|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۵۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
«عبدالرب رسول سیاف» یکی از رهبران سابق جهادی افغانستان نیز در این مراسم گفت که زمان جهاد، مقاومت و دولت سازی گذشت ، اکنون زمان صلح رسیده و مجاهدین همانطور که در گذشته مردانه در میدان ایستادند امروز هم مردانه وارد میدان صلح خواهند شد.
  رئیس شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که صلح خواست تمام مردم افغانستان است وهیچ کس نمی تواند جلو تحقق این خواسته را بگیرد و طالبان اطمینان داشته باشند که افغانستان دیگر به دوره «ملاشاهی و امارت» برنمی گردد.

 «محمد کریم خلیلی» روز شنبه در آیین سالگرد وفات «محمد قسیم فهمیم » معاون ریاست جمهوری سابق افغانستان افزود که طالبان باید بدانند که ایجاد دوباره امارت یک خواب است.

وی در عین حال تأکید کرد که صلح یک داد و ستد است و در این روند باید چیزی را بگیریم و چیزی را بدهیم و دوباره تصریح کرد که جلو صلح را کسی نمی تواند بگیرد همانطور که صلح یک طرفه معنی ندارد.

وی خطاب به مردم افغانستان و گروه طالبان گفت که صلح با عزت را برای همه می خواهیم و از طالبان نیز نمی خواهیم که به دولت افغانستان تسلیم شوند اما باید این صلح برای همه طرف ها باعزت باشد تا امنیت پایدار تأمین شود.

«عبدالرب رسول سیاف» یکی از رهبران سابق جهادی افغانستان نیز در این مراسم گفت که زمان جهاد، مقاومت و دولت سازی گذشت ، اکنون زمان صلح رسیده و مجاهدین همانطور که در گذشته مردانه در میدان ایستادند امروز هم مردانه وارد میدان صلح خواهند شد.

وی تأکید کرد: ما صلحی می خواهیم که عزت و آبروی دولت و ملت در آن حفظ شود و از افغان ها خواست که با توکل با خدا نگران هیچ چیزی نباشند و مردانه گام بردارند.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در این مراسم گفت که در دیدار با طالبان در مسکو ثابت شد که جنگ جاری در این کشور تحمیلی است و همه صلح می خواهند و در مسکو به اثبات رسید که همه برادر هم بودیم در کنار یکدیگر صحبت های خوبی داشتیم.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی افغانستان نیز در این مراسم طالبان را مسئول وضعیت کنونی خواند و حمایت خود را از روند صلح اعلام کرد.

در حالی که همه رهبران سیاسی و جهادی مانند مردم افغانستان صلح می خواهند اما طالبان تاکنون حاضر به گفت و گوی صلح با دولت این کشور نشده است و برای توافق به صلح و رسیدن به آن برای دهمین روز کار با آمریکایی ها پشت میز گفت و گو نشسته اند.

محمد قسیم فهیم که بیشتر به نام مارشال فهیم خوانده می شود ، معاون اول حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان که در 18 اسفند ماه سال 1392 خورشیدی بر اثر سکته قلبی درگذشت .
فهیم فرزند مولوی عبدالمتین در سال ١٣٣٦ خورشیدی در روستای اومرز استان پنجشیر به دنیا آمد و در طول سال های 1357 تا 1371 که افغانستان مورد هجوم ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق بود در صف مجاهدین برای اخراج اشغالگران جنگید.

در سال های تسلط طالبان بر کابل به عنوان فرمانده عمومی نیروهای مقاوت استان های شمال نقش ایفا کرد و پس از شهادت احمد شاه مسعود در ١٨ شهریور ١٣٨١ فرماندهی کُل نیروهای دولتی و مقاومت را بر عهده گرفت و در سال ١٣٨٠ به همکاری نیروهای ائتلاف بین‌المللی وارد کابل شد.

فهیم پس از برگزاری کنفرانس بُن و ایجاد حکومت مؤقت به عنوان معاون اول رییس دولت موقت و وزیر دفاع ملی تعیین شد و در ١۵ اردیبهشت ١٣٨١ خورشیدی به پاس خدمات ارزنده و نقش همه جانبه‌اش در آزادی کشور بلندترین رتبۀ نظامی افغانستان یعنی «مارشال» را دریافت کرد.

مارشال فهیم بعد از برگزاری لویه جرگۀ اضطراری برای بار دوم به عنوان معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دفاع ملی کشور تعیین شد .

در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان نیز دوباره به عنوان معاون اول حامد کرزی را همراهی کرد .مارشال به زبان‌های دری، پشتو وعربی صحبت می‌کرد و از او دوازده فرزند باقی مانده است .

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین