|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۵۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
بارش دوباره باران در مازندران، مشکلات جدیدی به وجود آورد. به نوشته ایسنا پس از آنکه هنوز مشکلات ۱۲ شهر مازندران در سیلاب نخست این استان برطرف نشده، بارش مجدد موجب طغیان ۵ رودخانه در مازندران شده است.
با افزایش بارندگی در بخش‌های زیادی از کشور چندین شهر به ویژه در غرب دچار بحران سیل و طغیان رودخانه‌ها شده‌اند. همچنین در چند شهر نیز رانش زمین گزارش شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، بهنام سعیدی، سخنگوی مدیریت بحران ایران گفته است در پی باران‌های سیل‌آسا ۲۱۹۹ جاده روستایی مسدود شده و بعضی از آنها از بین رفته‌اند.

به گفته سعیدی از میان ۲۳ استان ایران که درگیر بارندگی‌های شدید هستند، شش استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطراری هستند و روی هم رفته ۴۰۰ شهر و روستا درگیر شرایط جوی روزهای اخیر هستند.

لرستان

در لرستان در چند شهر از جمله خرم‌آباد، مرکز استان و پل‌دختر و معمولان همچنان وضعیت بحرانی است. شدت سیل در پل‌دختر به اندازه‌ای بوده که این شهر را از دسترس خارج کرده بود.

حمیدرضا کاظمی، نماینده پل‌دختر و معمولان گفت: "بخش عمده شهر پلدختر در محاصره سیل است و برای نجات مردم نیازمند امکانات امدادی کشور هستیم."

به گفته او بیش از ۱۰۰ روستا در این منطقه در محاصره سیل هستند.

امیر حسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس ایران هم گفته است که دسترسی زمینی به پل‌دختر وجود ندارد. او گفته که شب گذشته اورژانس توانسته با هلی‌کوپتر ۱۲ نفر را نجات دهد.

کولیوند گفت: "نگران سیل زدگان پناه برده به مناطق بلند هستیم."

به گفته فرمانده سپاه استان لرستان حدود ۶۰۰ خانه در بخش جنوبی معمولان به صورت کامل زیرآب رفته و همچنین ۳۰ درصد شهر پلدختر از شب گذشته تا به امروز در محاصره آب قرار دارد.

همچنین سازمان هلال احمر خبر داده که به دلیل ریزش موه در مسیر خط آهن اهواز-تهران، یک قطار در منطقه ازنا (لرستان) متوقف شده است.

معاون این سازمان گفت: "بامداد امروز قطار محور تهران-اهواز که در این مسیر در حال حرکت بود متوقف شد و نیروی‌های امدادی هلال احمر به منظور فراهم کردن اسکان اضطراری برای مسافران در محل حاضر شدند."

خوزستان
علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر ایران گفته است که وضعیت استان خوزستان "خوب نیست".

او در تلویزیون ایران گفت: "آب از استان‌های ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می‌کند و حجم آب سدهای این استان نیز افزایش یافته است و با باز شدن سدها احتمالا روستاهای زیادی زیرآب خواهند رفت و در همین رابطه باید 100 هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کنند."

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان خبر داده است که به ۷۱ روستای در معرض تهدید سیلاب اخطار داده شده است.

او گفته است که باید این ۷۱ روستا تخلیه شوند که ۴۴ روستا کاملا تخلیه و ۱۰ روستا در حال تخلیه اما مابقی در شرایط خطرناکی قرار ندارند.

دهستان شعیبیه از توابع شهرستان شوشتر به دلیل طغیان رودهای دز و کارون در معرض خطر است.

شهرداری اهواز نیز از شکسته شدن سیل‌بند شهرکم پیام در این شهر خبر داد.

به گفته شهرداری اهواز "بر اثر افزایش بی سابقه سطح آب کارون، سیل بند فرعی شهرک پیام اهواز شکسته شده که با دستور شهردار اهواز برای جلوگیری از پیشروی آب، تقویت سیل بند اصلی در دستور کار قرار گرفته است."

مازندران
بارش دوباره باران در مازندران، مشکلات جدیدی به وجود آورد. به نوشته ایسنا پس از آنکه هنوز مشکلات ۱۲ شهر مازندران در سیلاب نخست این استان برطرف نشده، بارش مجدد موجب طغیان ۵ رودخانه در مازندران شده است.

به گفته عضو شورای شهر زیرآب، سیل به این شهر رسیده و خانه‌های حاشیه رودخانه آسیب دیده‌اند و دچار آبگرفتگی شده‌اند.

فرماندار چالوس هم هشدار داده که خطر طغیان رودخانه‌های چالوس و سردآبرود وجود دارد و از مردم خواسته که خانه‌های خود را در حاشیه رودخانه‌ها ترک کنند.

علی اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز گفته است که رودخانه تلار در نزدیکی سوادکوه طغیان کرده و خانه‌های نزدیک به رودخانه تخلیه شده‌اند.

او گفت: "هر لحظه حجم آب بیشتر می شود و درحال حاضر چند پل و دیواره‌ها تخریب شده است. همچنین راه دسترسی روستاهای دراسله، شش رودبار، سی پی، پیرنعیم، سوخته سرا، اتو، لاجیم، ولیلا، لولاک و ززول مسدود شد."

مدیر بهره‌برداری سد البرز در نزدیکی سوادکوه گفته است که "۹۵ درصد ظرفیت این سد پر شده است".

او گفت: "در سیلاب ۲۷ اسفند ۹۷، ظرفیت مخزن سد البرز به ۱۰۰ درصد رسید و سرریز شد؛ در حال حاضر نیز ۵ درصد از ظرفیت مخزن سد جهت مدیریت سیلاب خالی و در حالت عادی در حال بهره‌برداری است."

در منطقه نور به گفته فرماندار این شهر رانش زمین در منطقه لاویج بخش چمستان و ریزش سنگ در گلندرود باعث شده تا این مسیرها خطرناک باشد.

ایلام

جلال میرزایی، نماینده شهر ایلام خبر داده است که در بخش‌های از استان ایلام وضعیت بحرانی است و علاوه بر سیل، رانش زمین هم بر مشکلاتی به وجود آورده است.

به گفته او طغیان رودخانه سیمره به پنج روستا آسیب وارد کرده است.

کیانوش محمدنژاد فرماندار دره‌شهر در استان ایلام هم گفت: "بر اساس بارندگی‌های اخیر پل گاومیشان و همچنین دو پل منطقه ماژین تخریب شدند. دسترسی به ۱۹ روستا در بخش ماژین هم اکنون قطع است که شاید تا یک هفته آینده وصل نشود. در بخش مرکزی نیز ارتباط حدود ۶ روستا قطع شد، تاسیساتی مانند پل، جاده تخریب شدند."

رئیس پلیس راه ایلام هم گفته است که "برخلاف انتشار خبر بازگشایی محور ایلام به کرمانشاه از طریق حمیل در فضای مجازی این محور همچنان بسته است."

تهران
رئیس پلیس راه شرق استان تهران گفتهاست که با توجه به شدت بارش باران و ریزش کوه تردد در محور هراز" کاملا غیرممکن شده است".

به گفته او ریزش کوه بعد از محدوده امامزاده هاشم و در محدوده پلور اتفاق افتاده، اما به کسی آسیبی نرسیده است.

رئیس پلیس راه مازندران گفته که جاده چالوس هم مسدود است.

خسارت‌ها

سخنگوی ستاد بحران کشور از مسدود شدن ۷۸ جاده میان شهری در روزهای اخیر خبر داد و گفت: «۲ هزار و ۱۹۹ جاده روستایی براثر سیلاب مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند، ۸۴ دهنه پل تخریب شده و در ۱۵ استان حدود ۱۴۱ رودخانه طغیان کرده است. در این میان حدود ۴۰۰ مورد رانش زمین گزارش شده که بیشتر آنها مربوط به چهار محال بختیاری می‌شود. در منطقه پل‌دختر استان لرستان به دلیل شکسته شدن پل اصلی آن شهر شرایط حادتری گزارش شده.»

سید محمد نظری، مدیر کل راه و شهرسازی مازندران مجموع خسارت‌های وارد شده به جاده‌ها و راه‌آهن این استان در سیل اخیر را ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین