|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸
کد خبر: ۲۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
اما ماجرا از اینجا آغاز می‌شود، رهبری سیاسی‌ای که می‌خواهد وحدت را میان اصولگرایان ایجاد کند. تا پیش از این بارها از سوی اصولگرایان گفته و شنیده شده که تقوی این نقش را بر عهده دارد و جلساتی هم در این راستا برگزار می‌کند اما آیا اعضای جبهه پایداری قائل به قرار گرفتن زیر چتری هستند که در دست تقوی است؟ به‌طور حتم اگر به مشی گذشته آنها رجوع شود پاسخی جز «خیر» حاصل نمی‌شود پس باید ادامه اظهارات نوباوه را مدنظر قرار داد.
تنها دغدغه آنها داشتن مجوز بود که پس از دریافت آن اینک از همراهی با سایر اصولگرایان می‌گویند. شکی نیست که می‌خواهند در عرصه حضور داشته باشند. برای همین استراتژی خود را اگر ثابت نشود در باطن اما در ظاهر تغییر داده‌اند و می‌خواهند روش‌های مختلف ماندن در عرصه سیاسی کشور را بیازمایند.

اصلاحات در جبهه پایداری امر خجسته و نیکویی است که به طور حتم مورد توجه سایر اصولگرایان هم قرار می‌گیرد. از جمله این تغییرات اعتراف آنها به ناکارآمدی استراتژی گذشته مبنی بر دیوار کشیدن میان خود با دیگر اصولگرایان است حالا نوباوه از اعضای جبهه پایداری می‌گوید که «فکر نمی‌کنم با توجه به تجربه‌ای که اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر کسب کردند این ریسک را بکنند که لیست‌های متفاوت بدهند. اصلا چرا باید چنین ریسکی را بکنند؟ می‌توانند مثل دوره‌های قبل به این توافق برسند که فرمول مختلفی از نمایندگان طیف‌های مختلف اصولگرایی بنشینند و لیستی واحد را تهیه کنند.» برای اعضای اردوگاه اصولگرایان این تجدیدنظر در میان اعضای جبهه پایداری قابل تحسین است اما در کنار آن از خودشان می‌پرسند: «مگر در گذشته به توافقی رسیده‌ بودیم که این عضو جبهه پایداری آن را الگوی انتخابات‌های بعدی قرار داده است و مگرجبهه پایداری نبود که با معرفی سعید جلیلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم باعث تقسیم آرای اصولگرایان شد؟».

 وحدت برای بقا یا وحدت برای اجرای مشی جدید

با دقت به اظهارات بیژن نوباوه از اعضای جبهه پایداری در مجلس شاید بتوان چند گمانه را مطرح کرد. یک نماینده حامی جبهه پایداری ضمن اینکه از نظر مثبت آیت‌ا... مصباح‌یزدی بر وحدت مجموعه اصولگرایی خبر می‌دهد، می‌گوید که اصولگرایان این بار ریسک ارائه چند لیست متفاوت را نمی‌کنند. وی در ارتباط با وحدت جریان اصولگرایی و برنامه‌های جبهه پایداری برای رسیدن به وحدت در این جریان گفت: در انتخابات مجلس نهم درست است که اصولگرایان لیست‌های متعددی داشتند اما می‌توان گفت که بیش از ۶۰ درصد همه لیست‌ها دارای اسامی مشترکی بودند. من فکر می‌کنم که در دوره جدید این لیست‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. نوباوه اظهار کرد: جبهه پایداری با اینکه از جریان اصولگرایی است اما اعتقادش به نیروهای جوان است. دنبال نیروهای تحصیلکرده و متخصص است. من هم فکر نمی‌کنم که این موضوع اعتقادی باشد که سایر اصولگرایان نپذیرند. من فکر می‌کنم که در دوره آینده اصولگرایان با همین نگاه که نیروهای خودشان را با ویژگی‌هایی همچون جوان بودن، متخصص بودن و تحصیلکرده و سابقه‌داربودن معرفی کنند و فکر می‌کنم که اگر این نگاه وجود داشته باشد احتمال وحدت جریان اصولگرایی و جبهه پایداری بالاست. نوباوه در ادامه در پاسخ به این سوال که چقدر امکان دارد جبهه پایداری لیست نهایی اصولگرایان را همچون انتخابات گذشته قبول نکند، گفت: نه ممکن است که گرایش‌ها متفاوت باشد اما‌‌ همان لیست اصولگرایی هم با لیست جبهه پایداری مشترکاتی داشت. به عنوان مثال من خودم جزء لیست جبهه پایداری بودم. ولی فکر می‌کنم این دوره رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان اجتناب‌ناپذیر است چراکه اصولگرایان حتما باید به این خاطر که ممکن است گرایش تازه‌تری مطرح باشد به یک لیست واحد برسند.

تاکید آیت‌ا... مصباح‌یزدی بر تشکیل جبهه متحد

اما ماجرا از اینجا آغاز می‌شود، رهبری سیاسی‌ای که می‌خواهد وحدت را میان اصولگرایان ایجاد کند. تا پیش از این بارها از سوی اصولگرایان گفته و شنیده شده که تقوی این نقش را بر عهده دارد و جلساتی هم در این راستا برگزار می‌کند اما آیا اعضای جبهه پایداری قائل به قرار گرفتن زیر چتری هستند که در دست تقوی است؟ به‌طور حتم اگر به مشی گذشته آنها رجوع شود پاسخی جز «خیر» حاصل نمی‌شود پس باید ادامه اظهارات نوباوه را مدنظر قرار داد.

این عضو جبهه پایداری درمورد نقش آیت‌ا... مصباح‌یزدی در مسیر رسیدن به وحدت گفت: «آیت‌ا... مصباح همواره به‌عنوان یکی از علمای روشنفکر در جامعه ما نقش‌آفرینی کرده‌اند. الان هم همین است یعنی آیت‌ا... مصباح در دیدارهایی که ما با ایشان داشتیم از وحدت کل جامعه صحبت می‌کنند. یعنی ایشان روشنفکر‌تر از این هستند و به اینکه باید از افتراق اصولگرایان کم شود و به وحدت برسند قائل هستند. ایشان تاکید دارند که اصولگرایان باید به وحدت برسند و تاکید دارند که باید یک جبهه مقتدر و متحد تشکیل شود.» به احتمال زیاد مصباح‌یزدی یا تصمیم خواهد گرفت که خود رهبری سیاسی این جبهه متحد را بر عهده بگیرد یا سکان را به دست یکی از اطرافیانش خواهد داد که در هر دو صورت واکنش طیف‌های دیگر اصولگرا از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی نیست اما می‌توان حدس زد که بسیاری از حضور در این جبهه سر باز خواهند زد و بار دیگر اصولگرایان در ماجرای جدیدی حضور خواهند یافت. شاید در این میان طیف احمدی‌نژاد بیشترین سود را داشته باشد چراکه اختلاف میان طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی فضا را برای تبلیغ آنها فراهم می‌کند.
منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین