ربات سفید و هوشمند آلفا محصول تازه ای است که چند وقتی است بانک ملی ایران نام آن را در رویداد (ملی شو ) که خود موضوعی است پر از حرف های ناگفته ، در سبد محصولات خود قرار داده است.
این ربات در حال حاضر در یکی دو واحد بانک در حال استفاده بوده و شاید در برخورد اول تنها تصوری که از آن می رود این است که می تواند راهنمایی برای مشتریان باشد و جذابیت اطلاعات گرفتن برای مشتری را افزایش دهد.
اما نگاه عمیق به این خدمت و مسیر آغاز شده از سوی بانک ملی ایران مواردی را به ذهن متبادر می سازد که کارشناسان حوزه ی بانکی، متخصصان و آنها که در امید متحول شدن نظام بانکی کشور انتظار می کشیدند سالها بود در جستجوی آن بودند.
شاید نظام بانکی یکی از بخش هایی باشد که به زعم بسیاری نسبت به سایر بخش ها در عرصه ی تکنولوژی پیشرفت خوبی کرده است ولی سالهاست به جز خدمات بانکداری اینترنتی و همراه بانک و چند سامانه که هر روز هر بانک شکل و شمایلی خاص به آن بخشیده و نام جدیدی بر آن می نهد، از بانک ها تحولی دیده نشده و پس از یک دوره تحول شاید عدم خلاقیت یا عدم ریسک پذیری سبب شده تا بانک ها به همین حدود از تکنولوژی قانع باشند.
اما دو سالی است که رویدادی در یک بانک قدیمی که سالها بود ذهنیت سنتی بودن آنها با اعماق وجود تک تک مان عجین شده بود بارقه هایی از امید را برای علاقمندان به این حوزه ایجاد کرده است.
در سال گذشته ارائه محصولاتی از قبیل بله، (ورود به دنیای بانکداری در بستر شبکه های اجتماعی ) ، بام با شکلی جدید از بانکداری اینترنتی و برگزاری رویدادی مشخص به نام ملی شو و ارائه ی محصولاتی که برداشته شدن گامهایی در مسیر لبه ی تکنولوژی را مسجل میکرد ، سبب شد تا حدودی به این بیاندیشیم که قرار است تحولاتی در عرصه ی بانکداری رقم بخورد، اما بدلیل اینکه در کشورمان زود نمی توان بر هر چیزی دل بست و باید اجازه داد با گذشت زمان مستمر بودن آن اثبات شود در سال گذشته نگاهی جدی به این موضوع نشد.
با رقم خوردن (ملی شو 2) در سال جاری و رونمایی از محصولاتی از قبیل سککوک، کارت ملی هوشمند و بخصوص ربات آلفا به نظر می رسد بانک ملی ایران پس از سالها تصمیم گرفته به جایگاه اصلی خود بازگردد و آنچه انتظار از اصلی ترین بانک کشور است رامحقق سازد.
تبدیل شدن به بانک رهبر، بانک خلاق و بانک جهت دهنده به نظام بانکی کشور درهمه ی حوزه ها به خصوص استفاده از سیستم ها و فناوری های جدید، انتظار بحق مردم از این بانک بوده و بقدری گرد و غبار فراموشی بر آن سپرده شده بود که دیگر ذهن ها بر آن شده بودند که بانکی با قدمت 90 سال نمی تواند جز این باشد.
رویداد ملی شو 2 ، شاید برای این بانک نمایشی از محصولات و خدمات جدید باشد ولی این رویداد و محصولاتی چون آلفا پر از حرف های ناگفته و امید بخش به نظام بانکی کشور و جوانان است. جوانانی که تمام آرزوهای خود را برای دیده شدن برای خلق محصولات برای بازاری چون بانک ها در داخل کشور بدست فراموشی سپرده و تصمیم بر رفتن به دیاری دیگر می گرفتند.
قطعاً ربات آلفا محصولی نیست که به این زودی ها بانک ملی ایران بتواند در تعداد فراوان و با کاربری اصلی که برای آن ترسیم نموده ارائه دهد و شاید یکی دو سال برای این کار زمان لازم باشد ولی ربات آلفا پر است از امید و چشم اندازی نوین به تغییراتی چشم گیر در خدمات دهی بانکی با تکیه بر تکنولوژی های جدید و با اطمینان به جوانان پرتوان و خوش فکر کشور.
قطعاً استمرار رویه ی جاری در بانک ملی ایران اثبات خواهد نمود که سن یک سازمان نه تنها دلیل ماندن بر شیوه های سنتی نسیت بلکه می تواند پشتوانه ای محکم برای تحول و حرکت به سمت اعتماد به خلاقیت و پذیرش ریسک طرح های جدید جوانان باشد.
امیدواریم این تغییرات ثبت شده در حوزه ی تکنولوژی در بانک ملی ایران را در تمام واحدهای بانک و در تمام خدمات آن شاهد باشیم.