کد خبر: ۲۵۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
ویلسون در این کتاب نوشته است: دولت عربستان احتمالاً این میلیاردر دمدمی مزاج و رییس جمهور آینده آمریکا را شانسی برای خود می‌دیده و نگران آن بوده که دیدگاه‌های خاشقجی به پای نخبگان سلطنتی نوشته شوند.
 کتابی که به تازگی درباره ماجرای قتل جمال خاشثجی منتشر شده، آگاهی این روزنامه‌نگار از اسرار محرمانه دربار عربستان را دلیل قتل او می‌داند.

 نویسنده این کتاب که خود را با نام مستعار اُوِن ویلسون معرفی کرده است، با اشاره به چندین دهه سابقه حضور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در دستگاه حکومتی عربستان و پیشینه خانوادگی او در دربار عربستان که پیوسته به عنوان مقاماتی معتمد نزد سعودی‌ها مطرح بوده‌اند، احتمال آگاه بودن او از اسراری محرمانه را مطرح کرده است.

به نوشته ویلسون، نزدیکی خاشقجی به خاندان سلطنتی عربستان احتمال آگاهی بیش از حد او از مسائلی که افشای آن‌ها می‌توانسته برای دوستان سابقش در ریاض خطرناک باشد را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است او در جریان اطلاعاتی بوده باشد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را نیز شامل می‌شوند.

برای نویسنده این کتاب بسیار مسجل است که آنچه ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر شدن خاشقجی را به دنبال داشته، چیزهایی که درباره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان می‌گفته، نبوده‌، بلکه دلیل این امر انتقادات او از ترامپ بوده که اندکی پس از پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۶ مطرح شده‌اند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، ویلسون در این کتاب نوشته است: دولت عربستان احتمالاً این میلیاردر دمدمی مزاج و رییس جمهور آینده آمریکا را شانسی برای خود می‌دیده و نگران آن بوده که دیدگاه‌های خاشقجی به پای نخبگان سلطنتی نوشته شوند.

به نوشته ویلسون در این کتاب، سعودی‌ها می‌دانستند خاشقجی که حالا به آمریکا رفته و در روزنامه واشنگتن پست که مخالف ترامپ است، نویسندگی می‌کند، از تمایل دیرینه عربستان برای دستیابی به توانایی هسته‌ای در مقابل ظرفیت‌های هسته‌ای ایران آگاه است.

او احتمالاً از علاقه ترامپ به فروش تکنولوژی هسته‌ای به عربستان نیز آگاه بوده و به گفته ویلسون، چنین آگاهی‌ خاشقجی را به خطری برای عربستان تبدیل می‌کرده که تنها با "از بین بردن او" می‌توانستند از این تهدید خلاص شوند.

با این حال این مساله که در ماجرای قتل خاشقجی به نظر فراموش شده می‌آمد، تحت بررسی قرار دارد زیرا طبق گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده، دولت ترامپ در حال پیگیری فروش تکنولوژی و راکتورهای هسته‌ای به عربستان است.

کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا در اواسط ماه فوریه گزارش کرد که مذاکرات محرمانه‌ای میان آمریکا و عربستان در حال پیگیری است. این کمیته همچنین تاکید کرد، دستیابی به هرگونه توافقی در زمینه هسته‌ای با عربستان، با قوانین منع گسترش تسلیحات هسته‌ای آمریکا در تضاد خواهد بود.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین