|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۵۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
فرماندار باوی با اشاره به شرایط شهر شیبان در میان رودخانه‌های دز و کارون گفت: "بند قیر" در بالادست ملاثانی محل تلاقی دو رود دز و کارون است و هر دو رودخانه از کنار شهر شیبان رد می‌شوند.
رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه با واریز بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان کمک نقدی برای سیل زدگان از سوی مردم، رکورد کمک‌های نقدی کرمانشاه شکسته شد، ابراز امیدواری کرد که با توجه به حجم بسیار زیاد خسارات این کمک‌ها باز هم افزایش پیدا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ علی اصغر پیوندی گفت: تا عصر روز گذشته (یکشنبه ۱۸ فروردین) مردم بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان به حساب­‌های هلال احمر پول نقد واریز کردند و اقلام زیستی تحویلی به هلال احمر هم بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان است.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: این کمک‌ها ناشی از این است که دیگر عزیرانی که دچار سیل نبودند و مشکلات برف و کولاک نداشتند، به فکر دیگر هموطنان بودند و تلاش و همت بسیار بلندی به خرج دادند که امیدواریم این کمک‌ها باز هم افزایش پیدا کند چرا که حجم خسارات بسیار زیاد است و برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد که خسارت سیل در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، گلستان و مازندران بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، بارش شدید باران که از ۲۶ اسفند ماه سال ۹۷ در مازندران شروع شد و تا دوم فروردین ماه امسال ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه‌ها در مناطق مرکزی و شرقی استان شد و به ۹ نقطه شهری و بیش از ۱۷۰ روستا در بخش‌های مختلف خسارت زد.

در روز‌های آغازین سال جدید هم بارش بیش از ۳۰۰ میلیمتر باران در ۳۵ ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی توامان شد، باعث سرریز شدن سد‌های گلستان و بوستان و طغیان رودخانه‌ها شد بطوریکه ابتدا شهر گنبد را به زیر آب برد و سپس روانه شهر‌ها و روستا‌های شمالی و غربی استان شد.

۵ فروردین ۹۸ نیز جاری شدن سیلاب در دروازه قرآن شیراز و برخورد خودرو‌ها با یکدیگر در محور ورودی شمال این کلانشهر ده‌ها کشته و مصدوم برجای گذاشت.
از سوی دیگر بارندگی‌های شدید در مناطق بالادست حوضه‌های کارون، دز و کرخه در ۲ هفته اخیر سبب آبگرفتگی روستا‌های و شهر‌های حاشیه این رودخانه‌ها در شهرستان‌های دشت آزادگان، شوش، حمیدیه، شوشتر، اهواز و کارون شده است.

همزمان با آغاز موج دوم بارش‌های فروردین، بسیاری از شهر‌های و روستا‌های استان لرستان نیز درگیر سیلاب شدند. شهر‌هایی مانند پلدختر، دورود، خرم‌آباد، الیگودرز و ... در محاصره سیل قرار گرفتند؛ تا جایی که امکان امدادرسانی هوایی به شهر پلدختر و برخی از روستا‌ها وجود نداشت.

تمام ارکان کشور اعم از دولت، نیرو‌های امداد و نجات، ارتش، سپاه و سایر نهاد‌های دولتی و خصوصی به صورت هماهنگ و یکدل کمک به سیل زدگان و رفع دغدغه‌های مردم را در اولویت امور خود قرار داده و آستین همت بالا زده اند تا به بهترین نحو و در سریعترین زمان از آلام و مشکلات مردم بکاهند.

آب شهر سیلزده معمولان وصل شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان گفت: آب شرب شهر سیلزده معمولان پس از ۶ روز با تلاش نیرو‌های امدادی این شرکت وصل شد.

حمیدرضا کرموند شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: بعد از برطرف شدن مشکل قطعی برق شهر معمولان، شرکت آب و فاضلاب شهری آبگیری، شستشوی خطوط انتقال، مخازن آب و نیز کلر زنی را در دستور کار قرار داد و در نهایت آب آشامیدنی شهر معمولان وصل شد.

وی اظهار داشت: آب آشامیدنی شهر هشت هزارنفری شهر معمولان بر اثر سیل حدود ۶ روز قبل قطع شده بود.

در اثر سیل روز دوشنبه ۱۲ فروردین در لرستان رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به صد‌ها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.

اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل‌های بسیاری در مسیر‌های اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستا‌های سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

مردم شهر‌های پلدختر و معمولان و روستا‌های اطراف حاشیه کشکان از ۱۲ فروردین ۲۴ ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه‌های اطراف گذراندند.

تمامی راه‌های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی‌داد، اما از نخستین ساعات ۱۳ فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.

برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان ۱۵ هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تاکنون ۱۵ نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند، ولی هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات جانی در پلدختر اعلام نشده است که همین می‌تواند ناشی از اطلاع رسانی خوبی باشد که قبل از سیل در این منطقه صورت گرفته است.

نامه رئیس‌جمهور برای برداشت ۲ میلیارد یورویی از صندوق توسعه برای کمک به مناطق سیل‌زده

نماینده مردم تهران در مجلس مدعی شد: رییس‌جمهور در قالب نامه‌ای دستور برداشت دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی که معادل ریالی آن با توجه به نوسانات نرخ ارز حدود ۲۷۰۰۰ میلیارد تومان است را صادر کرده است تا این مبلغ هر چه سریعتر به مناطق سیل‌زده اختصاص پیدا کند.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم پایبندی عملی مسؤولان و جریان‌های سیاسی به همبستگی و همدلی برای بهبود کمی و کیفی امدادرسانی به مناطق سیل‌زده تاکید کرد و افزود: درست است که نقایص و کاستی‌ها در امدادرسانی به استان‌های سیل‌زده زیاد است اما همانطور که در دوران دفاع مقدس با همدلی، اتحاد و انسجام توانستیم بر شرایط سخت اقتصادی و ویرانی‌های ناشی از ۸ سال جنگ تحمیلی فائق آییم در شرایط فعلی نیز می‌توان با تکیه بر داشته‌های اخلاقی و معنوی و تجربیات دفاع مقدس، شرایط خاص و ویژه سیل را به خوبی مدیریت کرد و بر مشکلات و ویرانی‌ها فائق آمد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: قطعا در سایه اتحاد و همدلی نابسامانی‌ها و کاستی‌ها کم رنگ‌تر می‌شود و شکاف و اختلاف بین مسؤولان اجرایی، نظامی و امدادی کمتر می‌شود. همه دستگاه‌ها در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان کشورند هر چند که از نظر مدیریتی و تجهیزات فنی و موازی‌کاری‌ها ممکن است ضعفهایی وجود داشته باشد اما همه دست در دست هم وظیفه‌شناسی و همدردی خود با سیل‌زدگان را به خوبی نشان دادند. در این شرایط سخت باید به نقاط مثبت کارها و عملکردها توجه کرد و اصلا وقت انتقاد و نکته‌بینی و تخریب یکدیگر نیست.

وی خواستار برآورد خسارتهای ناشی از سیل توسط دستگاه‌های محلی و استانی و انتقال آن به مدیران ارشد اجرایی شد و افزود: باید راه‌های جبران مادی و معنوی خسارتها با همفکری مسؤولان ارشد نظام در قوای سه‌گانه تدبیر شود. بودجه ۹۸ در تخصیص صددرصدی مشکل دارد. بودجه ستاد مدیریت بحران کشور نیز به حدی ناچیز است که نمی‌تواند کمک شایانی به سیل‌زدگان و زیربناهای ویران شده مناطق سیل‌زده داشته باشد به همین دلیل باید از طریق خلق منابع درآمدی جدید فکری برای جبران خسارت‌های سنگین به جا مانده از سیل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس برداشت از صندوق توسعه ملی، انتشار و فروش اوراق مشارکت و اختصاص خط اعتباری به بانک‌های عامل را از جمله پیشنهاداتش برای تامین بودجه مورد نیاز دولت برای جبران خسارتهای ناشی از سیل بیان کرد و افزود: براساس برآوردهای اولیه حجم خسارتهای سیل نوروزی تا این لحظه بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که ممکن است افزایش داشته باشد. اولویت در بازسازی‌ها و اختصاص بودجه ها براساس اولویت‌ها در مناطق سیل‌زده باید مدنظر مسؤولان باشد تا بازسازی‌ها براساس شدت و ضعف ویرانی ها و خسارت‌ها انجام شود.

ذوالقدر ادامه داد: ثبت اطلاعات خانواده‌های سیل‌زده همزمان با برآورد خسارت‌ها و لطمات مادی به منازل و دارایی‌های آنان باید مورد توجه مسؤولان اجرایی قرار بگیرد تا بودجه‌های اختصاص یافته مستقیما و بلاواسطه به دست خسارت‌دیدگان برسد.

وی به برخی پیشنهادات نمایندگان مجلس برای تامین بودجه کمک به مناطق سیل‌زده اشاره کرد و افزود: برخی نمایندگان پیشنهاد دارند برای جبران خسارت‌ها از سوخت خودروها مالیات دریافت و به مناطق سیل‌زده اختصاص یابد، برخی نیز پیشنهاد حذف سه دهک پردرآمد جامعه از شمول یارانه‌بگیران و اختصاص منابع آزاد شده به استان‌های سیل‌زده را مطرح کرده‌اند که همه این پیشنهادات باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس، با اشاره به تهیه طرح دو فوریتی از سوی فراکسیون امید برای حمایت از آسیب‌دیدگان سیل و چگونگی جبران خسارت‌ها افزود: اعضای فراکسیون امید در قالب این طرح قواعد و راه‌حلهای عبور از شرایط اضطرار فعلی را مشخص کرده‌اند. با تصویب این طرح می‌توان کمک شایانی به مناطق سیل‌زده و مردم آسیب دیده داشت.

گزارشی از سیل در خوزستان: از ۱۸۲ روستای تخلیه شده، ۶۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند / ۴۶۰۰ خانه آسیب دیده‌اند / ۳۳ هزار خانه در معرض خطرند / اسکان اضطراری ۳۰ هزار نفر در ۴۷ اردوگاه / آب ۴۴ روستا قطع شده / بدنه سد کرخه سالم است
 
خوزستانی که تا همین دیروز هلاک بود از تشنگی، آبی به زمین‌های کشاورزی اش نمی‌رسید و برای تابستان ۹۸ مدیریت اضطراری پیش بینی شده بود، حالا تا بام‌های روستا در آب فرو رفته و تنها سر نخل‌های بلند قدش پیداست.

خیلی از روستاییان حاشیه رودخانه دز و کرخه و کارون با وجود مقاومت در مقابل ترک روستا، در نهایت به اردوگاه‌های مشخص شده از سوی مدیریت بحران خوزستان پناه آوردند و حالا با وجود دلگرمی‌ها و وعده‌هایی که مسئولین برای کمک به آن‌ها می‌دهند با نگرانی به آینده نامعلوم زندگی شان می‌اندیشند، مقابل اردوگاه‌ها بیتوته کرده اند و از نیارهایشان همچون مواد غذایی، پوشاک، لوازم بهداشتی، دستشویی، چادر و تجهیزات امدادی می‌گویند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیریت بحران خوزستان، تاکنون و در پی بالا آمدن دبی رودخانه‌های منتهی به خوزستان و احتمال آبگرفتگی روستا‌ها و شهر‌های اطراف این رودخانه ها، ۱۸۲ روستا تخلیه شده و از این تعداد روستای تخلیه شده، ۶۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.

تا این لحظه به ۴۶۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده و ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز در معرض خطر قرار دارند؛ همچنین حدود ۳۰ هزار نفر در ۴۷ اردوگاه اسکان اضطراری اسکان یافته‌اند و امکانات و خدمات مورد نیاز برای آن‌ها فراهم شده است.

از ان طرف با وجود شایعاتی که درباره ناپایداری سد کرخه در پی افزایش آورد رود مطرح شد، مسئولان ذیربط به مردم اطمینان داده اند که سیلاب ورودی به خوزستان مدیریت شده و سد کرخه شرایط پایداری دارد تا آنجا که گفته شده آورد بخش سیلابی رودخانه‌های استان هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب از این میزان در مخازن سدها، نگهداری و مابقی آن رهاسازی شده است.

مدارس شوش و شاوور تا پایان هفته تعطیل‌اند

بنابر اعلام فرمانداری شوش، مدارس شوش و شاوور تا پایان هفته تعطیل‌اند.

براساس اعلام فرمانداری شوش، با توجه به مشکلات ناشی از سیلاب اخیر، کلیه مدارس این شهرستان‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی تا پایان هفته جاری تعطیل هستند.

سیاری: با اتحاد و همدلی از بحران عبور می‌کنیم

فرمانده قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش در خوزستان با اشاره به عبور ملت ایران از تمامی بحران‌ها در چهل سال اخیر، گفت: با اتحاد و همدلی از بحران کنونی نیز عبور می‌کنیم.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در بازدید از بخش ابوجلال جنوبی در کنار رودخانه کرخه از توابع شهرستان سوسنگرد در جمع مردم، گفت: با اتحاد و همدلی می‌توانیم از این بحران عبور کنیم، همچنان که در طول این چهل سال پس از انقلاب توانسته‌ایم از بحران‌های زیادی عبور کنیم.

وی افزود: کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف خوزستان در حال امدادرسانی به مردم هستند و ما تا آخرین لحظه در کنار مردم هستیم و تمام تجهیزات و نیروی انسانی خود را در کنترل سیل احتمالی پای کار آورده‌ایم.

زیر آب رفتن ۱۴ تاسیسات آبرسانی روستایی شوشتر/ قطع آب ۴۴ روستا

مدیر امور آبفا روستایی شهرستان شوشتر از زیر آب رفتن و از مدار خارج شدن ۱۴ تاسیسات ابرسانی روستایی این شهرستان بر اثر سیلاب خبر داد.

به گزارش ایسنا، ارژنگ محمدی اظهار کرد: بر اثر سیلاب ۱۴ تاسیسات آبرسانی روستایی شهرستان شوشتر به زیر آب رفته و از مدار بهره برداری خارج شدند. بر اثر این اتفاق آب ۴۴ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۳ هزار نفر بطور موقت قطع شده است.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر آبرسانی به اهالی شریف این روستا‌ها از طریق تانکر سیار و توزیع آب بسته بندی انجام می‌شود.

تعطیلی مدارس کارون تا پایان هفته

با اعلام فرمانداری کارون مدارس این شهرستان تا پایان هفته تعطیل هستند.

بنا بر اعلام فرمانداری کارون، با توجه به مشکلات ناشی از آبگرفتگی‌ها و سیلاب‌های اخیر، کلیه مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی تا پایان هفته جاری تعطیل هستند.

در این بین در پی بالا آمدن سطح آب و افزایش دبی رودخانه کرخه، و اطلاعیه اخیر ستاد مدیریت بحران استان خوزستان، جهت تخلیه روستا‌ها و مناطق شهری حمیدیه، مردم روستا‌های اطراف حمیدیه به تپه‌ها و شن زار‌ها پناه بردند.

۹۷ درصد مخازن سد‌های خوزستان پر شده است/پایداری و سلامت کامل بدنه سد کرخه

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حدود ۹۷ درصد مخازن سد‌های استان خوزستان پر شده است.

"فرهاد ایزدجو" آورد بخش سیلابی رودخانه‌های استان را هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب از این میزان در مخازن سد‌ها نگهداری و مابقی آن رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: آورد طبیعی رودخانه‌های استان خوزستان از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تاکنون ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده که از این مقدار حدود ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب از مخزن سد‌ها خارج شده است.

ایزدجو با تاکید بر پایداری و سلامت کامل بدنه سد مخزنی کرخه تصریح کرد: هم‌اکنون ورودی به سد کرخه دوهزار و ۲۸۷ مترمکعب در ثانیه و خروجی آن دو هزار و ۴۷۶ مترمکعب در ثانیه است.

تردد در محور اهواز - شوش برای کلیه خودرو‌ها ممنوع شد

رئیس پلیس راه خوزستان از اعمال ممنوعیت تردد در محور اهواز - شوش برای کلیه خودرو‌ها خبر داد.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه از ظهر امروز تردد در محور اهواز - شوش به دلیل آبگرفتگی برای خودرو‌های سبک ممنوع شده بود، اظهار کرد: به دلیل بالا آمدن سطح آب، تردد در محور اهواز به شوش و بالعکس برای کلیه خودرو‌های سبک و سنگین ممنوع است.

تخلیه بیمارستان سلامت اهواز / انتقال بیماران به بیمارستان گلستان

رئیس بیمارستان گلستان اهواز با اشاره به تخلیه و انتقال بیماران بیمارستان سلامت در پی خطر آبگرفتگی گفت: اولین گروه از بیماران بیمارستان سلامت، به بیمارستان گلستان رسیدند.

به گزارش ایسنا، دکتر میثم معزی اظهار کرد: با توجه به احتمال آبگرفتگی بیمارستان سلامت و بنا بر تصمیم ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیمارستان سلامت تخلیه و بیماران با اتوبوس‌آمبولانس فوریت‌ها به بیمارستان گلستان منتقل شدند.

وی افزود: با هماهنگی واحدها و بخش‌های مربوطه، هم‌اکنون این بیماران در حال بستری شدن هستند و پیگیری درمان آنان در اسرع وقت و با تمام قوا در دستور کار قرار دارد.

دستور تخلیه شهر شیبان صادر شد

دستور تخیله شهر شیبان در شهرستان باوی صادر شد.

فرماندار شهرستان باوی گفت : به علت شکسته شدن 2 سیل بند شهر شیبان این شهر دچار آبگرفتگی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منوچهر ورناصری افزود : به علت احتیاط و ایمنی دستور تخلیه شهر شیبان صادر شده است و هم اکنون نیروهای امدادی و مردمی در حال تقویت سیل بندها می باشند.

وی ادامه داد : بیش از 15 روستای شهرستان باوی نیز به علت وقوع سیل تخلیه و یا در حال تخلیه می باشند.

استاندار خوزستان: ظرفیت سد کرخه رو به پایان است

استاندار خوزستان گفت: با توجه به اینکه ورودی سد کرخه کاهش پیدا نکرده یا کاهش قابل توجهی نداشته است، خروجی سد بالا رفته است و ظرفیت سد نیز رو به پایان است. این مساله، شرایط را برای برخی شهرها و روستاهای پایین‌دست سخت کرده است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: تقریباً ۱۲۰ روستای خوزستان درگیر سیل هستند. برخی مردم برخی روستاها منتقل شده‌اند. برخی روستاها نیز در معرض سیل قرار دارند و برخی شهرها نیز در معرض تهدید هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه ورودی سد کرخه کاهش پیدا نکرده یا کاهش قابل توجهی نداشته است، خروجی سد بالا رفته است و ظرفیت سد نیز رو به پایان است. این مساله، شرایط را برای برخی شهرها و روستاهای پایین‌دست سخت کرده است.

استاندار خوزستان گفت: از چند روز گذشته دستور تخلیه برخی شهرها داده شده است. روستاهایی نیز وجود دارد که هنوز تخلیه نشده‌اند اما امدادرسانی به این روستاها در حال انجام است. در برخی روستاها نیز علی رغم محاصره شدن روستا، مردان در روستا مانده‌اند و در پشت‌بام‌ها چادر زده‌اند که ما به این افراد رسیدگی کرده و از آنها مراقبت می‌کنیم که تا حد امکان مشکلی برای آنها پیش نیاید. این افراد توصیه‌های ما را نپذیرفته‌اند اما راضی شده‌اند که زنان، کودکان و سالمندان را خارج کنند.

شریعتی در خصوص وضعیت امدادرسانی تصریح کرد: اقلام مورد نیاز تا حد امکان در اختیار مردم قرار می‌گیرد البته به دلیل گستردگی مناطق سیل‌زده ممکن است نقایصی نیز در کار باشد اما در حال برنامه ریزی هستیم تا این تنقایص نیز رفع شوند. غذا و آب به وفور وجود دارد اما ممکن است در توزیع نقایصی باشد که این نقایص را نیز رفع می‌کنیم.

وی درباره لزوم هدایت مناسب سیلاب‌ها گفت: رودخانه کرخه به تالاب هورالعظیم ختم می‌شود و رودخانه‌های کارون و دز به خلیج فارس می‌ریزند و بخشی از آب این رودخانه‌ها نیز به تاالاب شادگان می‌ریزد. مارون نیز به تالاب شادگان ختم می‌شود. باید این مسیرها را نظم دهیم و آنها را مجدداً احیا کنیم.

هشدار وقوع سیلاب در خوزستان تا پایان هفته آینده

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اعلام این‌که بارش‌ها در استان خوزستان از صبح روز شنبه هفته آینده مجددا آغاز خواهد شد نسبت به وقوع سیلاب در این استان هشدار داد.

به گزارش تسنیم، احد وظیفه درباره جدیدترین وضعیت جوی و خطرات احتمالی برای وقوع سیل با بیان اینکه استان‌های جنوبی تا روز شنبه بارش قابل توجهی نخواهند داشت، اظهار کرد:‌ از اواخر روز جمعه سامانه جدیدی از نواحی غربی وارد کشور می‌شود که نوار غربی و استان‌های واقع در محل را درگیر می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در استان خوزستان از صبح روز شنبه هفته آینده مجددا آغاز خواهد شد، افزود: هرچند این بارش‌ها خیلی شدید نخواهد بود اما نمی‌توانیم آن‌ها را خیلی ضعیف قلمداد کرده و نادیده بگیریم چراکه به دلیل روان‌آب‌های موجود در بخش‌های پایین دست این نواحی خطر بروز سیلاب همچنان وجود دارد.

وی تصریح کرد: بدیهی است که در فصل بهار وقوع بارش‌های ناگهانی و رگباری به طور مکرر دیده شود که خوزستان نیز در شرایط بحرانی امروز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که این امر به علاوه روان آب‌های موجود در شهرهای پایین‌دست استان و همچنین بحث ذوب برف ارتفاعات زاگرس باعث می‌شود خوزستان تا پایان هفته آینده در مرحله هشدار سیل باقی بماند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط مذکور ورودی سدهای استان به ویژه سد کرخه همچنان بالا بوده پس ناگریز خروجی سد نیز بالا باید باشد که این شرایط شهرهای موجود در پایین دست سد را مورد تهدید قرار می‌دهد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان این که در حال حاضر بارش‌ها در نواحی شرقی و شمال شرقی کشور مشاهده می‌شود،اظهار کرد: امروز شاهد بارش‌هایی در نواحی مرکزی نیز خواهیم بود که شدت آن‌ها در استان‌های خراسان شمالی و رضوی گزارش شده است، در این راستا انتظار می‌رود 2 استان مذکور از بعدازظهر امروز تا اواخر شب در بخش‌هایی با خطر بروز سیلاب مواجه باشند.

وظیفه اعلام کرد: امروز شاهد بارش در شرق استان گلستان نیز هستیم، هرچند این بارش خیلی سنگین و در حد سیلاب نیست ولی به دلیل روان‌آب‌های ناشی از بارندگی‌ها گذشته در استان و حجم بالای رودخانه‌ها، همچنان شاهد بالابودن حجم روان‌آب‌ها در این منطقه خواهیم بود.

وی یادآور شد: ار روز یکشنبه هفته آینده بارندگی در مناطق شمالی مجددا آغاز خواهد شد که در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه میزان آن در استان‌های مازندران و گلستان تا حد قابل توجهی بالا می‌رود.

سیل جاده اهواز - آبادان را بست

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: جاده اهواز - آبادان به دلیل آبگرفتگی ناشی از طغیان رودخانه کارون از روز دوشنبه بر روی خودروها بسته شد.

غلامعباس بهرامی نیا دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جاده اهواز - آبادان و مسیر برگشت آن از امروز دوشنبه به دلیل آبگرفتگی پل بحره و احتمال ریزش تا اطلاع بعدی مسدود است.

رئیس پلیس راه آبادان - اهواز نیز با اعلام بسته شدن جاده آبادان - اهواز به دلیل آبگرفتگی بخش هایی از این جاده به خبرنگار ایرنا گفت: جاده قدیم اهواز - خرمشهر مسیر جایگزین بوده و رانندگان خودروها تا بازگشایی مسیر از جادهاهواز - خرمشهر تردد کنند.

سرگرد بهنام طیبی افزود: با بسته شدن جاده سراسری آبادان - اهواز پلیس راه آبادان از امروز دوشنبه ازتردد خودروها در این جاده جلوگیری می کند.

به گزارش ایرنا یکی از جاده های اهواز به خرمشهر معروف به جاده امام جعفر صادق (ع) نیز بدلیل نفوذ آب کارون به سطح جاده در کیلومتر 17 از روز گذشته بسته شده است.

با بسته شدن 2 جاده اهواز - آبادان و جاده امام صادق خرمشهر اکنون تنها یک مسیر ارتباطی بین شهرستان های آبادان ، خرمشهر و شادگان به مرکز استان خوزستان وجود دارد.

جاده اهواز - آبادان به طول 100 کیلومتر از جاده های مهم ترانزیتی جنوب غرب خوزستان است که منطقه آزاد اروند و شهرستان های آبادان ، خرمشهر و شادگان را به اهواز متصل می کند.

جاده اهواز - شوش - اندیمشک نیز به دلیل طغیان رودخانه کرخه دچار آب گرفتگی شده و از روز یکشنبه بر روی خودروهای سبک و سنگین بسته شده است.

طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون بسیاری از مناطق استان خوزستان را درگیر سیل کرده است.

تاکنون دستور تخلیه 182 روستا و 6 شهر در استان خوزستان صادر شده است .

هدایت ناگهانی سیلاب کرخه به شهر اهواز / انتقال آب به کانال‌های انحرافی

شهردار اهواز با اشاره به اینکه شب گذشته به صورت ناگهانی بخش زیادی آب به صورت سیلاب از کانال‌های کرخه به سمت اهواز هدایت شد، گفت: بخش عمده آب به سمت کانال‌های انحرافی منتقل شده است.

به گزارش ایسنا، منصور کتانباف اظهار کرد: در شرق و غرب رودخانه کارون در محدوده و حریم شهر اهواز ۶۲ کیلومتر طول ساحل وجود دارد. در این مدت در تلاش بودیم که دیوارهای حفاظتی را تحکیم کنیم و کار پایداری و نگهداشت آنها را به خوبی انجام شود.

وی افزود: تاکنون در حریم اهواز، ورود آب به شهر را نداشته‌ایم.

کتانباف اظهار کرد: هرچند با توجه به اینکه همه مسیر دفع فاضلاب به سمت رودخانه است و بعضاً مسیر انتقال آب به رودخانه زیر تراز آب است، شرکت آبفا در زمینه دفع فضلاب با مشکلاتی مواجه شده است که با همکاری همه دستگاه‌ها در صدد رفع آن هستیم.

شهردار اهواز با اشاره به حادثه شب گذشته گفت: شهر اهواز در حوضه آبریز رودخانه‌های دز و کارون است و تنها در غرب شهر و در حریم شهر در حوضه رودخانه کرخه هستیم. شب گذشته به صورت ناگهانی بخش زیادی آب به صورت سیلاب از کانال‌های کرخه به سمت اهواز هدایت شد و یک اتفاق نادر رخ داد.

وی افزود: از شب گذشته تاکنون در تلاش هستیم که بتوانیم این آب‌ها را مدیریت کنیم. بخش عمده آن مدیریت شده و به سمت کانال‌های انحرافی منتقل شده است. بخش کمی از آب باقیمانده است که همکاران ما در حال مهار آن هستند.

کتانباف ادامه داد: سازمان آب و برق گفته است تا ساعات پایانی امشب این مساله رفع خواهد شد.

شهردار اهواز هدایت این آب به سمت کانال‌های انحرافی از حدود ساعت یک بامداد آغاز شد و آب‌ها را به سمت کانال جوفر منحرف کردیم. بخشی از آب نیز از بالادست به سمت زمین‌های رها شده منحرف شد. بخش باقیمانده را نیز دوستان باید از سرچشمه مهار کنند.

وی افزود: تاکنون در اهواز ورود آب از رودخانه به سمت شهر را نداشته‌ایم. به جز در بلوارهای ساحلی و زیرپل‌ها که خط القعر است که آن هم فاضلابی است که قدرت دفع آن کمتر است.

شهردار اهواز با اشاره به آبگرفتگی پلیس راه قدیم اهواز - اندیمشک نیز گفت: آبی که در پلیس راه می‌بینیم و دوستان ما در کیانشهر نگران آن هستند، حاصل همان حادثه شب گذشته و هدایت آب کرخه به سمت اهواز است. این کانال آب هیچگاه از سمت حمیدیه به سمت اهواز آوردی نداشته است و همیشه به سمت حمیدیه و دشت آزادگان بوده است.

وی ادامه داد: این کانال یک کانال دفاعی بوده است که در دوران دفاع مقدس آب را از کارون به سمت کرخه می‌برده است که شب گذشته برعکس عمل کرده است.

کتانباف افزود: از مردم می‌خواهم اخبار را از مراجع رسمی دنبال کنند. در فضای مجازی نیز دوستان تلاش کنند در جامعه التهاب ایجاد نکنند. خوزستان تنها استانی است که به عنوان استان بحران‌زده معرفی شده‌ایم. در چند استان سیل داشتیم اما هیچیک از استان‌ها عنوان بحران اعلام نشد و دلیل این مساله نیز پیچیدگی خاص روان‌آب‌ها و مدیریت سدها در خوزستان است.

دستور استاندار خوزستان برای خروج مردم از ‌مناطق پر‌خطر/ آبریز کارون ‌در حال افزایش است

استاندار خوزستان با اشاره به ‌رها‌سازی آب از سدها گفت: ‌تاکنون به نحوی مدیریت شده ‌شهرهای حوزه آبریز کرخه درچار آبگرفتگی نشوند، اما چون با تهدید مواجه‌ایم‌ خواستار تخلیه‌ زنان‌، خردسالان و سالمندان از مناطق پر‌خطر هستیم.

به گزارش تسنیم، غلامرضا شریعتی با اشاره به این‌که ورودی آب در کرخه همچنان به رقم بالای 2000 است، اظهار داشت: آب‌هایی که در حال رهاسازی از سد است مدیریت می‌شود و به نحوی عمل شده که تاکنون شهرهای حوزه آبریز کرخه درچار آبگرفتگی نشوند، اما چون با تهدید مواجه هستیم در شهرهایی اعلام تخلیه داده شد که جدا خواستار تخلیه زنان، خردسالان و سالمندان هستیم.

وی افزود: حوزه آبریز کرخه مثل قبل است و در حال رصد هستیم و در اهواز و آبریز کارون دبی رودخانه در حال افزایش است که در حال حاضر دبی ورودی کارون در مقطع اهواز 3200 مترمکعب برثانیه است، رقم قابل ملاحظه‌ای است و در حال مدیریت هستیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: امروز در شیبان به علت شکستن سیل‌بند فرماندار دستور تخلیه صادر کرد و تلاش هستند‌ سیل بند ترمیم شود و سیل بند دوم نیز احداث شود برای رعایت احتیاط لازم دستور تخلیه صادر شد.

وی گفت: آب‌گرفتگی ورودی اهواز به علت حجم آب زیاد کرخه در بالاتر از حمیدیه از کانال شهید چمران به کانال حمیدیه در 50 کیلومتری است که مشکلاتی را برای ما پیش آورد اما قسمتی از آن منحرف شد.

‌استاندار خوزستان: سد کرخه پر شد / تخلیه ‌سوسنگرد، بستان، رفیع، کوت سید نعیم، ابوحمیضه و حمیدیه

استاندار خوزستان ‌آخرین وضعیت سدهای استان را تشریح کرد و گفت: ورودی و خروجی سد دز کاهش پیدا کرده، اما سد کرخه پر شد و باید فکری کنیم چون پایین دست تحمل این حجم از خروجی آب را ندارد.

غلامرضا شریعتی درباره آخرین وضعیت بحران سیل در استان اظهار داشت: ورودی و خروجی سد دز کاهش پیدا کرده ‌و ‌ کارون تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

‌وی با بیان اینکه ورودی و خروجی کرخه همچنان ‌ثابت و بالا مانده ‌که باید فکری کنیم چون پایین دست تحمل این حجم از خروجی را ندارد، افزود: سد کرخه پر شده و باید برنامه‌ریزی کنیم بلکه بتوانیم تصمیم دیگری بگیریم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: درباره برخی شهرها از جمله سوسنگرد، بستان، رفیع، کوت سید نعیم، ابوحمیضه و حمیدیه از جنبه احتیاطی و پیشگیرانه تصمیم گرفتیم تخلیه شوند که به ساکنان مناطق در معرض خطر این موضوع اعلام شد.

وی ادامه داد: لازم است زنان، خردسالان و سالمندان محل را در این شهرها ترک کنند و جوانان هم می توانند در محل مستقر باشند که در صیانت از شهر در برابر سیلاب به ما کمک کنند.

استاندار خوزستان اظهار داشت: در ارتباط با اهواز و کارون در حال حاضر 3200 متر مکعب بر ثانیه از آن آب رد می‌شود و سیل‌بندها را تقویت کرده‌ایم با این حال در شیبان سیل بند شکسته شد و فرماندار برای احتیاط از مردم خواست شیبان را تخلیه کنند اما سیل بند در حال ترمیم است.

وی عنوان کرد: در اهواز مسئله خاصی نداریم و این آبگرفتگی هم از سد کرخه و از طریق کانال سلمان روی داده که باید جلوگیری کنیم و مدیر و کارشناسان آب و برق قول داده اند تا امشب آن را کنترل و مدیریت کنند. همچنین دستگاه های ذیربط هم برای کمک به سازمان آب و برق مامور شده اند که مشکل خاصی نباشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین