|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۲۵۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
عصر فیلمی به نام دکل مربوط به دوران حصر آّبادان و دفاع نیرو‌های داوطلب را آوردند، تماشا کردم خوب است، به (آقای عبدالحسین برزیده) کارگردان آن، یک سکه بهار آزادی هدیه دادم، تقاضا کرد که همسرش را با خودش به مکه ببرد، خودش از سهمیه استفاده کرده است.
دوره بیست وسوم جشنواره فیلم فجر که دو فیلم جنجالی و توقیفی را اکران کرد، یکی از سال‌های خاص سینمای ایران به شمار می‌آید.

 در سال ۱۳۷۴ که وزارت ارشاد پس از استعفای سید محمد خاتمی و انتصاب علی لاریجانی به ریاست صداوسیما، به مصطفی میرسلیم رسیده بود و میرسلیم نیز ضرغامی را از وزارت دفاع به معاونت سینمایی وزارت ارشاد منصوب کرده بود، ممیزی‌های وزارت ارشاد موجب بروز نارضایتی‌های فراوانی در دست اندرکاران سینما شده بود.

در این سال دو اثر آدم برفی ساخته داود میرباقری و روسری آبی ساخته خانم رخشان بنی اعتماد، توسط وزرات ارشاد ممنوع الاکران شدند و انصارحزب الله وگروه‌های افراطی، تهدید کردند در صورت نمایش این فیلم‌ها در سینما‌ها درگیری بوجود خواهند آورد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در این سال‌ها که دوران پایانی ریاست جمهوری را سپری می‌کرد، با تندروی‌ها در حوزه فرهنگ موافق نبود و بخصوص در مورد این دو فیلم در نوروز سال ۱۳۷۵ به تماشای آن‌ها نشست و از سازندگان آن تقدیر کرد.

این موضوع در خاطرات روزنوشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۵ که در اردیبهشت ماه سال آینده بصورت کتاب خاطرات سال ۱۳۷۵، در نمایشگاه کتاب در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، منعکس گردیده است، که بخش مربوط به سینمای ایران برای نخستین بار منتشر می‌گردد:




ایشان در مورد تماشای آثار برگزیده سینمای ایران در نوروز سال ۱۳۷۵ نوشته اند:

چهارشنبه هشتم فروردین:
عصر فیلمی به نام دکل مربوط به دوران حصر آّبادان و دفاع نیرو‌های داوطلب را آوردند، تماشا کردم خوب است، به (آقای عبدالحسین برزیده) کارگردان آن، یک سکه بهار آزادی هدیه دادم، تقاضا کرد که همسرش را با خودش به مکه ببرد، خودش از سهمیه استفاده کرده است.

پنجشنبه ۹ فروردین:
عصر فیلمی به نام آدم برفی آوردند که دیدم. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ساخته و وزارت ارشاد اکران آن را ممنوع کرده است. آقای زم و آقای اسلامی برای شنیدن نظرات من آمده بودند. (گفتند) آیت الله خامنه‌ای فیلم را مفید و بدون ضرر دانسته اند. من هم آن را مفید دانستم. محور حضور ایرانیان در ترکیه برای سفر به آمریکاست که بسیار خوب تنظیم شده و اشکال عمده وزارت ارشاد از این جهت است که مردی برای استفاده از ازدواج صوری با یک مرد آمریکایی برای گرفتن ویزا و اجازه افامت به صورت زن در می‌آید. مغرب به خانه آمدم. تنهایم به خاطر کسالت، شام به شیر اکتفا کردم.

شنبه ۱۱ فروردین:
پیش از ظهر فیلم "روسری آبی" را آرودند، تماشا کردم. از محصولات کار حوزه هنری است، فیلم خوبی است. دختری از خانواده مسیحی با پسری مسلمان مرتبط و سپس به ازدواج می‌رسند. با اسلام آوردن دختر، آزاد منشی و منطقی بودن هردو جالب است. سرانجام شوهر با تشوریق همسر به جنگ می‌رود واسیر می‌شود و زنش به خوبی از عهده اداره تشکیلات تولید گل شوهرش بر می‌آید و شوهر هم بعدا آزاد می‌شود. وزارت ارشاد با تنگ نظری فیلم را ممنوع الاکران کرده، نظرم این است که باید آزاد شود. یک سکه هم به کارگردان دادم.

یکشنبه ۱۹ فروردین:
شب میهمان رهبری بودم. دو فیلم ممنوع شده حوزه هنری را دیده اند و پسندیده اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین