|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۷
کد خبر: ۲۵۳۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
ما نیازمند اصلاح سیمای بهتر از قوه قضاییه هستیم. اعتماد مردم به دستگاه قضایی باید بیشتر شود و ماه اول تغییر ریاست قوه قضاییه باید این تغییرات احساس شود. ما در حوزه دریاها، در حوزه فضای مجازی و... حقوقدان کم داریم.
رییس سازمان بسیج حقوقدانان، گفت: ساختار قوه قضاییه نیازمند تغییر و ورود جوانان به عرصه مدیریتی و اجرایی است.

مهدی بهرامیان عصر امروز (دوشنبه) در جلسه هیئت اندیشه ورز اعضای خبرگان رهبری و سازمان بسیج حقوق دانان با محوریت سخنان رهبری در گام دوم انقلاب و مطالبات ایشان درحوزه عدالت، فساد ستیزی و...، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و ولادت رهبر انقلاب، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، انقلاب اسلامی را موجودی زنده و آماده تصحیح خطاهای خویش در این مقطع زمانی خاص معرفی می‌کنند.   در بحث عدالت و فساد ستیزی آینده انقلاب را از آن جوانان می دانند و توجه به خدمت رسانی به مردم از موارد مهم عنوان می‌کنند و از سوی دیگر کارکرد عدالت در کشور را تحقق نیافته در معنای واقعی خود و نگاه انقلابی را الگوی پیشرفت آینده کشور می دانند. ایشان برای اجرای شایسته عدالت به جوانان امید دارند.

رییس سازمان بسیج حقوقدانان، عنوان کرد: در اینکه در این عرصه حقوقدانان نخبه باید اقداماتی انجام دهند شکی نیست اما با توجه به لطف و عنایت قوه قضاییه نسبت به بسیج حقوقدانان، آنچه مهم است این است که ساختار قوه قضاییه نیازمند تغییر و ورود جوانان به عرصه مدیریتی و اجرایی است. برای مثال معاونت فرهنگی قوه قضاییه باید مردمی‌تر شود و در مقابل در شوراهای حل اختلاف به جای مردمی شدن باید به دنبال تخصصی تر شدن باشند تا مردم با مشکلات روبرو نباشند. سوال این است که آیا سیمای قوه قضاییه، سیمای اسلامی است؟ آیا قوانین وضع شده در سلامت اداری موثر بوده یا نه؟

وی، خاطرنشان کرد: ما نیازمند اصلاح سیمای بهتر از قوه قضاییه هستیم. اعتماد مردم به دستگاه قضایی باید بیشتر شود و ماه اول تغییر ریاست قوه قضاییه باید این تغییرات احساس شود. ما در حوزه دریاها، در حوزه فضای مجازی و... حقوقدان کم داریم. امیدواریم با راهبری علما و اساتید بتوانیم به حفظ نظام کارآمد اسلامی دستیابی پیدا کنیم.

در ادامه این جلسه، بختیاری-رییس دفتر دادستان کل کشور- با بیان اینکه به نظر می رسد نگاه ما باید به سمتی باشد که خروجی گام دوم انقلاب، انقلابی در انقلاب باشد، اظهار کرد: بیانیه مقام معظم رهبری منشوری است که ثمره چهل ساله انقلاب اسلامی محسوب می شود و ما باید به دنبال این باشیم که اهداف انقلاب اول را ادامه دهیم و ضعف های آن را جبران کنیم. لزوم دستیابی به مطالبات رهبری در زمینه عدالت و فساد ستیزی این است که باید در گام دوم تحول ایجاد کنیم. این تمدن اسلامی باید از مسیر دولت اسلامی عبور کند. دولت اسلامی محقق نمی شود مگر با مدیران جهادی. برای حصول مدیران جهادی یکی از مسیرها، مسیر مدیران از طریق تحول سریع است. تحول باید مشاهده شود و بر وضع موجود اثر بگذارد.

وی، عنوان کرد: این مطلب که در قوه قضاییه نیاز ویژه به تحول داریم به این معنا است که ساختار قوه قضاییه به تحول نیاز دارد و با این ساختار موجود شاید نتوانیم به اهداف برسیم. برای مثال حوزه پیشگیری از جرم به خارج از حوزه تحقق خود رفته و هیچ خروجی ای جز برگزاری جلسات نظری ندارد. قوه قضاییه ملی است و بخشی از جلسه شورای عالی مسئولین آن، باید ملی باشد برای مثال ورود رییس قوه قضاییه به مسائل جزئی دون شأن ایشان است. در حوزه شکل و ساختار در قوه قضاییه نیازمند تغییر هستیم. تحول بعدی پس از تحول ساختاری، باید در حوزه ماهیت باشد. مردم باید به احقاق حق خود در قوه قضاییه باور داشته باشند. چرا ما علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری وارد این ماهیت نشده ایم؟ در حالیکه تمام شئونات قوه قضاییه باید در خدمت دادگاه باشد.
 
بر اساس این گزارش این نشست با حضور حسابی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بختیاری رییس دفتر دادستان کل کشور، عزیزی معاونت راهبردی قوه قضاییه، اصلانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین