|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۵۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
خدادادی با اشاره به مهمانان حاضر در این نشست، یادآور شد: در این نشست انصاری معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و مسئولانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات حضور داشتند.
سال 91 و در جریان ادغام چند وزارتخانه در دولت نهم، وزارت بازرگانی و وزارت صنایع وقت در یکدیگر ادغام شدند و با این کار  یک وزارتخانه بزرگ به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت. هرچند بسیاری از کارشناسان این ادغام را صحیح نمی دانستند و وظایف تعریف شده برای دو وزارتخانه را خیلی همخوان و هم راستا نمی دانستند، مجلس و دولت وقت رأی به ادغام دادند و برخی هم در مزایای تشکیل چنین وزارتخانه ای سخن ها گفتند.

 از زمان تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزیر این وزارتخانه همواره با چالش های جدی مواجه بوده و شاید جزو پر رفت و آمد ترین چهره های کابینه به مجلس جهت پاسخگویی به نمایندگان بوده است. از طرفی هیچیک از وزیران این وزارتخانه نتوانسته اند عملکرد مطلوبی از خود برجای بگذارند که کارشناسان علت این موضوع را وظایف متعدد و بعضا متناقض این وزارتخانه می دانند که سبب شده است هم در کار تولید، هم در کار صادرات و واردات و هم در کار نظارت بر بازار ناتوان باشد.

از ابتدای دولت «حسن روحانی» تلاش های زیادی برای تفکیک این وزارتخانه و جداساختن وظایف حوزه تجارت و بازرگانی با وظایف مربوط به بخش صنعت و معدن صورت گرفت، اما بخشی از این تلاش ها به دلیل مقاومت وزیران حاضر در این وزارتخانه و بخشی از آن به دلیل تحمیل هزینه های این تفکیک به دولت تا کنون ناکام مانده است و هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است.

حالا پس از آنکه «رضا رحمانی» چند ماهی است سکان این وزارتخانه را به دست گرفته است، زمزمه های تفکیک با هماهنگی مجلس و دولت بیش از هر زمان دیگری جدی تر به گوش می رسد. تا جایی که ۲۰ اسفندماه «کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی »در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسید.

« سلمان خدادادی » در تشریح جزییات دستور کار نشست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و این موضوعی بود که دولت در یک سال گذشته آن را پیگیری می‌کرد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هدف دولت قبل از تشکیل دولت دوازدهم ایجاد چند وزارتخانه بود که یکی از آنها وزارت تجارت و خدمات بازرگانی بود و این موضوعی بود که در مجلس با چالش مواجه شده بود، کما اینکه دو بار در صحن مطرح شد که یکبار رئیس مجلس در قالب نظر استنتاجی درخواست کرده بود که رای نیاورد و یکبار هم دولت برای آن لایحه فرستاد که باز هم رد شد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با وجود ضرورت‌هایی که در بازار در حوزه توزیع کالاهایی که مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند همچون گوشت و سایر مایحتاج آنها، وجود دارد، امروز دومین جلسه‌ای بود که این طرح که توسط بیش از پنجاه نفر از نمایندگان امضا شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: در این نشست کلیات این طرح به تصویب رسید و بعد از این نیز با اعمال اصلاحاتی در جزییاتش، آن را به صحن ارائه خواهیم داد.

خدادادی با اشاره به مهمانان حاضر در این نشست، یادآور شد: در این نشست انصاری معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و مسئولانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات حضور داشتند.

حالا معاون سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این رابطه صحبت کرده و خبر از قطعیت جداسازی و تفکیک این وزارتخانه داده است. او در همین رابطه عنوان کرده که «سال ٩١ با آنکه خیلی‌ها ساز مخالف برای ادغام وزارت صنعت و بازرگانی می‌زدند اما دولت احمدی‌نژاد اصرار بر ادغام داشت چرا که کابینه او معتقد بود ادغام دو وزارتخانه به سرعت بخشی تصمیم گیری‌ها کمک می‌کند و دیگر دو مجموعه بازرگانی و صنعت برای واردات، کنترل بازار و سیاست‌های تعرفه‌ای جنگ نخواهند داشت.»

«حسن یونس سینکی» از تشکیل وزارت بازرگانی نوین سخن گفته و عنوان کرده است: «بدین جهت نمایندگان مجلس به لایحه دولت رأی مثبت دادند و به فاصله یکماه سردر وزارتخانه‌ها یکی و تبدیل به وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. اما از ابتدای کار دولت روحانی زمزمه تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی مطرح شد. وزرای وقت به هر دلیلی در برابر این تفکیک مقاومت کردند تا اینکه لایحه تفکیک سال گذشته به مجلس رفت و رأی نیاورد. حال دولت عزم خود را جزم کرده است تا این وزارتخانه عریض و طویل را تفکیک کند.»

دولت امیدوار است که با تفکیک وزارتخانه‌ها مشکل توزیع، تنظیم بازار و.... حل خواهد شد. حال این تفکیک که قرار بود به صورت لایحه به مجلس برود، در قالب طرح از سوی نمایندگان کمیسیون اجتماعی تصویب شده و در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس است. «حسن یونس سینکی» بیش از یکسال در مورد طرح تفکیک دو وزارتخانه یاد شده مطالعه کرده و طرح تفکیک را به رئیس جمهوری ارائه داده و وی با آن موافقت کرده است. بدین ترتیب تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعی است و باید شاهد تشکیل دو وزارتخانه تجارت و بازرگانی و صنعت و معدن باشیم.
منبع: تابناک
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین