|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۲۵۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: هدف ترکیه جذب بیش از 50 میلیون گردشگر در سال جاری و رسیدن به رقم 70 میلیون تا سال 2023 است.
 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: هدف ترکیه جذب بیش از 50 میلیون گردشگر در سال جاری و رسیدن به رقم 70 میلیون تا سال 2023 است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی در روز شنبه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه جذب 50 میلیون گردشگر در سال جاری از اهداف گردشگری کشور است، گفت: قصد داریم تا سال 2023 به هدف جذب 70 میلیون گردشگر دست یابیم و در این مسیر موفق خواهیم شد.

وی که در مراسم افتتاح موزه تاریخی گوبکلی‌تپه در شانلی‌اورفا سخن می گفت، مدعی شد: با گذر زمان بیشتر آشکار خواهد شد که سرزمین بی نظیر ما مهد تمدن و تاریخ بوده است.
اردوغان با بیان اینکه 'به باور من کشورمان یک موزه روباز است' تصریح کرد: به این دلیل تلاش بیشتری از خود نشان دهیم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: شانلی‌اورفا گنجینه ای تاریخی با در برداشتن آثاری از دوران سومر٬ بابل٬ هیتیت٬ روم٬ امویان٬ سلجوقیان٬ عثمانی و دوران جمهوریت است.
وی با اشاره به آمار 46 میلیونی گردشگر در سال گذشته گفت: درآمد ترکیه از این میزان گردشگر به مرز 30 میلیارد دلار رسیده است.

گفتنی است منطقه باستانی گوبکلی‌تپه در استان شانلی اورفه از زیارتگاه های قدیمی جهان است و در فهرست موقت میراث فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار دارد. با اتمام عملیات مرمت و نوسازی و سقف حفاظتی این معبد باستانی بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید خواهند کرد. این منطقه باستانی سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی جهانی ثبت شد.

گوبکلی‌تپه از طرف نهادها و سازمان های بین المللی به ویژه وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه به عنوان 'قدیمی ترین معبد دنیا' شناخته می شود.

منطقه باستانی گوبکلی‌تپه در 18 کیلومتری مرکز شهر شانلی اورفه قرار دارد و اولین بار در سال 1963 از طرف محققین دانشگاه استانبول و شیکاگو کاوش شده و شناسایی شد. کاوش ها در این منطقه باستانی بدون وقفه ادامه دارد.

از سال 1995 نیز موزه شانلی اورفه با همکاری انستیتو باستان شناسی آلمان کاوش هایی را انجام داده و سنگ هایی به شکل حرف «T» با نقش حیوانات وحشی به ارتفاع 3-6 متر و وزن 40 تا 60 تن متعلق به دوره نوسنگی را شناسایی کرده است. تعداد زیادی اشکال حیوانات وحشی و مجسمه های انسان در اندازه های تقریبی 65 سانتیمتر متعلق به 12 هزار سال پیش نیز از این منطقه اکتشاف شده است.

شانلی اورفا شهری باستانی در نزدیکی رود فرات در ترکیه است.
شانلی اورفا یا «شهر پیامبران»، منطقه‌ای ثروتمند و حاصلخیز در جنوب شرقی ترکیه و مرکز استانی به همین نام است. گمان می‌رود محل زندگی یا زادگاه پیامبرانی چون ابراهیم، جرجیس، شعیب و ایوب بوده، به همین جهت سرشار از آثار و نمادها و ساختمان‌های تاریخی و مذهبی است. نام باستانی این شهر «اِدِسا» بوده است که در دوران بیزانس با دارا بودن مدارس، صومعه و کلیساهای بسیار، یکی از مراکز قدرتمند منطقه‌ای به شمار می‌رفت. این شهر بر روی دشتی در 8 کیلومتری شرق رودخانه معروف فرات قرار گرفته است. این شهر دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌هایی سرد و مرطوب است.

شانلی اورفا از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده است که بخش قدیمی آن با دارا بودن بازاری باستانی، که همچنان مورد استفاده مردم محلی قرار می‌گیرد، به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین بخش‌های ترکیه به حساب می‌آید.

از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به غار محل تولد حضرت ابراهیم، قلعه اورفا، حوض افسانه‌ای که آن را محل به آتش انداختن ابراهیم توسط نمرود می‌دانند، مسجد «خلیل الرحمان» که توسط باغی زیبا به نام «گول‌باشی» احاطه شده است، مسجد رضوانیه، مسجد جامع اورفا، دیوارهای مخروبه شهر، حمام‌های هشت‌گانه ترکی و یکی از قدیمی‌ترین معابد جهان با عمری تقریبا 11500 ساله و ... اشاره نمود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین