|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۲۵۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
لووتیروکسین باید تنها به همراه آب و با معده خالی به عنوان نخستین کاری که هنگام صبح انجام می دهید، مصرف شود و یک ساعت پس از آن نیز از مصرف هر گونه ماده غذایی و نوشیدنی پرهیز شود.
 حدود 100 دارو وجود دارند که  در صورت مصرف به همراه گریپ فروت یا آب گریپ فروت می توانند به وضعیتی خطرناک منجر شده یا حتی زندگی فرد را تهدید کنند، اما لووتیروکسین، یک هورمون تیروئیدی که برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود، یکی از آنها نیست.

به گزارش عصر ایران به نقل از "نیویورک تایمز"، اما آب گریپ فروت ممکن است اندکی توانایی بدن برای جذب این دارو را کاهش دهد، از این رو، اگر اغلب آب گریپ فروت مصرف می کنید، سطوح لووتیروکسین در بدن ممکن است کمتر از حد عادی بوده و موجب اختلال در درمان شود.

چندین داروی دیگر، از جمله داروهایی پرمصرف مانند برخی استاتین ها، برخی داروهای رقیق کننده خون غیر وارفارین، داروهای مخدر مانند اکسی کدون، فنتانیل خوراکی، متادون و برخی داروهای درمان سرطان می توانند در صورت مصرف به همراه آب گریپ فروت بسیار خطرناک باشند.

نیازی نیست تا مقدار زیادی گریپ فروت یا آب گریپ فروت مصرف کنید تا اثر چشمگیری را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر داروی سیمواستاتین را به همراه یک لیوان آب گریپ فروت مصرف کنید، همانند آن است که دوز سه برابری از دارو را دریافت کرده باشید، اگرچه اثر آن با توجه به میزان حساسیت هر فرد می تواند بسیار بیشتر یا بسیار کمتر باشد.

به رغم نگرانی در مورد سمیت، که می تواند در برخی موارد بسیار جدی باشد، مصرف آب گریپ فروت احتمالا به یک واکنش نامطلوب بالینی در بیشتر بیماران منجر نخواهد داشت. بیشترین خطر ممکن است از مصرف مکرر گریپ فروت در طول روز ناشی شود که می تواند موجب افزایش سطوح داروی تحت تاثیر قرار گرفته در جریان خون شود. میوه های دیگر خانواده مرکبات مانند پرتقال، لیمو ترش، و پوملو (گریپ فروت چینی) نیز می توانند اثری مشابه را ایجاد کنند.

در هر صورت، با پرهیز از مصرف گریپ فروت یا تجویز دوز مصرفی از دارو که تحت تاثیر این میوه قرار نمی گیرد، می توان از بروز مشکل پیشگیری کرد.

از دیگر داروهایی که تحت تاثیر گریپ فروت قرار می گیرند می توان به برخی داروهای ایدز، برخی داروهای ضد بارداری، داروهای استروژن درمانی، آنتی هیستامین ها، ویاگرا، برخی داروهای قلب مانند کوینیدین، برخی داروهای ضد روان پریشی، داروهای دستگاه گوارش، برخی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و برخی داروهای فشار خون اشاره کرد.

تحت شرایط عادی، این داروها در دستگاه گوارش، جایی که آنزیمی به نام CYP3A4 آنها را غیر فعال کرده، متابولیزه می شوند، از این رو، ماده فعال نسبتا کمی جذب بدن می شود. اما گریپ فروت حاوی مواد شیمیایی طبیعی به نام فورانوکومارین ها است که این آنزیم را مهار کرده و بدون آن، روده مقدار بیشتری از دارو را جذب و سطوح آن در جریان خون افزایش می یابد. نتیجه این شرایط می تواند نارسایی کلیوی، مشکلات تنفسی مرگبار، خونریزی دستگاه گوارش، یا یک آریتمی قلبی تهدیدکننده زندگی باشد که شرایط فرد و دارو در این زمینه نقش دارند.

اثر گریپ فروت بر داروی لووتیروکسین برعکس است. نوشیدن آب گریپ فروت یا آب پرتقال می تواند انتقال دهنده ها را مهار کرده و جذب دارو را کاهش دهد. این اثر زیاد دوام نمی آورد، اما می تواند به ناکارآمدی درمان و اختلال در بهبود شرایط بیماری تیروئید منجر شود.

به گفته کارشناسان، لووتیروکسین باید تنها به همراه آب و با معده خالی به عنوان نخستین کاری که هنگام صبح انجام می دهید، مصرف شود و یک ساعت پس از آن نیز از مصرف هر گونه ماده غذایی و نوشیدنی پرهیز شود. هر چیزی به جز آب می تواند به سوء جذب لووتیروکسین منجر شود.

مکمل ها و داروهای دیگر نیز می توانند در جذب لووتیروکسین اختلال ایجاد کنند. بین مصرف آن و داروهای ضد اسید، ویتامین ها یا مکمل هایی که حاوی آهن یا کلسیم هستند حداقل باید چهار ساعت فاصله باشد. مصرف منظم مواد غذایی حاوی سویا، گردو، یا فیبر غذایی نیز می تواند جذب لووتیروکسین را کاهش دهد.

اگر نسبت به این که سطوح درستی از دارو را در جریان خون جذب می کنید، تردید دارید با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید تا شرایط بررسی شده و در صورت نیاز دوز مصرفی دارو اصلاح شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین