|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۲۵۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
ما اجماعی با ترکیه نسبت به اینکه کردها تروریست هستند، نداریم، ترکیه موضع منحصر به فرد خود را دارد و ما نیز نگرانی آنها را می‌فهمیم اما باید گناهکار از بی‌گناه تمیز داده شود و باید مشخص شود که کدام گروه کرد واقعا تندرو بوده و خطری برای امنیت ترکیه است.
وزیر خارجه روسیه در سخنانی مشارکت پلیس نظامی این کشور برای ایجاد منطقه عاری از سلاح در مرز سوریه و ترکیه را بعید ندانست. وی همچنین تاکید کرد، هیچ طرحی برای عملیات نظامی مشترک بین روسیه، ترکیه و ایران در خاک سوریه وجود ندارد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان قبلا از احتمال چنین عملیاتی در سوریه خبر داده بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش از سفر به چین و ویتنام در گفت‌وگو با "تلویزیون مرکزی چین" و "تلویزیون ویتنام" درباره ایجاد منطقه عاری از سلاح در مرزهای سوریه و ترکیه بر اساس توافق آدانا امضا شده میان دو کشور در سال ۱۹۹۸ اظهار کرد: هیچ‌گونه صحبتی درباره انجام یک عملیات نظامی مشترک وجود ندارد.

وی افزود: ما تجربه‌هایی در زمینه توافقنامه‌های زمینی درباره آتش‌بس، در نظر گرفتن اقدامات امنیتی و ایجاد مناطق کاهش تنش داریم که با مشارکت پلیس نظامی روسیه انجام می‌شوند و احتمال این موضوع درباره ایجاد منطقه مذکور (میان ترکیه و روسیه) وجود دارد.

وی افزود: اما مجددا تأکید می‌کنم که نظامیان روسیه در نهایت با در نظر گرفتن موضع سوریه و ترکیه هماهنگی درباره جزئیات را انجام می‌دهند.

لاوروف ادامه داد: هیچ‌گونه گفت‌وگویی میان روسیه و ترکیه درباره گروه‌های کرد سوری که تروریست خوانده می شوند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ما اجماعی با ترکیه نسبت به اینکه کردها تروریست هستند، نداریم، ترکیه موضع منحصر به فرد خود را دارد و ما نیز نگرانی آنها را می‌فهمیم اما باید گناهکار از بی‌گناه تمیز داده شود و باید مشخص شود که کدام گروه کرد واقعا تندرو بوده و خطری برای امنیت ترکیه است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت‌وگوی خود تصریح کرد: ما هیچ طرح و برنامه‌ای برای انجام عملیات نظامی مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه در خاک سوریه نداریم.

به نوشته ایسنا،وی خاطرنشان کرد: اکثر مناطق سوریه شاهد آتش‌بس است و تنها منطقه‌ای که مشکلش باقی است ادلب است جایی که باید بین مخالفان مسلح و تروریست‌ها تفاوت قائل شویم.

این مقام روس با اشاره به موضوع حل و فصل بحران سوریه نیز تاکید کرد که آمریکا همچنان به تعهد خود نسبت به اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ سازمان ملل درباره حل و فصل بحران سوریه ادامه می‌دهد.

لاوروف در عین حال ادامه داد: شاید هدف واشنگتن مشکل تراشی بیشتر باشد تا فرماندهی عملیات را هر طور که دوست داشته باشند، به دست بگیرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین