|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۲۵۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
وزیر نفت با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم در مورد فروش نفت در زمان تحریم، اظهار کرد: آنهایی که پول نفت را خوردند، خوردند رفت. کسی نیست دنبال کند. شرکت‌های خارجی ورشکست شده‌اند.
 وزیر نفت با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم در مورد فروش نفت در زمان تحریم، اظهار کرد: آنهایی که پول نفت را خوردند، خوردند رفت. کسی نیست دنبال کند. شرکت‌های خارجی ورشکست شده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ بیژن زنگنه در نشست خبری که به مناسبت افتتاح فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ میدان گازی پارس‌جنوبی در عسلویه برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا در مورد سخنان رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم درباره فروش نفت در زمان تحریم گفت: برخی موارد را به دستگاه‌های دولتی سپرده بودند که غیرقانونی بود. پول ما را خوردند و ما بعداً متوجه شدیم.

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها نیز خارجی بودند، افزود: این عددها قابل قیاس با بابک زنجانی نبود. بیش از دو میلیارد دلار به صورت نقد به بابک زنجانی داده بودند که به پیمانکار پرداخت کند اما این کار را نکرد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صحبت‌های احمدی نژاد دروغ است، گفت: احمدی نژاد گفت قیمت نفت را صد دلار می‌کند اما میزان صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند. شش هولوکاست درست می‌کند. پارس جنوبی را تعطیل می‌کند تا قیمت نفت را به صد دلار می‌رساند که به نفع بقیه است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت عسلویه اظهار کرد: هر زمانی به عسلویه می‌آیم احساس خوبی به من دست می‌دهد. از نظر من ایران کوچک مانند عسلویه است و سواحل خلیج فارس و دریای عمان نیز باید به این شکل باشد. عسلویه را پول و دلار نساخته است بلکه عشق و صبوری آن را ساخته است.

وزیر نفت با اشاره به تاریخچه عسلویه گفت: عسلویه، شهریور ۷۶ یک زمین بکر و موات بود. تا سال ۸۴، ۵ فاز وارد مدار شد، از ۸۴ تا ۹۲، ۵ فاز دیگر وارد مدار شد و از سال ۹۲ تاکنون ۱۱ فاز مدار شده است. تا پیش از پایان سال ۹۸، ۲۷ فاز دریایی را در مدار تولید خواهیم داشت.

زنگنه با بیان اینکه برداشت ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است، گفت: امسال کمتر کسی حس کرده که زمستان آمده و پایان یافته است. مصرف انرژی با وجود افزایش تولید، بالاست و مردم بدون توجه به بهینه‌سازی انرژی را مصرف کرده‌اند و بالاترین مصرف تاریخی ثبت شده است. برای نخستین‌بار امسال تراز تولید اتان مثبت شده، همیشه کمتر از تقاضا بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه کشور برای نخستین بار در تولید اتان تراز مثبت دارد، گفت: باید اقدامات با ارزشی برای مصرف اتان انجام دهیم.

***توان صادرات بنزین برای ایران وجود دارد

زنگنه با تاکید بر اینکه ستاره خلیج فارس نماد دیگری برای اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: در شرایطی که قصد داشتند ما را دچار تحریم کنند توانستیم در بنزین خودکفا شویم و در حال حاضر توان صادرات بنزین را هم داریم اما می‌خواهیم ذخایر خود را بالا ببریم.

به گفته وی، تاکنون در چهار فاز ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ میزان سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

***ایران آماده صادرات گاز به عمان است

وزیر نفت در ادامه با اشاره به صادرات گاز به عمان گفت: مشکلی که وجود دارد این است که طرف عمانی باید با ما همراهی کند. اسناد مناقصه برای خط گاز آماده است اما شرکت‌های بین‌المللی به دلیل تحریم نیامدند. از منابع هم قابل تأمین بود. به طور کلی ۲۰۰ کیلومتر خط است که عمق آن در برخی نقاط به ۱۰۰۰ متر می‌رسد.

زنگنه ادامه داد: خودمان توان ساخت آن را نداریم و طرف مقابل باید موافق باشد.

وی در مورد صادرات ال پی جی نیز توضیح داد: تولید ال پی جی کشور زیاد است و یکی از موضوعات مربوط به آن صادرات است. ما برای صادرات اقداماتی انجام داده‌ایم اما جزئیات آن اعلام نمی‌شود.

***چینی‌ها به ایران می‌آیند

وزیر نفت در ادامه در مورد تعیین‌تکلیف فاز ۱۱ پارس جنوبی با طرف چینی گفت: مذاکرات ادامه دارد. قرار است یک هیأت عالی رتبه از چین برای مذاکره به ایران بیاید. آنها قول داده‌اند به زودی به ایران خواهند آمد.

***هنوز با پاکستان وارد مسائل حقوقی نشده‌ایم

زنگنه در مورد پرونده گازی بین ایران و پاکستان گفت: در حال حاضر از نظر حقوقی ایران مدعی است. ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم اما پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده است. آنها ادعا می‌کنند از نظر سیاسی تحت فشار عربستان هستند.

وی ادامه داد: ما از نظر سیاسی و دیپلماتیک پیگیر هستیم اما هنوز وارد مسائل حقوقی نشده‌ایم.

***عراقی‌ها در حرف همیشه با ایران همراه هستند

وزیر نفت ادامه داد: پیشنهادی داشتیم مبنی بر اینکه از طریق عراق گاز را به این کشور و سپس لبنان و سوریه منتقل کنیم. البته باید گفت عراقی‌ها در حرف همیشه با ما همراه هستند.

به گفته وی، تحریم روی صادرات گاز تأثیری نداشته و فقط دریافت پول گاز از عراق را تحت تأثیر قرار داده است که حل خواهد شد.

***تشریح دلیل افت صادرات میعانات گازی

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا میزان صادرات میعانات گازی ایران کاهش داشته است، گفت: دلیل این موضوع افزایش مصرف پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. این پالایشگاه در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار بشکه میعانات گازی مصرف می‌کند که این موضوع باعث کاهش میزان صادرات می‌شود.

وی ادامه داد: البته تحریم‌ها هم روی افت میزان صادرات تأثیر داشته اما تولید میعانات گازی کم نشده است.

***آمریکایی‌ها زیاد حرف می‌زنند

وزیر نفت در ادامه با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه میزان صادرات نفت ایران را کاهش خواهد داد، گفت: آمریکایی‌ها زیاد حرف می‌زنند و من به آنها توصیه می‌کنم کمتر حرف بزنند زیرا بازار را بهم می‌ریزند.

زنگنه ادامه داد: آمریکایی‌ها یک سال بازار را دچار تشنج کرده‌اند و حرف‌های ضد و نقیض زیادی زده‌اند. ما حرف کم می‌زنیم اما آنها حرف زیادی می‌زنند و ظاهراً تحت فشار هستند. اگر بخواهند اذیت کنند بازار بدتر شده و بی‌ثباتی رخ می‌دهد. ما نشان داده‌ایم آدم‌های صلح‌جویی هستیم و کار خود را انجام می‌دهیم. آنها یک روز از تمدید معافیت، یک روز از صفر کردن میزان صادرات نفتی ایران و روز دیگر از کم کردن میزان صادرات می‌گویند.

***عرضه ماهانه نفت خام در بورس طبق قانون

وی با بیان اینکه طبق قانون وزارت نفت موظف است در سال آینده نفت را به صورت ماهانه در بورس عرضه کند، گفت: اگر نفت در بورس به فروش برسد خوشحال می‌شویم و اگر به فروش نرود ما وظیفه قانونی خود را انجام داده‌ایم.

وزیر نفت ادامه داد: مشکل اینجا است که بورس شفاف‌ترین روش برای انجام معامله و رقابت است و ما می‌خواهیم شفاف‌ترین کار را برای ناشفاف‌ترین اقدام که همان دور زدن تحریم‌ها است، انجام دهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین