|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۹
کد خبر: ۲۵۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر استان همدان با بیان اینکه بیماری دمانس یا آلزایمر در سطح جهان فراگیر شده است و در هر 3 ثانیه یک نفر مبتلا می‌شود؛ از ابتلا بسیاری از سالمندان به این بیماری در ایران خبر داد.
 رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر استان همدان با بیان اینکه بیماری دمانس یا آلزایمر در سطح جهان فراگیر شده است و در هر 3 ثانیه یک نفر مبتلا می‌شود؛ از ابتلا بسیاری از سالمندان به این بیماری در ایران خبر داد.

دکتر علی اکبر رضایی شنبه 11 اسفند در همایش آشنایی با بیمار دمانس و آلزایمر اظهار کرد: وزن طبیعی مغز انشان 1400 گرم است که با افزایش سن وزن آن کاهش یافته و فرد در سنین بالا دچار فراموشی و انزوای عقلی می‌شود.

وی ادامه داد: انحلال سلول‌های مغزی از دهه سوم شروع و در دهه ششم علائم خود را نشان می‌دهد به‌طوریکه با افزایش سن، احتمال ابتلا به آلزایمر 40 درصد افزایش می‌یابد و به همین علت افراد مسن باید حافظه مداوم خود را توسط پزشکان و انجام اقدامات لازم محک بزنند.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه مغز اکسیژن و قند را ذخیره نمی‌کند افزود: با توجه به عدم ذخیره اکسیژن و قند توسط مغز و در صورت افت این دو مورد فرد دچار مرگ مغزی شده و این موضوع نشان دهنده حیاتی بودن این دو مورد در کالبد انسان است.

وی در رابطه با سرعت گردش خون در اطفال و کاهش آن در میانسالی بیان کرد: با افزایش سن، میزان کیفیت عملکرد انسان کاهش یافته و هنگامی که فرد در دهه هفتم وارد می‌شود وزن مغز آن از 10 تا 15 درصد و میزان ضربان قلب 35 درصد کاهش می‌یابد.

دکتر رضایی تصریح کرد: مراقبت و نظارت از سالمندان باید بیشتر از دوران جوانی باشد چرا که آنها بیش از جونانان در معرض شکستگی مفاصل، سکته قلبی و مغزی،اختلال در تفکر و تعقل و بیماری‌های دیگ هستند.
وی خاطرنشان کرد: بیماری آلزایمر به 2 دسته قابل درمان و غیر قابل درمان تقسیم می‌شود که آلزایمر بر اثر تومور مغزی غیرقابل درمان و بر اثر افسردگی از نوع قابل درمان آن است.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه اولین نشانه آلزایمر اختلال در حافظه نزدیک و کوتاه مدت است عنوان کرد: سکته مغزی، بیماری‌های عفونی، کمبود ویتامین، ضربه شدید به سر، افزایش سن و ژنتیک از عوامل ابتلا به این بیماری است.

وی اضافه کرد: متاسفانه افسردگی و استرس یکی از عوامل مهمی است که بسیاری از افراد پس از مدتی درگیری با استرس دچار آلزایمر و اختلال تعقلی می‌شوند.
رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر استان همدان در پایان یکی دیگر از عوامل ابتلا به این بیماری را مصرف و تعارض برخی از داروها دانست و گفت: مصرف خودسرانه و بیش از حد برخی از داروها موجب انزوای مغز و فراموشی می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین