کد خبر: ۲۵۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
«یکی از مهم‌ترین انتقادهای این روزها به برنامه‌های تلویزیونی، این حجم عظیم حضور اسپانسرهایی است که از مردم به بهانه مسابقات و بخت‌آزمایی پول می‌گیرند؛ طوری که خیلی از کارشناسان رسانه‌ای به لقب انتقادی کازینو برای این دست برنامه‌ها رسیده‌اند.
 حجم عظیم حضور اسپانسرها در رسانه ملی که از مردم به بهانه مسابقات و بخت‌آزمایی پول می‌گیرند، انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.

 خبرآنلاین نوشت: «یکی از مهم‌ترین انتقادهای این روزها به برنامه‌های تلویزیونی، این حجم عظیم حضور اسپانسرهایی است که از مردم به بهانه مسابقات و بخت‌آزمایی پول می‌گیرند؛ طوری که خیلی از کارشناسان رسانه‌ای به لقب انتقادی کازینو برای این دست برنامه‌ها رسیده‌اند.

این بهانه‌ای بود برای هم‌کلامی با احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس در شورای نظارت بر رسانه ملی. بحثی که پر است از اطلاعاتی که برای نخستین بار رسانه‌ای می‌شوند. تشریح جزئیات کمک‌های یورویی دولتی به رسانه ملی که خیلی خبرساز شده و محل هزینه‌کردشان؛ جایی که اگر مصرف شود می‌توان امید داشت بار دیگر شاهد تولیدات شایسته روی آنتن زنده تلویزیون باشیم.

قرار بود شما موضوع جابه‌جایی آرا مردم در مسابقه جشنواره جام جم را بررسی کنید. بررسی کردید؟

در مورد این موضوع یک شورایی تشکیل شده است. ما انشاالله صبح دوشنبه (۲۰ اسفند) در شورای نظارت صداوسیما هم جلسه داریم که یکی از موضوعاتمان گزارش کارشناسی مجموعه است. ما در جاهای مختلف نظارتی به یک جمع‌بندی رسیده‌ایم. بررسی فنی و کارشناسی که انجام شود، ما اعلام می‌کنیم.

آیا این دوست عزیزی که به عنوان متهم شناخته شده، بازداشت است؟

راستش در این باره خبر رسمی برای اعلام ندارم. ما منتظر جمع‌بندی آن دو، سه دستگاه نظارتی هستیم که گزارش‌شان را ارائه دهند.

یعنی هنوز اعلام نکردند؟

هنوز به ما چیزی مکتوب اعلام نکرده‌اند.

غیر مکتوب که بدانید چه کسی این تخلف را انجام داده است. چطور؟

غیر مکتوب که من شنیده‌هایی دارم.

منظورم این است که طرف عضو صداوسیما یا سازمان ارتباطات یا یکی از این شرکت‌های اجراکننده بوده است یا اینکه خود عوامل برنامه‌ها دست داشتند؟

ببینید قطعاً با هر تخلفی در هر جایی که باشد، هم از طریق شورای نظارت و هم با همکاری سیستم قضائی انجام خواهد شد، برخورد می‌شود. یعنی شما در اصل موضوع شک نکنید اما اینکه عامل یا عوامل در کار باشد این را ما باید گزارش‌گیری رسمی کنیم.

در این موارد معمولاً به مردم گزارش شفاف نمی‌دهند. شما این قول را می‌دهید که شفاف‌سازی کنید؟

ما غالب گزارش‌هایی که می‌گیریم تطابق‌گیری می‌کنیم و از دو - سه مرجع همزمان گزارش‌گیری می‌کنیم. در قانون منع به‌کارگیری مثلاً در فدراسیون، ما فقط از یک دستگاه که ارتباط‌گیری و گزارش‌گیری نمی‌کنیم. شما بعضاً می‌بینید که همزمان از سه نهاد و از سه مرجع مختلف درباره یک موضوع پیگیری می‌کنیم.

منظورم این است که شفاف‌سازی این موضوع هم اعلام می‌شود و مماشات نمی‌شود؟

نه برای این هم مماشاتی نداریم.

امسال برای دومین سال متوالی بودجه ارزی برای رسانه ملی اختصاص داده شد. سال قبل صد و پنجاه میلیون یورو و امسال هم دویست میلیون یورو به تلویزیون تعلق گرفت و درآمدهایی را هم که از طریق این اپلیکیشن‌ها به دست می‌آورند، شفاف نیست. مگر صداوسیما چقدر هزینه دارد؟

شما نگاه کنید اعتباری که صداوسیما در سال ۹۷ داشته است، سه هزار و صد میلیارد تومان است که در بودجه آمده است. هزار و سیصد میلیارد از آن، اعتباری است که دولت و سازمان برنامه می‌گذارد. هزار و هشتصد میلیارد آن از محل در آمد مربوط به آگهی‌های بازرگانی صداوسیما است. ما راجع به اینکه این درآمدها محقق شده یا نه، کمیته‌ای تشکیل دادیم تا گزارش‌گیری کنیم. باید ببینیم این هزار و هشتصد میلیاردش که در بودجه پیش‌بینی شده، محقق شده است یا خیر؟ یا اینکه چقدر افزایش درآمد در محل درآمد آگهی‌ها داشته‌اند.

این بحث کازینو شدن تلویزیون که مورد انتقاد است چطور؟ این کدهای دستوری و پول بده و برو روی آنتن با شرکت در فلان اپلیکیشن مثل مسابقه برنده‌باش!

دومین نکته در مورد آگهی‌های بازرگانی این است که آیا تمامی این درآمدها صرفاً به خرانه کشور واریز می‌شود یا با مشارکت‌های میان‌برنامه‌ای می‌آیند و ثبت نمی‌شوند. ما درآمد شرکت‌های واسط را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما از بازرگانی صداوسیما هم راجع به این موضوع پیگیری کرده‌ایم. البته ما راجع به بازرگانی و این شکل گرفتن پول پیامکی از مردم بحث داریم. تاکید داریم این کارها که جنبه پرداخت‌های پول این چنینی از سوی مردم دارد، قطعاً در بلندمدت به اعتماد مردم آسیب جدی می‌زند. متأسفانه یک مقدار هم این سبک برنامه‌سازی رو به گسترش است.

حتی من شنیدم در سایر حوزه‌ها قرار است مسابقات دیگر این چنینی برگزار شود. ما این شکل برنامه‌سازی را از لحاظ فرهنگی هم مفید نمی‌دانیم. ما این شفافیت و گزارش‌گیری مالی را همزمان با دو - سه مرجع باید تقاطع‌گیری کنیم. یعنی یک مرجع ورودی‌مان که بازرگانی صداوسیماست و یکی هم از طریق وزارت اقتصاد و خزانه‌داری کل کشور است و بعد این را می‌توانیم به یک جمع‌بندی فنی و کارشناسی برسانیم.

یعنی هنوز این اتفاق نیفتاده است و شما نگران این آنتن‌فروشی هستید؟

ما در ابتدای سال آینده این کار را انجام خواهیم داد. زمانی که سال مالی‌شان به پایان برسد.

آن صد و پنجاه میلیون یورویی که در سال قبل به رسانه ملی اختصاص دادید که خارج از ردیف بودجه‌شان بود، آیا به آنها پرداخت شده است؟

بله برای سال آینده هم اعتبار یورویی ۲۰۰ میلیونی برایشان در نظر گرفته شده است.

یعنی جدای از آن سه هزار میلیارد تومان؟

بله.

آن وقت خرج چه کاری باید شود؟

این را ما طبق برنامه ششم و همچنین در جمع فقط برای ارتقا تولیدات تلویزیونی مثل تولیدات فاخر، الف ویژه و تولیدات برنامه‌های فاخر در نظر گرفته‌ایم. یعنی الان همان طور که می‌دانید آخرین سریال الف ویژه‌ای که از صداوسیما پخش شد، سریال «مختارنامه» است که ۹ سال پیش برای اولین بار روی آنتن رفت. یعنی سریالی در طراز «مختارنامه» بعد از آن در تلویزیون تولید و پخش نشده است. البته الان تلویزیون دو کار بزرگ در حال انجام دارد؛ مثل «سلمان فارسی» و «حضرت موسی» که استارتش زده شده است و امیدواریم که به آن سرعت بدهند. ولی در طراز کارهای فاخر ما سالیان سال است که در صداوسیما برنامه‌ای نداریم. یعنی ما یک پولی را دو سال قبل برای فنی گذاشتیم اما امسال و سال آینده باید صرفاً برای کارهای شاخص باشد. از این بودجه معاونت سیما می‌تواند برای ساخت کارهای الف ویژه اجتماعی و تولیدات قوی‌تر استفاده کند.

این کارها چطور برآورد و ارزش‌گذاری می‌شوند؟

کیفیت تولیدات و همچنین نرخ‌گذاری‌ها در آن شورایی که در معاونت سیما راجع به این کار وجود دارد، تصویب می‌شوند. البته برای این هم ما برنامه داریم که برای موضوع اعتبارات یورویی نیز ورود کنیم.

چه گروهی بر این بودجه نظارت می‌کند که خارج از ردیف و البته با کیفیت پایین هزینه نشود؟

خود شورای نظارت بر صداوسیما در واقع یک سری بازرس ویژه در هر معاونت دارد. ما برای هر کدام از معاونت‌های سازمان یک معاونت نظارتی ویژه داریم. معاونت سیما، معاونت سیاسی و معاونت صدا و … این‌ها بر عملکرد معاونت‌ها نظارت می‌کنند و بعد ما از جاهای دیگر ارتباط داریم. مثلاً دستگاه‌های نظارتی، دستگاه‌های امنیتی از گروه‌های مختلف، دستگاه‌هایی مثل بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از همه اینها برای ما گزارشات مستمر می‌آید و مهم‌ترین مرجع گزارش‌گیری که برای ما می‌آید از خود بدنه کارکنان صداوسیماست، یعنی اتفاقاً گزارش‌هایی که از بدنه کارکنان صداوسیما برای ما می‌آید، خیلی راه‌گشا است.

از این ۲۰۰ میلیون یورو برای معاونت سیاسی یا جای دیگر نیست و فقط برای معاونت سیماست؟

بله فقط ویژه تولیدات تلویزیون است. برای معاونت سیما.

آن ۱۵۰ میلیون یورو سال قبل فقط برای تجهیزات بود، درست است؟

خیر. امسال و سال آینده ویژه تولیدات تلویزیونی است.

یعنی کل این ۳۵۰ میلیون یورو؟

برای امکانات فنی، دو سال‌ونیم پیش، ۵۰۰ میلیون یورو بودجه ویژه تجهیزات به رسانه ملی اختصاص پیدا کرد.

این بحثی که می‌گویند که صداوسیما بدهی دارد و با این پول‌ها دارد بدهی‌اش را می‌دهد، چقدر صحت دارد؟

بدهی چی دارد؟

می‌گویند که مثلاً به تولیدکنندگان و کارگردانان و تهیه‌کننده‌ها بدهی دارد و این پول‌ها باید صرف آن شود؟

خب بعضی از بدهی‌ها را از قدیم سازمان داشته است که مثلاً آقای ضیاالدین دری که خدا رحمت‌شان کند، در ابتدای بیماری‌شان آمدند و گفتند که از سریال‌های قدیم‌شان مثل «کلاه پهلوی» که برای ده - یازده سال پیش بود، هنوز طلب داشتند. اما بودجه‌ای که ما الان برای سازمان گذاشته‌ایم، برای تولیدات آینده‌اش است. خب بالاخره خود سازمان و خود معاونت سیما ردیف‌های اعتباری خاص خودش را که دارد. یعنی معاونت سیما الان در این سه هزار میلیارد تومان کلی ردیف، اعتبار و بودجه دارد. با توجه به اینکه صداوسیما نیازمند تولیدات فاخر الف ویژه قوی و جدید است، اعتبار فوق‌العاده برایش در نظر گرفته‌ایم.

این اعتبار یورویی‌شان را باید در بازار ارز نیمایی تبدیل کنند یا معادل ریالی ارز دولتی، کالا اساسی دریافت می‌کنند؟

این طبق فرمولی که خود سازمان برنامه دارد، محاسبه شده و پرداخت می‌شود.

یعنی برای‌شان معادل ریالی واریز می‌شود؟

بله. در واقع همان چه قانون داریم.

آیا بودجه قبلی‌شان وصول شده است؟

بله اعتبارات ارزی‌شان کاملاً وصول شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین