|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۲۵۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
نگرانی بزرگ امروز این است که نسل آینده چگونه و بر اساس چه مبانی و اعتقاداتی تربیت خواهند شد. چگونه می‌توانند در مقابل هجمه شبهات شیطانی ایمن بمانند. آیا نسلی که در آینده تربیت می‌شود دغدغه‌های نوجوانی را دارد که به جبهه رفت و جان خودش را تقدیم اسلام کرد، یا فقط نگران حقوق و رفاه بیشتر است. لذا وظیفه مهم ما در گام دوم انقلاب این است که مبانی و ارزش‌های انقلاب را برای نسل جدید تبیین کنیم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: طبیعتاً زمانی که ارزش‌های انقلاب فراموش شود، جوانی که با دیدن برخی مشکلات اقتصادی، اصل انقلاب را زیر سوال می‌برد، قابل ملامت نیست.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی قم، با اشاره به آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، بر لزوم ارزیابی گام اول و شناخت نقاط ضعف و قوت و کمبودها تأکید و اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های گام اول و دوم این است که در سال‌های اول پیروزی انقلاب، بلکه در ابتدای نهضت امام خمینی (ره) سؤالاتی مطرح بود که پاسخ آنها برای بسیاری ناشناخته و مبهم بود اما مخالفت چندانی با آن‌ها صورت نمی‌گرفت. حتی در سطح حوزه برای طلاب این سوال مطرح بود که امور سیاسی چه ربطی به یک فقیه دارد که در مورد آن سخنرانی می‌کند و از مبارزه علیه شاه سخن می‌گوید؟!

مصباح یزدی با اشاره به این که آیت‌الله کاشانی از نظر علمی در حد مراجع بود، اما کسی ایشان را به عنوان مرجع نمی‌شناخت، ادامه داد: ایشان وارد مسائل سیاسی شده بود و سیاسی بودن، نوعی انگ و برچسب منفی برای متدینین به شمار می‌رفت. با وجود این امام (ره) کار عظیمی انجام داد و صراحتاً اعلام کرد دخالت در امور اجتماعی از بزرگترین واجبات است. این سخنان، جدید و برای خیلی‌ها ناشناخته بود اما خداوند به برکت اخلاص امام (ره)، آن را به سرعت در جامعه رواج داد و در نتیجه همین امر کسانی تربیت شدند که آمادگی داشتند تا پای جان برای اطاعت امر امام (ره) ایستادگی کنند تا این انقلاب به پیروزی برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که از آغاز نهضت امام در سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ کمتر کسی احتمال پیروزی امام (ره) را می‌داد، اظهار کرد: تقریباً اکثر علما مطمئن بودند که این نهضت به جایی نمی‌رسد اما امام (ره) مانند کوه ایستاد و خداوند نیز محبت او را در دل مؤمنین انداخت و انقلابی پدید آمد که در دنیا بی‌نظیر است. البته هنوز زود است که بتوانیم برکات آن را ارزیابی کنیم اما اجمالاً می‌توان گفت در سایه این انقلاب، نه تنها اسلام، بلکه دین در دنیا احیا شد.

وی ادامه داد: همان‌گونه که بعد از پیامبر اکرم فتنه‌هایی پیش آمد که سبب ایجاد انحرافاتی در مسیر اسلام شد و فقط اقلیت محدودی در صراط مستقیم باقی ماندند، در انقلاب ما نیز این قبیل فتنه‌ها صورت گرفته و می‌گیرد.

وی افزود: عده‌ای از روی جهل و نادانی به انحراف کشیده شدند، عده‌ای نیز با این که می‌دانستند و علم داشتند، هوای نفس‌شان موجب انحراف خودشان و منحرف کردن دیگران شد.

مصباح یزدی با بیان این که امتحان یکی از سنت‌های الهی است، تأکید کرد: جریاناتی شبیه به فتنه‌های صدر اسلام، در انقلاب اسلامی نیز رخ داد. کسانی زیر سایه امام (ره) رشد کرده و به محبوبیتی هم رسیده بودند، اما امتحان خوبی پس ندادند. هر چند خداوند متعال لطفش را به جامعه ما ارزانی داشت و رهبری به ما عطا کرد که بتواند جامعه‌ای که جهل و هوای نفس در آن وجود دارد را مدیریت کند تا نه فقط دستاوردهای انقلاب باقی بماند، بلکه روزبروز رشد کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در ۴۰ سال اول انقلاب، اخلاص و مدیریت حضرت امام (ره) و جانشین شایسته ایشان سبب شد تا دستاوردهای انقلاب از بین نرود و نسل‌های بعدی هم نسبت به ارزش‌های انقلاب بیگانه نباشند. سرّ این که رهبری دائماً بر امیدواری نسبت به آینده روشن انقلاب با توجه به حضور جوانان تأکید می‌کنند، همین مسأله است؛ زیرا در همه انقلاب‌ها پس از گذشتن دو نسل از آنها، رهبرانی جدید با انگیزه‌های متفاوت سکان انقلاب‌شان را به دست گرفته‌اند که در شرایط اجتماعی خاصی آرمان‌ها و اهداف‌های اولیه خود را فراموش کرده‌اند؛ برخلاف انقلاب اسلامی ایران که با گذشت چهل سال از پیروزی آن، هنوز آرمان‌ها و اهداف نخستین آن در میان جوانان و نسل جدید پر رنگ دیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که گاهی گفته می‌شود باید از ابتدا با آمریکا کنار می‌آمدیم تا دچار این همه مشکل نشویم، گفت: چنین تفکراتی حتی در دانشگاه‌ها نیز ترویج می‌شود و خوف این می‌رود که موج این تفکرات به توده مردم نیز سرایت کند و طبیعتاً زمانی که ارزش‌های انقلاب فراموش شود، جوانی که با دیدن برخی مشکلات اقتصادی، اصل انقلاب را زیر سوال می‌برد، قابل ملامت نیست زیرا کسی که نسبت به آرمان‌ها و ارزش‌های والای این حرکت عظیم ناآگاه است، گمان می‌کند به خاطر اشتباه رهبران انقلاب به چنین روزی افتادیم.

مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از تفاوت‌های گام اول و گام دوم انقلاب این است که در گام جدید ما موظفیم که مبانی اعتقادی و ارزش‌های انقلاب را برای نسل‌های بعد تبیین کنیم. امروز مانند اوایل انقلاب نیست که یک نظر یا کلام فقط به خاطر این‌که از سوی حضرت امام (ره) است، فصل‌الخطاب تلقی شود و حتی منافقان هم جرأت مخالفت با آن را نداشته باشند؛ البته امروز از برخی رفتارها و اظهار نظرها می‌توان فهمید که کسانی از همان ابتدا نیز سخنان امام (ره) را باور نداشتند.

وی در ادامه گفت: نگرانی بزرگ امروز این است که نسل آینده چگونه و بر اساس چه مبانی و اعتقاداتی تربیت خواهند شد. چگونه می‌توانند در مقابل هجمه شبهات شیطانی ایمن بمانند. آیا نسلی که در آینده تربیت می‌شود دغدغه‌های نوجوانی را دارد که به جبهه رفت و جان خودش را تقدیم اسلام کرد، یا فقط نگران حقوق و رفاه بیشتر است. لذا وظیفه مهم ما در گام دوم انقلاب این است که مبانی و ارزش‌های انقلاب را برای نسل جدید تبیین کنیم.

مصباح یزدی ولایت فقیه را محور انقلاب و نظام اسلامی دانست، و تأکید کرد: اگر این محور را بزنند، چه چیزی برای این انقلاب باقی می‌ماند؟ بدون محوریت ولی فقیه این وحدت، انسجام و هماهنگی بین نیروهای انقلاب باقی نمی‌ماند. «ولایت فقیه» مسأله جدیدی نیست؛ اما در نظر عموم مردم، فقه در اموری مانند نماز و روزه و طهارت خلاصه می‌شود. این در حالی است که حضرت امام (ره) می‌فرمود بخش اعظم فقه، مسائل اجتماعی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید این قبیل مباحث اجتماعی به قدری برای مردم تبیین شود که جای تشکیک در آن وجود نداشته باشد، ادامه داد: همان چیزی که در زمان امام راحل (ره) بدون دلیل پذیرفته می‌شد، باید امروز با دلایل متقن برای همگان تبیین شود چرا که در زمان ما هم زمینه چنین انحرافی وجود دارد.

وی افزود: وظیفه ما در گام دوم انقلاب این است که اولاً با تبیین و روشن کردن حقایق با جهل مقابله کنیم و اجازه ندهیم تشکیک در مبانی انقلاب راه یابد. ثانیاً اجازه ندهیم هواپرستان در جامعه اوج بگیرند. اگر ما در انجام هر یک از این وظایف کوتاهی کنیم به شهدا و خون‌های آن‌ها که برای به ثمر رسیدن و بالندگی این انقلاب ریخته شده، خیانت کرده‌ایم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه گفت: ما چه اندازه برای مقابله با سیل شبهاتی که ذهن جوانان ما را بمباران می‌کند، فعالیت می‌کنیم؟ ما چقدر در برابر هجمه‌هایی که از ولایت فقیه گرفته تا اصل وجود خدا را هدف گرفته، احساس مسئولیت می‌کنیم؟

وی هم چنین افزود: از سوی دیگر نیز عده‌ای هواپرست فرصت‌طلب به دنبال منافع شخصی خودشان هستند و البته گاهی هم به اسم امام (ره) و انقلاب فعالیت می‌کنند. ما وظیفه داریم با این افراد نیز مقابله کنیم. این‌ها منافقان این زمان‌اند. البته وجود چنین کسانی یکی از سنت‌های الهی و عاملی برای امتحان افراد است.

استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: باید سران فتنه، منافقان پشت پرده و کسانی که با آمریکا سر و سرّی دارند را شناخت و اجازه نداد چنین کسانی در جامعه یکه‌تاز شوند. البته این مقابله باید به شیوه معقول انجام بگیرد، نه با داد و فریاد و ایجاد اختلاف در جامعه. هم‌چنان‌که امام راحل (ره) علی‌رغم این که از ابتدا با ریاست‌جمهوری بنی‌صدر یا قائم‌مقامی فلان شخص مخالف بود، اما بلافاصله آن را عیان نکرد زیرا این‌کار در جامعه ایجاد اختلاف می‌کرد و سبب تزلزل اصل انقلاب می‌شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: مؤمنان باید وظیفه خود را در قبال این افراد انجام دهند و نگذارند زمینه نفوذ این منافقین در جامعه ایجاد شود. تبیین مسائل اساسی با بیانی آرام و متین از جمله راه‌های کم هزینه، بی سر و صدا و مؤثر برای مقابله با منافقین است. این کار در گام دوم انقلاب باید با جدیت دنبال شود. در غیر این صورت به حسب اسباب ظاهری خطر افول انقلاب وجود دارد.

مصباح یزدی در پایان اظهار داشت: ما در چهل سال دوم انقلاب وظیفه سنگین‌تری بر عهده داریم و برای انجام این وظیفه و حفظ انقلاب و دستاوردهای آن باید از جان و مال و آبرو بگذریم، تا مصالح اسلام و انقلاب تأمین شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین