|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۲۵۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
از میانه تیرماه سال جاری درهای گمرک برای ورود خودرو به کشور بسته شد و حدود ۱۳ هزار خودرو تا به امروز در انبار گمرکات خاک می‌خورند، این ممنوعیت واردات خودرو به کشور در حالی انجام شد که بسیاری از این خودروها از قبل توسط نمایندگی‌های رسمی به خریداران نهایی فروخته شده بود.
 بعد از ماه‌ها و با وجود گذشت حدود دو ماه از عمر مصوبه دولت در زمینه ترخیص خودروهای وارداتی خاک خورده در گمرکات، ۲۰۰ دستگاه از این خودروها ترخیص شد.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر به واسطه نزدیکی به ایام پایانی سال اخبار اقتصادی کشور عموماً به قیمت و قیمت‌گذاری کالا و خدمات مربوط است که اخبار روز جاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اخبار مورد توجه عموم خوانندگان مربوط به شیوه قیمت‌گذاری بلیت اتوبوس، دردسرهای عدم تمدید بسته‌های اینترنتی، الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه‌ها، قیمت دلار، ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات، درخواست ایرلاین‌ها برای پرواز فوق‌العاده در نوروز ۹۸ و غیره بوده است.

از میانه تیرماه سال جاری درهای گمرک برای ورود خودرو به کشور بسته شد و حدود ۱۳ هزار خودرو تا به امروز در انبار گمرکات خاک می‌خورند، این ممنوعیت واردات خودرو به کشور در حالی انجام شد که بسیاری از این خودروها از قبل توسط نمایندگی‌های رسمی به خریداران نهایی فروخته شده بود.

دولت برای رفع مشکلات بازار خودروهای وارداتی بعد از ماه‌ها در حدود ۵۰ روز پیش با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه ذیربط مصوب کرد تا خودروهایی که مشکل قانونی ندارند از گمرکات ترخیص شوند اما این اتفاق تا به امروز عملی نشد و تنها امروز ۲۰۰ دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده و به گفته مهدی میراشرفی- یکی از مسؤولان گمرک - انتظار می‌رود در روزهای پیش رو خودروهای بیشتری ترخیص شود.

اما این اتفاق در حالی رخ داده که اعلام شده هیچگونه اقدامی در رابطه با ترخیص خودروهای وارد شده از سوی ۳۹ شخص حقیقی و حقوقی رخ ندهد. این بخشنامه که در سامانه گمرک ایران قرار گرفته مربوط به فریده زبیدی - مدیرکل مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک - است که بر اساس آن مشخص شد بخشی از خودروهای وارداتی پرونده‌ای در شعبه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب (کارمندان دولت) دارند. پرونده‌هایی که ظاهراً متعلق به تعداد ۳۹ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی در جریان واردات خودرو از گمرک است.

در این بخشنامه آمده است" تا اطلاع ثانوی درباره کلیه خودروهای متعلق به تعداد ۳۹ شخص حقیقی و حقوقی معرفی شده که در گمرکات کشور وجود دارند و به لحاظ قاچاق بودن یا در راستای اجرای ماده ۴۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توقیف شده‌اند را از ترخیص، مرجوع کردن آنها، تبدیل عنوان اظهار یا ابطال آن و تغییر مالک و دیگر مندرجات قبض انبار خودروهای اشخاصی مورد نظر و موصوف، جدا جلوگیری شود".

بلیت اتوبوس ۲۰ درصد گران شد

در هفته‌های گذشته با توجه به افزایش هزینه خرید، نگهداری اتوبوس و هزینه‌های جانبی در اقتصاد ایران، اعلام شد قیمت جابجایی مسافر در ایام عید نوروز افزایش پیدا خواهد کرد، این افزایش در حالی رخ داد که قرار نیست تا در انتهای تعطیلات نوروز قیمت‌ها به شرایط فعلی بازگردد.

حال با توجه به نزدیکی به ایام عید نوروز و برنامه‌ریزی برای انجام سفر، برنامه پیش فروش بلیت به صورت حضوری و غیرحضوری از ابتدای روز جاری آغاز شده و بلیت‌های مورد نظر از تاریخ ۲۵ اسفندماه با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ روبرو خواهند بود.

در کنار حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌هایی در زمینه سفرهای هوایی در نظر گرفته شده که از این برنامه‌ها می‌توان به ثبات قیمت هواپیما نسبت به قیمت‌های آذر برای عید نوروز اشاره کرد، اما ایرلاین‌ها برای ایام عید نوروز با توجه به رشد سفرهای سیاحتی و زیارتی ایرلاین‌ها درخواست ۱۰۰۰ پرواز فوق‌العاده در نوروز ۱۳۹۸ را ارائه کرده‌اند که سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در این رابطه اعلام کرده امکان افزایش این تعداد درخواست وجود دارد، هرچند که ممکن است برخی پروازها نیز انجام نشود.

رستمی در مورد پیش‌بینی صورت گرفته از تعداد مسافران نوروزی نیز بیان کرد: جابه‌جایی مسافر در ایام نوروز سال ۱۳۹۷ معادل ۵۵ هزار نفر بود و پیش‌بینی می‌شود که استقبال بیشتری در سال جاری صورت گیرد. این گفته رستمی با اما و اگرهایی همراه است، زیرا در سال جاری قیمت ارز به ویژه دلار روند صعودی به خود گرفته و سفرهای هوایی به ویژه سفرهای خارج از کشور هزینه تمام شده قابل توجهی را برای مسافران به همراه دارد، همچنین در روزهای اخیر شرکت‌های مسافربری حجم تبلیغات خود را به شدت افزایش داده‌اند و مردم را با ارائه تخفیف‌های خاص ترغیب به خرید تور و بلیت هواپیما می‌کنند.

آینده سپرده و کارکنان بانک‌های نیروهای مسلح چه خواهد بود؟

روز گذشته شورای پول و اعتبار مصوب کرد تا چهار بانک و یک مؤسسه مالی و اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه ادغام شوند، در ایران عموماً زمانی ادغام صورت می‌گیرد که بانک یا مؤسسه مالی دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی نباشد اما این پنج بانک و مؤسسه دارای مجوز هستند و تنها شورای پول و اعتبار به دنبال یکپارچگی بانک‌ها و مؤسسه مالی و اعتباری وابسته به نیروهای مسلح بوده است.

این ادغام سوالاتی در زمینه آینده سپرده‌ها، تسهیلات، شعب و کارکنان ایجاد کرده بود، بررسی‌ها نشان از آن دارد که سپرده‌گذاران بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح که بانک‌شان در بانک سپه ادغام شده تا چهار ماه دیگر می‌توانند به همان روال قبلی، امور بانکی خود را انجام دهند و فعلاً تغییری در ارائه این خدمات ایجاد نخواهد شد؛ تصمیمات جدید کمیته ادغام نیز در زمان خود اطلاع‌رسانی می‌شود.

مسکن مهر لنگ آب و برق

حوزه مسکن انگار قصد جدایی از بسته اقتصادی ندارد، هر روز مسئله جدیدی نسبت به بازار مسکن به ویژه مسکن مهر اعلام می‌شود، روز گذشته اعلام شد که در راستای حل مشکلات برخی از واحدهای مسکن مهر، موتور آسانسور به کشور وارد شده و در روزهای آینده از گمرکات ترخیص خواهند شد، حال در بررسی‌های روز جاری ایسنا مشخص شد ۲۶۶ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده اما خدمات و زیرساخت‌های آن وجود ندارد که مهمترین آن به بحث آب، برق و گاز مربوط می‌شود.

بسته‌هایی که بلای جان مشترکان شد

در سال‌های اخیر رشد و ارتقا فناوری در حوزه تلفن همراه عاملی شد تا استفاده از اینترنت همراه رشد قابل توجهی به خود بگیرد و اپراتورهای داخلی برنامه و فعالیت‌های خود را معطوف به بسته‌های اینترنتی کنند، بسته‌هایی که در حال حاضر در زمینه پایان یافتن زمان و تمدید خودکار آن مشترکان را با مشکلاتی همراه کرده‌ اند. زیرا اطلاعات ناقصی از سوی اپراتورها اعلام می‌شود، به طور مثال در حالی که همراه اول مهم‌ترین اپراتور ارائه‌دهنده سیم‌کارت‌های دائمی است، این مشکل برای کاربران این اپراتور می‌تواند نمود بیشتری داشته باشد. همان‌طور که برخی از کاربران این اپراتور مدعی هستند بسته‌های اینترنتی را برای خود فعال کرده و از قابلیت تمدید خودکار استفاده کرده‌اند اما بدون اطلاع‌رسانی به آن‌ها، تمدید خودکار حذف شده و تنها پیامک‌هایی که به آن‌ها ارسال شده که گفته می‌توانند بسته‌های جدید خریداری کنند.

خداحافظی با پرداخت نقدی عوارض آزادراه

در سال‌های اخیر برخی از آزادراه‌های کشور پرداخت الکترونیکی خود را دایر کردند که از این آزادراه‌ها می‌توان به آزادراه تهران-قم و تهران-پردیس اشاره کرد حال با گذشت چند سال از آغاز این برنامه و دریافت محاسن و معایب کار، محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - اعلام کرده که پرداخت عوارض آزادراه قزوین- رشت و تهران- ساوه تا آخر سال الکترونیکی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از صحبت‌های خود گفته که طراحی پرداخت الکترونیکی عوارض به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده و در پایان سال دو آزادراه تهران- ساوه و قزوین- رشت به پرداخت الکترونیکی عوارض مجهز شده و پرداخت نقدی در آنها متوقف خواهد شد، این گفته به معنای آن است که دیگر پرداخت نقدی در این دو آزادراه انجام نخواهد شد و قرار بر آن است تا با شیوه‌های پرداخت آسان که بر بستر تلفن همراه ارائه خدمات می‌دهند، پرداخت عوارض انجام شود.

ادامه کاهش قیمت دلار

قیمت دلار و انواع ارز از میانه هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته و در معاملات روز جاری مسیر کاهشی ارز ادامه دارد، بررسی‌ها نشان از آن دارد که هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۹۱۶ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته که ۱۳ هزار و ۶۲ تومان بوده، حدود ۱۵۰ تومان کاهش داشته است.

قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۶۸۲ تومان است که نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۶۰ تومانی همراه بوده است. همچنین امروز قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۷ هزار و ۶۰ تومان اعلام شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین