|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۲۵۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
الهیار درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر نصف شدن تعداد نیروها، دوبرابر شدن حقوق آنها و بهره وری سه برابر و اینکه تا چه حد عملیاتی است؟ گفت: این موضوع به هیچ وجه در دستورکار فعلی ما نیست و تلاش ما رعایت عدالت کامل حقوق معلمین است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال تدوین پیش نویس قانون اداری مالی خاص برای آموزش و پرورش هستیم گفت: برنامه‌هایی در جهت سیاست‌های مدرسه محوری و توزیع نیروی انسانی متناسب با سازمان مدرسه در حال اجراست.

 علی الهیار ترکمن درباره اقتصاد آموزش و پرورش و در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش فقیر است؟ گفت: این سوال سهل و ممتنع است. با عبارت "فقیر بودن"، موافق نیستم، بلکه بحث اصلی این است که چرا از منابع به درستی استفاده نمی‌شود.

وی افزود: علم اقتصاد، علم مدیریت منابع کمیاب است. اگر منابع را به درستی مدیریت نکنیم، قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بسیاری سیاستگذاری‌ها در آموزش و پرورش با عدم اشراف کامل نسبت به عوامل قبلی بوجود آورنده آن روبرو بوده و ضروری است که این عوامل را شناسایی و تحلیل کرده و اثرات آن را بر تصمیمات آتی بسنجیم اظهار کرد: در چهار دهه گذشته اتفاقاتی رخ داده و مشکلاتی را در درون آموزش و پرورش ایجاد کرده است.

الهیار ادامه داد: آموزش و پرورش به استناد قانون اساسی رایگان است، اما الزامات آن فراهم نشده است. از سوی دیگر آموزش و پرورش تحت سیطره تقاضاهاست. اغلب مردم مدرسه را پله اول ورود به دانشگاه و آموزش عالی می‌دانند که هیمن نگرش موجب شکل‌گیری مدارس غیردولتی خاص و آموزشگاه‌های خاص شده است و مدارس دولتی صرف را نیز متاثر کرده است. همچنین رشد جمعیت سالانه ۳.۵ درصدی دانش آموزی در چند دهه گذشته مشکلاتی در مدیریت منابع به وجود آورد که اگر آن را به موقع حل نکنیم در آینده نیز چالش‌آفرین خواهد بود.

وی افزود: یک مشکل دیگر دخالت های بیرونی است که اجازه نمی‌دهد به سمت و سوی اجرای مدل بهینه مدیریت برویم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره حقوق و دریافتی پایین معلمان گفت: حقوق معلمان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود و ما نقشی در بالا و پایین کردن آن نداریم. یکی دیگر از چالش‌های ما همین تبعیت از قوانین عام و تعیین حقوق معلمان مانند سایر کارمندان دولت است.

الهیار افزود: وزارت علوم هم شرایط مشابه ما را داشت، اما از زمانی که دارای قانون خاص شد به وضعیت بهتری رسیدند که ما اکنون با آن فاصله داریم. قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه اعمال مدرک دوم، متناسب سازی ساعت کار معلمان و مانند آن را نمی‌دهد و هرکدام نیاز به مصوباتی دارد. نیازمند یک عزم ملی هستیم که قوانین خاص اداری مالی برای ما هم در نظر گرفته شود. قوانین ما شاغل محور است، اما باید مثل وزارت نفت و هواپیمایی شغل محور باشیم.

وی با بیان اینکه با حجم بالای آموزش مواجهیم، گفت: دانش آموزان در ایران ۱۳ هزار و ۹۰۰ ساعت درس می‌گذرانند در حالی که این عدد در جهان کمتر از ۹۰۰۰ ساعت است و همین امر روی ساماندهی منابع اثر می‌گذارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و دیگر نهادها بر آموزش و پرورش نظارت دارند. البته شروع کار و اعمال برخی اصلاحات بر عهده ماست اما حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم می‌خواهیم. ما با توزیع نامتعادل منابع در آموزش و پرورش نیز مواجهیم. نسبت توزیع معلم به دانش آموز در مناطق مختلف نامتوازن است، در برخی مناطق یک به ۴۳ است. یکجا یک به پنج است و مدارسی با یک دانش آموز هم داریم.

الهیار درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر نصف شدن تعداد نیروها، دوبرابر شدن حقوق آنها و بهره وری سه برابر و اینکه تا چه حد عملیاتی است؟ گفت: این موضوع به هیچ وجه در دستورکار فعلی ما نیست و تلاش ما رعایت عدالت کامل حقوق معلمین است.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: در حال تدوین پیش نویس قانون اداری مالی خاص هستیم و سیاست های مدرسه محوری و توزیع نیروی انسانی متناسب با سازمان مدرسه در حال انجام است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین