|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۲۵۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
پاریس همزمان با شکایت از برلین برای خودداری از صدور مجوز صادرات سلاح به عربستان سعودی، از آلمان درخواست کرد که قوانین محدود کننده صادرات اسلحه به کشورهای بیرون از اتحادیه اروپا را کاهش دهد.
پاریس همزمان با شکایت از برلین برای خودداری از صدور مجوز صادرات سلاح به عربستان سعودی، از آلمان درخواست کرد که قوانین محدود کننده صادرات اسلحه به کشورهای بیرون از اتحادیه اروپا را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه به روزنامه آلمانی ولت ام سونتاگ یادآورشد که این کشور باید به منظور تقویت صنایع دفاعی، قوانین دشوار صادرات تسلیحات خود را به کشورهای بیرون از اتحادیه اروپا آسانسازی کند.

فرانسه از متوقف شدن اجرای طرح های مشترک تسلیحاتی با آلمان به علت خودداری برلین از صدور مجوز ادامه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به عنوان خریدار عمده این کالاها، گله مند است.

هر چند برلین که در ماه نوامبر (2018) اعلان کرده بود به علت کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی به دست ماموران امنیتی عربستان، از صدور مجوزهای صادرات تسلیحات به این کشور خودداری خواهد کرد، اما به صورت رسمی اجرای توافق های تصویب شده قبلی را ممنوع نکرده و تنها از صنایع نظامی آلمان درخواست کرده است که این محموله های نظامی را اکنون تحویل ندهند.

لومر افزود: در صورت وجود نداشتن امکان صادرات سلاح های تولید شده در چارچوب همکاری فرانسه و آلمان، ادامه این برنامه بی فایده است. در صورتی که می خواهید رقابت پذیری و کارآیی داشته باشیم، باید بتوانیم تسلیحات را به کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا نیز صادر کنیم.

وی با تائید مقررات نسبتا دشوار صادرات تسلیحات فرانسه ابراز امیدواری کرد که پاریس در این مورد مهم با آلمان به توافقی دست یابد.

در حالی که برلین و پاریس برای تهیه دستورالعمل های مشترک صادرات تسلیحات به کشورهای غیراروپایی تلاش می کنند، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در ژانویه (2019) با هشدار درباره احتمال نیاز به دستیابی به توافقی برای اعمال نظارت های شدید بر صادرات تسلیحات، خواستار تعمیق همکاری های دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه در زمینه تولید سامانه های تسلیحاتی شد.

به گزارش ایرنا؛ جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز در نامه‌ای به هایکو ماس همتای آلمانی خود، ضمن هشدار درباره تاثیرات تحریم‌های تسلیحاتی آلمان علیه عربستان سعودی، از برلین خواست «پروژه‌های بزرگ دفاعی» را از این تحریم‌ها مستثنی کند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست؛ با پدیدار شدن فزاینده آثار تصمیم سال گذشته برلین برای تحریم صادرات تسلیحات به عربستان سعودی پس از قتل خاشقچی، تاثیر آن فراتر از حد انتظار بوده است.

روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نیز به نقل از یک مقام آگاه که می خواست ناشناس بماند، نوشت: ما به زودی به جایی خواهیم رسید که سعودی ها دیگر نمی توانند هوایپماهایشان را به پرواز درآورند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین