|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۵۴۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
دادگاه مجارستان حکم استرداد روی پینتو پرتغالی را صادر کرد. شاید او مجرم شناخته شود اما باز هم یک افشاگر ارزشمند است.
 دادگاه مجارستان حکم استرداد روی پینتو پرتغالی را صادر کرد. شاید او مجرم شناخته شود اما باز هم یک افشاگر ارزشمند است.

 ماه گذشته و در جریان تساوی 3-3 فرایبورگ و وولفسبورگ در آلمان چیزی که بیشتر از بازی هیجان انگیز آن روز به چشم آمد، بنرهایی بود که در حمایت از افشاگر بی قانونی های فوتبال به نمایش درآمد: «قوی بمان روی پینتو.» دیروز اما هزار کیلومتر دورتر از آلمان و در مجارستان، دادگاه این کشور اعلام کرد "روی پینتو" نه تنها از دانشگاهی که در آن درس می خواند اخراج شده بلکه حکم استرداد او نیز صادر شده است.

مرد 30 ساله پرتغالی که بیشتر محبوبیتش را مدیون هواداران تیم هایی مثل آگزبورگ و پدربورن است، بیشتر از آن که مجرم باشد یک افشاگر است. از سپتامبر 2015 و روز هایی که وبسایت Football Leaks تاسیس شد، فوتبال اروپا اخبار جدیدی را به چشم خود نظاره کرده؛ از فرار های مالیاتی کریستیانو رونالدو و خوزه مورینیو تا ایمیل هایی که منچسرسیتی را در حال دور زدن قوانین مالی یوفا نشان می داد. روی پینتو در وبسایتی که ناگهان اوج گرفت از نقض قوانینی حرف می زد که بر جهان فوتبال تاثیرگذار بود. تقریبا سه سال از روز هایی که روزنامه مارکا برای نخستین بار نام پشت همه افشاگری های فوتبال اروپا را لو داد، می گذرد. پینتو شش هفته پیش بازداشت شد. او به اخاذی، افشار و دسترسی غیرقانونی به اطلاعات متهم شده بود.

روی پینتو ماه گذشته مصاحبه ای با روزنامه اشپیگل آلمان انجام داد. او درباره وضعیتش در پرتغال گفت: «من واقعا نگران هستم. از پاییز گذشته در شبکه های اجتماعی تهدید های زیادی را دریافت می کنم. به خصوص از طرف هواداران بنفیکا. من می ترسم اگر در یکی از زندان های لیسبون قدم بزنم، زنده نمانم.» پینتو با نام جعلی "جان" به توسعه یک شبکه اطلاعاتی پرداخت. او به 70 میلیون فایل و بیش از 3 ترابایت اطلاعات درباره شخصیت های قدرتمند جهان ورزش دسترسی پیدا کرد. با این حال او خودش را گناهکار نمی داند: «من در این مسیر تنها نیستم. هر چه جلو تر رفتیم، منابع بیشتری به من پیوستند و پایگاه داده هایمان را رشد دادیم.»

اولین افشاگری پینتو به سال 2015 باز می گردد. او از قرارداد های شخص ثالث باشگاه اف‌سی توئنته با یک باشگاه هلندی پرده برداشت. قرارداد هایی که برخلاف قوانین فوتبال هلند بود. توئنته سه سال از حضور در رقابت های اروپایی محروم شد. او در اواخر همان سال، با فعالیت هایی که روزنامه مارکا آن را "تکنیک های هک کردن اطلاعات و جزییات قرارداد بازیکنان برخی باشگاه ها" معرفی کرد، به اطلاعات مهمی از قرارداد بازیکنان بنفیکا، اسپورتینگ لیسبون و پورتو دست پیدا کرد. پینتو پیشنهاد 500 هزار یورویی برای افشا نکردن این اطلاعات را رد کرد. قرارداد های شخص ثالت در پورتو هم به بخش مهمی از اطلاعات پینتو تبدیل شده بود. رسانه ای شدن این بی قانونی ها باعث شد فیفا پورتو را 50 هزار فرانک سوییس جریمه کرد.

اما پایگاه خبری پینتو هر روز افشاگری های ارزشمندتری می کرد. او از فرار مالیتی خوزه مورینیو، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی پرده برداشت. پیگیری های یک ساله پس از آن در پارلمان اروپا باعث شد تا فرار مالیاتی همه‌گیر به خبر مهمی در اروپا تبدیل شود. پارلمان اروپا آن روز ها اشاره هایی هم به وبسایتی داشت که این اخبار را منتشر کرده است. یک سال بعد و در سپتامبر 2017، مجله پرتغالی سابادو از نابغه کامپیوتری حرف می زد که فوتبال اروپا را درگیر افشاگری های بی پایان کرده بود. پینتو در واکنش به آن گزارش، پستی را در فیسبوک Football Leaks منتشر کرد که پیگیری های هویتش را به سخره می گرفت. ایستادگی نکردن مقابل اطلاعات جذاب پینتو باعث شد او به دنبال جنجال های جدیدتری باشد.

در پایان سپتامبر 2018، کاترین میورگا توافق نامه ای را وکلای کریستیانو رونالدو امضا کرده بود را زیر پا گذاشت. او ادعا کرد کریستیانو رونالدو به او تجاوز کرده است. اطلاعاتی که باعث شد او بدون ترس از حقوق خودش دفاع کند، حاصل حمایت Football Leaks بود. پینتو و دوستانش به اطلاعات ارزشمندی از وکلای رونالدو دست پیدا کردند. اگرچه وکلای رونالدو بعد ها حتی سایت افشاگر مرد پرتغالی را هم هک کردند اما کار از کار گذشته بود. ماه های پایانی 2017 برای فوتبال اروپا بدون افشاگری های جنجالی گذشت اما هیچکس نمی دانست پینتو دوباره چه خوابی برای فوتبال اروپا دیده است.

سایت Fooball Leaks در سال 2018 اما یک خبر باورنکردنی را منتشر کرد؛ جیانی اینفانتینو به دو باشگاه پاریسن ژرمن و منچسترسیتی کمک کرده است تا قوانین فیرپلی مالی یوفا را دور بزنند. او از ایمیل های فلورنیتنو پرز هم رونمایی کرد. نامه های الکترونیکی که از برنامه های باشگاه های ثروتمند اروپا برای کنار گذاشتن لیگ قهرمانان اروپا خبر می داد. او از خیانت هایی پنهان در فوتبال حرف می زد که قوی ترین نهاد های اداری یوفا و فیفا را درگیر خود کرده بود. این افشاگری باعث شده بود تا برنامه های باشگاه های قدرتمند اروپایی برای بنیان گذاشتن "سوپر لیگ اروپا" تحت تاثیر فساد های سازمان یافته فیفا قرار بگیرد. در نهایت پینتو در شانزدهمین روز سال 2018 در بوداپست بازداشت شد.

پیپو روسو، جامعه شناس دانشگاه فلورانس که در حوزه کسب و کار های فوتبالی هم صاحب نظر است، درباره پینتو می گوید: «برای من عجیب است که آن ها سه سال به دنبال یافتن او بوده اند. آن ها همه اطلاعات او را در اختیار داشتند. به نظر من پینتو یک جنایتکار نیست. او یک خبرنگار است و باید همه حقوق فردی و اجتماعی اش را در اختیار داشته باشد.» ویلیام بوردن که سابقه وکالت ادوارد اسنودن را در کارنامه اش دارد درباره شرایط موکل جدیدش می گوید: «او از این اتفاق ها پشیمان است اما یقین دارد حتی اگر به گذشته بازگردد باز هم همین کار ها را انجام خواهد داد.» روسو درباره آینده پینتو حرف های جالبی را اضافه می کند: «خیلی از هواداران فوتبال دوست دارند روی را در زندان تماشا کنند. حتی اگر او به زندان بیفتد باز هم این افشاگری ها ادامه دار خواهد بود. به زندان رفتن تنها یک نفر در این شرایط، چیزی را تغییر نخواهد داد. به نظر من اتفاقاتی که برای پینتو افتاد برای فوتبال خیلی خوب است. چرا که او میراثی را ساخته که سایر خبرنگاران کمک می کند تا بدون ترس درباره حقایق بنویسند.» همه پیش بینی ها از صادر شدن حکم زندان برای پینتو یقین دارند. به نظر می رسد مرد پرتغالی که حقایق فوتبال اروپا را لو داده بود حالا باید از پشت میله های زندان به زندگی اش خیره شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین