|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۲۵۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
این روزها اخبار متعددی درباره انتشار بدافزار و باج افزارهای مختلف در فضای مجازی، محیط اینترنت و گوشی‌های هوشمند که منجر به سرقت اطلاعات کاربران و نفوذ هکرها و سو استفاده از حریم خصوصی کاربران می‌شود، به گوش می‌رسد.
محققان به تازگی دریافته و اعلام کرده اند در صورتی که کاربران با اتمام زودهنگام و غیرقابل توجیه بسته‌های اینترنت همراه گوشی خود مواجه شده اند، احتمالاً گرفتار یک بدافزار جدید شده اند.

 این روزها اخبار متعددی درباره انتشار بدافزار و باج افزارهای مختلف در فضای مجازی، محیط اینترنت و گوشی‌های هوشمند که منجر به سرقت اطلاعات کاربران و نفوذ هکرها و سو استفاده از حریم خصوصی کاربران می‌شود، به گوش می‌رسد.

محققان و پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری نیز با تحت بررسی قرار دادن سخت افزار و نرم افزارهای گوناگون در تلاشند تا علاوه بر هشدار دادن و آگاهی رساندن به کاربران در فضای مجازی، به شرکت‌های توسعه دهنده مربوطه نیز اطلاع و هشدار دهند که هرچه سریع‌تر با اقدامات لازم همچون ارائه و انتشار نسخه‌های به‌روزرسانی امنیتی، آسیب پذیری و ضعف‌های امنیتی مذکور را برطرف کرده و از ادامه نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به حریم شخصی کاربران جلوگیری به عمل بیاورند.

حالا تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که محققان و پژوهشگران امنیتی دریافته و اعلام کرده‌اند که تمام شدن زودهنگام و مصرف غیرقابل توجیه بسته‌های اینترنت همراه (دیتا) در گوشی‌های هوشمند کاربران، توسط بدافزار جدیدی که «DrainerBot» نام دارد، صورت می‌گیرد و کاربران باید مراقب باشند تا دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند متصل به اینترنت همراه آنها گرفتار چنین بدافزار جدیدی نشود.

آنها در ادامه این گزارش به کاربران توصیه کرده‌اند که با بررسی کردن دقیق میزان مصرف اینترنت همراه و در نظر گرفتن حجم بسته‌های اینترنت دیتای خود در مدت زمان موردنظر، از هرگونه احتمال آلوده شدن دستگاه خود به چنین بدافزاری جلوگیری کنند و یا در صورت مشاهده هرگونه مصرف غیرعادی و نامعمول، موضوع را با کارشناسان امنیتی مطرح کرده، در میان بگذارند و از آنها برای برطرف کردن مشکل کمک بخواهند.

به گفته این پژوهشگران، بدافزار مذکور بالغ بر ۱۰ میلیون دستگاه اندرویدی را آلوده کرده و بدون اطلاع کاربران، این امکان را به هکرها و مجرمان سایبری می‌دهد تا از حجم بسته‌های اینترنت دیتای خریداری شده توسط آنها استفاده کنند.

آنها همچنین خاطرنشان کرده‌اند اپلیکیشن های میزبان این بدافزار به هکرها کمک کرده‌اند ماهانه تا سقف ۱۰ گیگابایت از بسته‌های اینترنتی کاربران را مصرف و سو استفاده کنند.

در این گزارش که در وب سایت هکرنیوز آمده است، بدافزار مربوطه در بسیاری از اپلیکیشن های موجود در فروشگاه‌های آنلاین و اینترنت همچون گوگل پلی استور و اپ استور اپل وجود داشته و اپلیکیشن های به ظاهر بی خطری از این بدافزار میزبانی کرده و آن نیز پس از قرار گرفتن بر روی حافظه گوشی هوشمند، به دانلود ویدئوهای تبلیغاتی تا حجم ۱۰ گیگابایت در ماه آغاز کرده است. لازم به ذکر است که تمامی فعالیت‌های مذکور توسط کاربران قابل مشاهده و ردیابی نبوده و پس از دانلود از حافظه گوشی پاک می‌شدند اما فرایند دانلود ویدئوهای تبلیغاتی منبع درآمد اصلی توسعه دهندگان این بدافزار به شمار می‌رفته و موجب درآمدزایی کلانی برای آنها می‌شده است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین