|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۲۵۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
ادامه یافتن حالت شکاف و دودستگی در نظام سیاسی فلسطین و وجود ضعف در این سازمان قدرت فلسطینیان را در رویارویی با چالش‌های بزرگ که پرونده فلسطین با آن روبه‌رو است، تضعیف می‌کند.
جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد، عدم گام برداشتن جنبش فتح در مسیر اصلاح سازمان آزادی بخش فلسطین نقض تمامی توافقات امضا شده بین دو جنبش حماس و فتح قلمداد می‌شود.

به نقل از پایگاه خبری الغد، حازم قاسم، سخنگوی رسمی جنبش حماس در بیانیه مطبوعاتی خود خاطرنشان کرد: کنترل مستمر جنبش فتح بر تصمیم گیری‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و قبضه این سازمان و ممانعت از مشارکت گروه‌ها و بخش‌های دیگر ملی فلسطین در آن یکی از دلایل اصلی اختلاف و دودستگی مداوم در آن است و این مسأله جناح‌بندی را در صحنه سیاسی فلسطین تقویت می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: ادامه یافتن حالت شکاف و دودستگی در نظام سیاسی فلسطین و وجود ضعف در این سازمان قدرت فلسطینیان را در  رویارویی با چالش‌های بزرگ که پرونده فلسطین با آن روبه‌رو است، تضعیف می‌کند.

این در حالی است که جنبش فتح هنوز هیچ واکنشی نسبت به اظهارات سخنگوی جنبش حماس نشان نداده است.

گروه‌های فلسطینی از جمله فتح و حماس در سال ۲۰۰۵ میلادی در قاهره توافقنامه‌ای را امضا کردند که چارچوب رهبری موقت سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان گامی نخست در روند اصلاح آن و الحاق جنبش حماس و جهاد اسلامی به سازمان آزادی‌بخش فلسطین را مشخص می‌کند. چارچوب رهبری موقت این سازمان شامل رهبران گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد نیز است.

اختلافات میان جنبش فتح و حماس از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شد و میانجی‌گری‌ها و توافقنامه‌های متعدد نتوانست این اختلافات را حل کنند.

آخرین توافق آشتی بین حماس و فتح در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ در قاهره امضا شد که به طور کامل اجرا نشد چراکه دو طرف بر سر مسائلی نظیر توانمندی‌های اجرایی دولت و پرونده کارمندان غزه که حماس در دروه حکومت خود در این منطقه تعیین کرده بود، به اختلاف خوردند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین