کد خبر: ۲۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
همچنین رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این جلسه گفت: مبنای این طرح کلان بعنوان نخستین طرح بزرگ کشور در این سطح، بهره گیری از توان و ظرفیت بخش های علمی در رشته های فنی و مهندسی مرتبط با هواپیما است.
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی کشور از پایان مرحله طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری 150 نفره در سه بخش اویونیک (الکترونیک هواپیما)، بال و بدنه و موتور خبر داد.

از دانشگاه صنعتی اصفهان، « منوچهر منطقی » در گردهمایی طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 150 نفره در این دانشگاه گفت: بین 95 تا 100 درصد این مرحله در بخش های مختلف به پایان رسیده است که با اتمام این مرحله در مرحله طراحی مقدماتی برخی اصلاحات لازم انجام خواهد شد.

وی افزود: منبع نخست تأمین بودجه این طرح، شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) است که با ساماندهی و تعریف طرح های تحقیقاتی دیگر در زیرسیستم های این طرح کلان و استفاده از بودجه تحقیقاتی سایر بخش ها، دیگر هزینه های آن نیز تأمین خواهد شد.

وی به محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان در طراحی بخش اویونیک (الکترونیک هوانوردی) این هواپیما اشاره و تصریح کرد: اویونیک از بخش هایی است که در کشور کمتر به آن پرداخته شده است.

به گفته وی با توجه به وضعیت خوب کشور در حوزه های الکترونیک، مخابرات، کنترل و میکروالکترونیک و نیز توانمندی های چشمگیر اساتید این حوزه، در صورت توجه به بخش اویونیک، دستاوردهای ارزشمندی حاصل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی کشور توانمندی های دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام پروژه های رادار را مبنای ارائه پروژه اویونیک طرح کلان ملی هواپیمای 150 نفره به این دانشگاه بیان کرد.

همچنین رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این جلسه گفت: مبنای این طرح کلان بعنوان نخستین طرح بزرگ کشور در این سطح، بهره گیری از توان و ظرفیت بخش های علمی در رشته های فنی و مهندسی مرتبط با هواپیما است.

علیرضا جهانگیریان افزود: در این طرح 200 نفر در قالب هفت گروه تخصصی و چهار گروه مدیریتی، طراحی مفهومی این پروژه را انجام دادند و یکهزار و 378 کتابچه یا مدرک فنی شناختی، توصیفی و کیفی تهیه کردند.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی همکار توانسته اند مرحله طراحی مفهومی را مطابق با استاندارد های بین المللی به انجام برسانند.

در این نشست، رییس پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان نیز گزارشی از فرآیند اجرای مراحل شناخت اولیه، طراحی مفهومی و اقدامات صورت گرفته در بخش اویونیک طرح ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، ارائه کرد.

وحید غفاری نیا با اشاره به مشارکت فعال و همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، اعضای پژوهشکده اویونیک این دانشگاه و نیز 90 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا در این طرح تصریح کرد: در مرحله بعدی، انجام حدود چهار هزار فعالیت و نیز تهیه یکهزار کتابچه پیش بینی شده است.

همچنین در این نشست، شرکت کنندگان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پارک علم و فناوری فارس بعنوان مجری بخش بال و بدنه و نیز دانشگاه علم و صنعت بعنوان مجری بخش موتور این هواپیما به ارائه گزارش نهایی خود از انجام روند طراحی مفهومی در بخش های مورد نظر پرداختند.

طرح کلان ملی توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای جت مسافربری 150 نفره با همکاری دانشگاههای صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس از دوسال گذشته در حال انجام است.

اولین قدم در هر طراحی، طراحی مفهومی است و انتظاراتی که از طرح مورد نظر وجود دارد و وظیفه ای که برای آن در نظر گرفته شده در این مرحله مد نظر قرار می گیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین