|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۲۵۲۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
دارچین، گیاهی است که از پوسته‌ی درونی درخت دارچین تهیه می‌شود. دارچین ادویه‌ای مشهور در تمام دنیاست که فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند کاهش ریسک دیابت، سرطان و بیماری قلبی.
 دارچین، گیاهی است که از پوسته‌ی درونی درخت دارچین تهیه می‌شود. دارچین ادویه‌ای مشهور در تمام دنیاست که فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند کاهش ریسک دیابت، سرطان و بیماری قلبی.

دو نوع دارچین وجود دارد:

سیلان: که به آن دارچین واقعی می‌گویند و طعمی سبُک‌تر داشته و تلخی‌اش نیز کمتر است.

دارچین کاسیا، بیشتر در فروشگاه‌ها یافت می‌شود و نسبت به دارچین سیلان، بسیار ارزان‌تر است. مصرف دارچین کاسیا در مقادیر کم خطری ندارد اما مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند، زیرا حاوی مقادیر زیادی از ترکیبی به نام کومارین است.

پژوهش‌ها نشان داده که خوردن زیاد کومارین می‌تواند به کبد آسیب زده و ریسک سرطان را بالا ببرد. ضمنا، مصرف زیاد دارچین کاسیا، عوارض جانبی دیگری نیز دارد که در این مطلب، به 6 مورد آن اشاره می‌کنیم.

۱. آسیب کبد
کاسیا یا همان دارچین معمولی، منبع قابل توجهی از کومارین است. این نوع دارچین تقریبا حاوی 5 میلی گرم کومارین در هر قاشق چایخوری است، در حالیکه دارچین سیلان تنها ردی از کومارین دارد. میزان مجاز توصیه شده روزانه برای مصرف کومارین، تنها 0.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. یعنی شما می‌توانید در طول روز، فقط نصف یک قاشق چایخوری دارچین کاسیا مصرف کنید. متاسفانه مطالعات زیادی نشان داده‌اند که خوردن زیاد کومارین می‌تواند کبد را سمی کرده و به آن آسیب بزند. مثلا گزارش شده که یک زن 73 ساله، تنها با یک هفته مصرف مکمل دارچین، دچار آسیب کبدی شده بود. البته این شامل مکمل دارچین می‌شود که دوز زیادی از کومارین را داراست.

۲. ریسک سرطان
مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد خوردن زیاد کومارین که به وفور در دارچین کاسیا وجود دارد می‌تواند ریسک انواع خاصی از سرطان را افزایش بدهد. مثلا، آزمایش روی جوندگان نشان داد که خوردن زیاد کومارین باعث رشد تومورهای سرطانی در ریه، کبد و کلیه‌ها شده بود.

شیوه‌ای که کورمارین تورمورها را تغذیه می‌کند هنوز مشخص نیست. اما بعضی از دانشمندان باور دارند کومارین می‌تواند به طور مداوم به یک سری از ارگان‌های بدن آسیب بزند و به مرور زمان این آسیب می‌تواند سلول‌های سالم را با سلول‌های سرطانی جایگزین کند.

۳. زخم دهان
بعضی از افراد با مصرف زیاد دارچین دچار زخم‌های دهانی می‌شوند. دارچین حاوی سینامالدهید است که ترکیبی است که می‌تواند در صورت مصرف زیاد، واکنش آلرژیک ایجاد کند. ظاهرا مقادیر کم این ادویه چنین واکنشی را در بر ندارد چون بزاق دهان مانع تماس طولانی مدت این مواد شیمیایی با دهان می‌شود. سایر واکنش‌های آلرژیک نسبت به سینامالدهید شامل التهاب زبان یا لثه، احساس سوزش یا خارش و لکه‌های سفید رنگ در دهان می‌شود.

هر چند انی علائم خطرناک نیستند اما موجب ناراحتی می‌شوند. فراموش نکنید تنها کسانی دچار زخم دهان ناشی از سینامالدهید می‌شوند که به آن آلرژی داشته باشند. البته به نظر می‌رسد زخم دهانی بیشتر کسانی را دچار می‌کند که به مقدار زیاد از روغن دارچین استفاده می‌کنند یا مدام آدامس‌های دارچینی می‌جوند، چون این محصولات دارای سینامالدهید بیشتری هستند.

۴. پایین آوردن قند خون
قند خون بالای مزمن شده، مشکلی برای سلامتی است که اگر درمان نشود می‌تواند منجر به دیابت، بیماری قلبی و بسیاری از بیماری‌های دیگر شود. دارچین به دلیل توانایی‌اش برای کاهش قند خون نیز شهرت دارد.

مطالعات دریافته‌اند این ادویه می‌تواند تاثیرات انسولین را تقلید کند. هر چند خوردن کمی دارچین، قند خون‌تان را پایین می‌آورد اما مصرف زیاد آن می‌تواند کاهش زیادی در قند خون ایجاد کند، که به این وضعیت، هیپو گلیسمی یا افت قند خون می‌گویند که عوارضی چون ضعف و خستگی، احساس گیجی و احتمالا غش کردن دارد. افرادی که در معرض افت قند خون هستند و برای این بیماری دارو مصرف می‌کنند باید در مصرف دارچین احتیاط کنند زیرا دارچین می‌تواند اثرات داور را بیشتر کرده و موجب افت بیش از حد قند خون شود.

۵. مشکلات تنفسی
مصرف زیاد دارچین در یک وعده می‌تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند. دلیلش هم این است که این ادویه، بافت ریزی دارد که ممکن است به راحتی وارد بینی شود. تنفس تصادفی دارچین می‌تواند موجب سرفه، احتقان و تنگی نفس شود. همچنین سینامالدهید دارچین، محرکی برای گلو بوده و می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی شود. افرادی که مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌هایی هستند که سیستم تنفسی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید خیلی مراقب باشند تا اشتباها دارچین را تنفس نکنند چون این افراد بیشتر در معرض مشکلات تنفسی هستند.

۶.احتمال تداخل دارویی
خوردن مقدار کمی دارچین معمولا تداخلی با بیشتر داروها ایجاد نمی‌کند. اما اگر بابت دیابت، بیماری قلبی یا کبدی دارو مصرف می‌کنید، دارچین زیاد می‌تواند مشکل ساز باشد. زیرا دارچین با این داروها تداخل پیدا کرده و تاثیرات یا عوارض جانبی آنها را تشدید می‌کند.

مثلا دارچین کاسیا حاوی کومارین زیادی است که می‌تواند کبد را سمی کرده و به آن آسیب بزند. اگر داروهایی مصرف می‌کنید که کبدتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مثلاپاراستامول، استامینوفن و استاتین‌ها، مصرف زیاد دارچین می‌تواند ریسک آسیب کبدی را افزایش بدهد. همچنین دارچین ممکن است به کاهش قند خون کمک کند، بنابراین اگر داروی دیابت مصرف می‌کنید این ادویه می‌تواند اثر آن را بیشتر کرده و موجب افت زیادی قند خون شود.

از آنجاییکه این روزها دارچین شهرت زیادی پیدا کرده، خیلی از افراد در تلاش برای مصرف بیشتر این ادویه، مقدار زیادی از آن را بصورت خشک مصرف می‌کنند. این چالش شامل خوردن یک قاشق چایخوری دارچین پودر شده در عرض کمتر از یک دقیقه و بدون نوشیدن آب می‌شود.

شاید بی‌خطر به نظر برسد اما واقعا کار خطرناکی است! خوردن دارچین خشک می‌تواند گلو و ریه‌ها را تحریک کند. همچنین ممکن است باعث آسیب دائمی به ریه‌ها شود. چون ریه نمی‌تواند فیبرهای این ادویه را تجزیه کند و در نتیجه در ریه تجمع کرده و باعث التهاب آن می‌شود که به آن پنومونیا یا سینه پهلو می‌گویند. اگر پنومونیا درمان نشده بماند، ریه‌ها برای همیشه زخم شده و احتمالا از کار می‌‌افتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین