|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۵۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
خصوص میزان خواب زنان و دلیل بیشتر خوابیدن زنان نسبت به مردان سوالاتی در ذهن دارند، در این مقاله به بررسی علت ها و تفاوت های مغز مرد و زن و تاثیر آن بر خواب بیشتر زنان می پردازیم.
 خصوص میزان خواب زنان و دلیل بیشتر خوابیدن زنان نسبت به مردان سوالاتی در ذهن دارند، در این مقاله به بررسی علت ها و تفاوت های مغز مرد و زن و تاثیر آن بر خواب بیشتر زنان می پردازیم.


سرانجام تحقیقات ثابت کرد که زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز دارند چون آنها باهوش تر هستند. این یک واقعیت علمی است. چیزی که تحقیقات قادر بوده ثابت کند این است که زنان فعالیت مغزی پیچیده تری نسبت به مردان دارن مطالعه جدید دانشگاه لافبورو انگلستان نشان می دهد که زنان چند کار را باهم انجام می دهند، به این معنی که آنها نیاز به مقادیر بالاتری از فعالیت های مغزی نیاز دارند و از مناطق بیشتری از مغز نسبت به مردان استفاده می کنند، و در نتیجه نیاز بیشتری به خواب دارند.

با توجه به نظر جان هورن، متخصص و محقق خواب:
"یکی از عملکردهای اصلی خواب این است که بازیابی و ترمیم مغز را میسر می سازد. در طول روز هرچه بیشتر از مغزتان استفاده کنید، قسمت بیشتری از مغز نیاز به بازیابی دارد و، در نتیجه، به خواب بیشتری نیاز خواهید داشت.”

این مطالعه نشان داد که زنان نسبت به مردان در هر شب به حدود ۲۰ دقیقه خواب بیشتری نیاز دارند. همچنین این مطالعه بیان کرد که مردی دارای شغلی است که نیازمند کار ذهنی است، شغلی که نیازمند میزان زیادی تفکر جانبی و تصمیم گیری است نسبت به یک مرد عادی نیازمند خواب بیشتری است اما نه به اندازه یک زن.
زنان به خواب بیشتری نسبت به مردان نیاز دارند زیرا مغزشان به گونه ای متفاوت شکل یافته است.

پس چه تفاوتی وجود دارد؟
در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، ۹۴۹ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج نشان داد که مغز مردان در هر نیمکره مغز دارای اتصالات بیشتری است، در حالی که مغز زنان دارای اتصالات بیشتری در بین دو نیمکره بود.

این یافته ها نشان داد که مردان می توانند در یک زمان بر روی یک کار تمرکز عمیقی داشته باشند، در حالی که مغز زنان در انجام همزمان چند کار عملکرد بهتری دارد. این "چشم انداز تونل” در برخی از مردان و توانایی چند کار انجام دادن در برخی از زنان را توضیح می دهد. چند کار انجام دادن انرژی بیشتری از مغز می گیرد، به همین دلیل زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز دارند.

به گفته دکتر آپوستولوس ژئورگوپولس، مدیر مرکز علوم مغز در مرکز پزشکی امور سربازان بازنشسته مینیاپولیس:

"مغز زنان قطعا متفاوت از مغز مردان است، آنچه ما متوجه شده ایم این است که زنان، در بسیاری از کارهای مختلف، اطلاعات را حدود پنج برابر سریعتر از مردان پردازش می کنند و در انجام عملکرد شناختی یکسان از مغز شان بسیار کمتر استفاده می کنند.”
در حالی که ممکن است مانند خبر خوب به نظر برسد، اما سرعت و بهره وری مغز زنان هزینه بر است. دانشمندان می گویند که مغز زنان نسبت به مغز مردان از آسیب پذیری بیشتری برخوردار است، و در صورت آسیب دیدگی، مغز مردان با سرعت بیشتر و کامل تر بهبود می یابد – بهبود روزانه و روند ترمیم بسیار مهم است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین