فضا دچار عفونت و ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند، اما هر ۲ گروه به شدت در خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان پوست به دلیل تابش‌های اشعه‌های کیهانی و خورشید قرار دارند.

زنان فضانورد بهتر می‌توانند تفاوت رنگ اشیای مختلف را تشخیص دهند در صورتی که مردان فضانورد بهتر قادر خواهند بود حرکت و جابه جایی اشیا را تشخیص دهند.


مردان به دلیل ساختار اسکلتی و عضلانی بیشتر به نسبت زنان در فضا دچار افت و تحلیل رفت توان ماهیچه‌ای بیشتری می‌شوند البته از دست رفتن حجم توده عضلانی در مردان و زنان روی می‌دهد، اما در مردان بیشتر است.

زندگی در فضا به ناباروری در فضانوردان منجر نمی‌شود و بنا بر آمار‌ها از سال ۲۰۱۳ تا کنون بیش از ۱۳ فضانورد پس از بازگشت از ماموریت فضایی به زمین فرزند دار شده و دچار مشکلاتی مانند سقط جنین یا دیگر مشکل‌های متداول در دوران بارداری نشده اند.


زندگی در فضا در مردان و زنان فضانوردن به طور یکسان سبب ایجاد خستگی، استرس، آسیب به کیفیت خواب می‌شود. تمامی فضانوردان پیش از سفر به فضا مورد غربالگری روانشناختی قرار می‌گیرند و به گفته کارشناسان تفاوتی از نظر روانشناسی بین زنان و مردان در زمینه سفر به فضا وجود ندارد.

مقاومت بالای زنان برای زندگی در فضا در کنار هوش بسیار عالی برای فراگیری مطالب علمی و پژوهشی سبب شده است تا دانشمندان زنان را گزینه‌های بهتری برای سفر به سیاره مریخ به نسبت زنان بدانند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین