|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۲۵۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
به پایان سال نزدیک می‌شویم، اما برخلاف سال‌های گذشته دیگر حال و هوای عید در شهرها دیده نمی‌شود و علت اصلی‌ آنهم گرانی بی‌سابقه‌ای است که اخیرا گریبان اقتصاد ایران را گرفته است. این‌ روزها کافی است سری به بازارهای مختلف بزنیم تا قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده را ببینیم.
 به پایان سال نزدیک می‌شویم، اما برخلاف سال‌های گذشته دیگر حال و هوای عید در شهرها دیده نمی‌شود و علت اصلی‌ آنهم گرانی بی‌سابقه‌ای است که اخیرا گریبان اقتصاد ایران را گرفته است. این‌ روزها کافی است سری به بازارهای مختلف بزنیم تا قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده را ببینیم.

یک روز قیمت دلار روند افزایشی را در پیش می‌گیرد و روز بعد خودرو افزایش قیمت را تجربه می‌کند و این بحث در تمامی بازارها همچنان ادامه پیدا می‌کند، در این میان هم بازار مسکن از این قاعده مستثنی نیست. کارشناسان دلیل هرج و مرج در اقتصاد ایران را متفاوت می‌دانند و راهکارهای پیشنهادی‌شان برای گذر از این بحران هم مختلف است. اما اینکه این دلایل تا چه حد صحیح باشد جای سوال دارد.

اخیرا در میان این دلایل پای برخی از سایت‌های مجازی را به میان کشیده‌اند و از تاثیر منفی تبلیغات در این سایت‌ها بر افزایش قیمت‌ها صحبت کرده‌اند. آگهی‌های عجیب و غریب برای فروش مسکن ازجمله تبلیغاتی است که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است و در این میان کارشناسان این عمل را نوعی سودجویی برای افزایش قیمت می‌دانند و به مردم هشدار می‌دهند که فریب اینگونه تبلیغات را نخورند.

وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی، تاثیرپذیری یک بازار اقتصادی از تبلیغات رسانه‌های مجازی را یک ضعف برای اقتصاد می‌داند و دراین‌باره به «ابتکار» می‌گوید: اقتصادی که با تبلیغات یک سایت و داده‌های اشتباه دچار هرج و مرج بشود، یک اقتصاد سالم نیست. دولت باید برای کنترل و زیر نظر گرفتن مسائل اقتصادی یک سخنگوی اقتصادی داشته باشد. زمانی ‌که کشور در شرایط حساس به سر می‌برد باید سخنگوی اقتصادی به‌صورت پخته، آگاهانه و با تدبیر مسائل را اعلام کند و سیاست‌های پیش‌رو را شفاف‌سازی کند. همچنین تلاش کند که از وضعیت پیش‌روی کشور یک تصویر شفاف و روشنی ارائه دهد تا مسئله مبهمی برای افراد جامعه باقی نماند. عملا وقتی چنین چیزی در کشور رخ دهد، دیگر تبلیغات چند سایت مجازی و رسانه‌ای نا‌‌معلوم نمی‌تواند در اقتصاد هرج و مرج ایجاد کند.

شقاقی شهری، از لزوم شفافیت در بازارهای مختلف می‌گوید: هنگامی که یک بازار اقتصادی قوی باشد و با برنامه پیش برود، رسانه‌های مجازی نمی‌تواند راه‌بر اقتصاد باشند و عملا در ایجاد تنش نا‌موفق خواهند بود، این مسئله مهمی است که باید به آن توجه کافی داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی از دلایل تضعیف اقتصاد می‌گوید: بحث دیگری که اهمیت ویژه‌ای دارد و باید به آن دقت شود، این است که دولتمردان نتوانستند اعتماد را میان مردم کشور ایجاد کنند و همین مسئله باعث ضعیف شدن اقتصاد می‌شود. وقتی وعده‌های مکرر برای سامان دادن انواع بازارها داده می‌شود اما هیچ‌کدام از آنها به مرحله اجرا نمی‌رسند، مردم به دلیل سلب اعتمادشان جذب رسانه‌های مختلف خواهند شد، در چنین شرایطی دیگران به‌راحتی می‌توانند راهبری مسیر را بر عهده بگیرند. این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است، هنگامی که اعتماد‌سازی نشده است و در مقابل وعده‌های داده شده عملی نمی‌شوند نباید انتظار ثبات را در بازارهای مختلف داشت.

وی می‌افزاید: طبیعی است که تبلیغات چند رسانه در چنین شرایطی بتواند بازار را به سمت دلخواه خودش سوق دهد و فرمان کنترل را در دست بگیرد. هنگامی که مردم اعتماد بیشتری به سایت‌های مجازی برای تامین نیازهای خود دارند باعث می‌شود که از طریق همان سایت‌ها قدرت خرید خود را حفظ کنند و به ناچار به آنها مراجعه می‌کنند. اتفاقی که اکنون رخ می‌دهد و این سایت‌ها به محل رجوع برخی از مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مفهوم شب عیدی در بازارهای مختلف می‌افزاید: ما در تمام بازارها «شب عیدی» داریم، مفهوم شب عیدی این است که در فلان روز یک کالا افزایش قیمت را تجربه می‌کند و یا کمیاب می‌شود و روز بعد کالای دیگری این اتفاق را تجربه می‌کند! تمام این مسائل نشان می‌دهد که اقتصاد ما نقشه راه در دست ندارد. ما در حوزه صنعت، معدن و تجارت رها هستیم و این رهایی باعث نقص در نظام توزیع، نظام نظارت و نظام پاسخگویی می‌شود.

منبع: روزنامه ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین