|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۲۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
یبست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با دو ابراز امیدواری آغاز به کار کرد؛ یکی برای ساخت فیلم بلند سینمایی در اصفهان و دیگری برای سامان یافتن وضعیت اکران سینمای کودک.
حجت‌الله ایوبی در بخشی از مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم کودک ضمن تشکر از برگزاری این جشنواره و دغدغه‌های شهردار اصفهان برای برگزاری این فستیوال سینمایی بیان کرد: سخنان شهردار اصفهان برای کسانی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند جای خوشبختی است. برای کسانی که نگران فرهنگ و هنر هستند یک آرزو است که شهرداری خود را تنها مسئول ساخت و ساز شهری و فیزیکی نداند. خوشحالیم که شهر اصفهان در این زمینه نمونه است.

وی با اشاره به شرایط کنونی سینمای ایران ادامه داد: سال قبل در همین روزها و در جریان برگزاری بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم کودک مهمان شما بودیم. آن روزها سینما حال خوبی نداشت و بحران در بحران بود، اما امروز خوشحالیم که سینمای ایران حال خوبی دارد، سینماداران خوشحالند و فروش سالن‌ها با افزایش 100 درصدی روبرو شده است.

معاون وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه سینمای کودک باید به جایگاه خود بازگردد، اظهار کرد: سینما محل اجتماع خانواده‌هاست. اگر این جایگاه را درک کنیم و سینمای کودک را دریابیم، متوجه خواهیم شد که راه آشتی مردم با سینما این است که سینمای کودک را به جایگاه خودش بازگردانیم.

ایوبی سپس خطاب به استاندار و شهردار اصفهان بیان کرد: خوشحالیم که در حال حاضر بخش خصوصی در حوزه ساخت سالن سینما وارد گود شده و اکنون 80 سالن در حال ساخت است. کمک کنید سالن‌های درخوری برای استان اصفهان ساخته شود. فکر می‌کنم اصفهان با تشویق شما می‌تواند در این زمینه نمونه باشد.

معاون وزیر ارشاد با اشاره به صحبت‌های شهردار اصفهان مبنی بر اینکه در سال آینده یک میلیارد تومان به تولید فیلم کوتاه برای سینمای کوتاه اختصاص خواهد یافت، گفت: امیدوارم شما که دغدغه فرهنگ دارید در عرصه ساخت فیلم‌های بلند سینمایی هم وارد میدان شوید و من همین‌جا قول می‌دهم که هر اندازه استان اصفهان در این زمینه هزینه کرد، به همان اندازه نیز به آن‌ها کمک مالی کنم.

ایوبی در جشنواره فیلم کودک/ عکس:امیر حسینی

ایوبی در پایان سخنانش از واگذاری بخش‌هایی از مدیریت جشنواره به مدیران شهر اصفهان اظهار کرد: خوشحال هستیم همان‌طور که اصفهان شناسنامه فرهنگی و هنری ایران اسلامی است، مسئولان این شهر جشنواره کودک را دارای جایگاه بلندی در این فرهنگ می‌دانند و برای آن تلاش بی‌وقفه‌ای می‌کنند. همین دغدغه باعث شده است که این جشنواره به مهمترین رویداد فرهنگی استان تبدیل شود و مدیران نیز به آن ببالند. ما نیز می‌کوشیم که بخشی از مدیریت جشنواره را به مسئولان شهر اصفهان واگذار کنیم.

مسعودشاهی: تشکل خیّران سینمای کودک راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایسنا، دبیر جشنواره فیلم کودک در بخشی از مراسم افتتاحیه با تشکر از تلاش‌های زیاد تمام مدیران ادوار گذشته سینمای کودک اظهار کرد:‌ کار فرهنگی و تولید در حوزه کودک و نوجوان نیاز به کار شبانه‌روزی دارد. ما نسل جوانی پیش رو داریم که نسلی مستعد و پرسش‌گراست و طبیعتا همین نسل آینده نظام ما را خواهند ساخت؛ به همین دلیل امروز بزرگان فرهنگ باید برای رشد این آیندگان گام‌های موثری بردارند.

مسعودشاهی که طبق برنامه‌ریزی مراسم افتتاحیه بسیار کوتاه سخن گفت در پایان اظهار کرد: بچه‌ها سکان‌داران آینده ایران اسلامی هستند. امیدوارم برگزاری جشنواره کودک مقدمه‌ای باشد تا بتوانیم تشکل خیران سینمای کودک و نوجوان را راه‌اندازی کنیم که می‌تواند باعث رشد این نسل در سال‌های آینده شود.

اصفهان پایگاه سینمای کودک می‌شود

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه، سقائیان‌نژاد - شهردار اصفهان - نیز روی سن رفت و با تأکید بر توجه به کودک و نوجوان به عنوان آیندگان ایران اسلامی اظهار کرد:‌ اکنون بیش از سه دهه است که از انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما باید توجه خودمان را به نسلی که آینده را می‌سازند معطوف کنیم. در این زمینه ما باید دقت در سبک زندگی، استعدادها و ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد را مورد توجه قرار دهیم، ضمن اینکه معتقدم کودکان سکان‌داران آینده ایران اسلامی هستند و به همین دلیل باید تفکر تمدنی خودمان را در فیلمنامه‌های تسری دهیم تا مردم با سینما آشتی کنند.

شهردار اصفهان سپس این شهر را شایسته برگزاری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان دانست و خاطر نشان کرد: ما در سال گذشته شاهد تولید 50 فیلم کوتاه توسط جوانان اصفهانی بودیم که بودجه آن تأمین شد، اما امسال این نوید را می‌دهم که قرار است بودجه یک میلیارد تومانی به تولید فیلم‌های کوتاه در اصفهان اختصاص دهیم و از این طریق شکوفایی استعدادهای جوانان فیلمساز استان را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. امیدوارم برای ساخت این فیلم‌ها توجه دوچندانی به فیلمنامه‌ها شود تا ما بتوانیم به اهداف خود برسیم.

این سخنان شهردار اصفهان و اختصاص بودجه قابل توجه یک میلیارد تومانی برای ساخت فیلم کوتاه در این استان با تشویق بسیار زیاد حاضران روبرو شد.

معرفی برگزیدگان بخش مواد تبلیغی

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش مواد تبلیغی فیلم‌ها و همچنین برگزیدگان بخش فیلمنامه معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

در این بخش آرش صادقی، کوروش پیرو و... از جمله برگزیدگان بودند.

حواشی:

نظم مراسم افتتاحیه از نکات قابل توجه مراسم شب گذشته بود. مسئولان جشنواره تمام کارت‌های افتتاحیه را به همراه شماره صندلی مهمانان توزیع کرده بودند و در واقع پس از ورود به سالن صندلی هر مهمان مشخص بود، همین دقت نظر در برگزاری مراسم افتتاحیه باعث شده بود مانند بسیاری از مراسم‌های این چنینی کسی در حاشیه سالن و یا در راهروها نایستد. همچنین ورود مهمانان به سالن کوثر اصفهان از طریق دو گیت ویژه انجام و کارت‌های دعوت آن‌ها چک می‌شد تا تعداد افراد ورودی به سالن بیش از ظرفیت نباشد.

این تمهیدات باعث شد نظم مراسم افتتاحیه به خوبی انجام شود اما گاها به دلیل آشنا نبودن کسانی که کارت دعوت مهمان را چک می‌کردند باعث می‌شد که ورود برخی چهره‌ها از جمله حسین عرفانی در دقایقی با مشکلات مواجه شود.

یکی از کودکان اهل غزه مهمان ویژه مراسم افتتاحیه جشنواره کودک بود. او که به نمایندگی از کودکان شهرش به این مراسم آمده بود، با تشویق ایستاده و بسیار زیاد حاضران روبرو شد.

او با همراهی مهدی مسعودشاهی روی سن رفت و به صورت نمادین پروانه زرین جشنواره فیلم کودک را از دستان حجت‌الله ایوبی دریافت کرد. این کودک که محمد نام داشت هنگامی که می‌خواست به نمایندگی از کودکان جنگ‌ زده غزه سخن بگوید احساسات بر او غلبه کرد و تنها توانست چند جمله‌ای را درباره رفتار نژادپرستانه رژیم صهیونیستی سخن بگوید.

محمد به نمایندگی از کودکان غزه در جملات کوتاهش تأکید کرد که امیدوار است دیوار حائل در غزه که توسط رژیم صهیونیستی کشیده شده است، خراب شود و گفت که مقاومت تنها به سلاح نیاز ندارد بلکه نقاشی، سینما و به طور کلی هنر هم می‌تواند مقاومت و بزرگی آن را منتقل کند.

از حواشی جالب توجه دیگر مراسم افتتاحیه این بود که برخی از مهمانان جشنواره به این مراسم نرسیدند! هواپیمای این مهمانان قرار بود ساعت 17 و 30 دقیقه از تهران پرواز کند، اما با تأخیر پیش آمده به دلیل نقص فنی هواپیما پرواز ساعت 20 انجام شد و اکثر چهره‌های مدعو به مراسم نتوانستند در افتتاحیه حضور پیدا کنند و حتی کمی تأخیر در برگزاری مراسم نیز نتوانست این مشکل را حل کند.

مسئولان برگزاری مراسم افتتاحیه تلاش کرده بودند که بتوانند در تمام میان‌برنامه‌ها، موسیقی‌های ساخته شده و... فضای شادی را برای کودکان و نوجوانان حاضر در سالن ایجاد کنند که البته موفق هم شدند. همچنین دکور این مراسم اگرچه ساده اما چشم‌نواز بود. گرچه به نظر می‌رسید دکور سال گذشته جشنواره بسیار قابل توجه‌تر ساخته شده بود.

در بخشی از مراسم که اجرای آن را صبا راد بر عهده داشت سه کودک اصفهانی موسیقی زیبایی را با تصاویری از زاینده‌رود نواختند و با تشویق حاضران روبرو شدند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین