|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۹
کد خبر: ۲۵۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
تحلیلگران می‌گویند، آمریکا قصد دارد با تحریم ایران و ونزوئلا، بازار فروش نفت خام خود در اروپا و آسیا را گسترش دهد.
 تحلیلگران می‌گویند، آمریکا قصد دارد با تحریم ایران و ونزوئلا، بازار فروش نفت خام خود در اروپا و آسیا را گسترش دهد.

به گزارش فارس، «هالی زارمبا» روزنامه‌نگار خبرگزاری «اویل پرایس» نوشت تا همین چند سال گذشته آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان بود و درپی تصویب قانون منع صادرات نفت توسط آمریکا، این میزان عظیم از واردات نفت به صفر رسید. اکنون با توجه به تحریم نفت ایران و ونزوئلا، که از بزرگترین کشورهای صادرکننده نفت جهان هستند، آمریکا آماده است به یک کشور صادرکننده نفت خام  تبدیل شود.

زارمبا نوشت در گردهمایی جهانی صنعت تجارت نفت در سپتامبر گذشته، تولیدکنندگان آمریکایی آماده شدند تا عصر جدید صادرات نفت آمریکا را رقم بزنند. این مراسم کمپانی «اکسون موبیل» و «رویال داچ شل» بروشورهایی تهیه کردند که درجات کیفی مختلف نفت خام آمریکا را با جزئیات توضیح می‌داد و دلایلی ارائه می‌کرد که چرا این شرکت‌ها جایگزینی عالی برای نفت خریداری شده از خاورمیانه، آفریقا و روسیه هستند. تاکنون این راهبرد موفق بوده و صادرات نفت آمریکا به اروپا در سال ۲۰۱۸ به رکورد ۴۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

افزایش سالانه حجم صادرات نفت آمریکا تنها عامل موثر بر بازار جهانی نفت نیست. همانند تمامی زمینه‌های دیگر، سیاست را از اقتصاد نیز نمی‌توان جدا شمرد. تحریم‌ ونزوئلا و ایران توسط آمریکا توانسته مانع رغبت برخی کشورها برای خرید نفت از این دو کشور شود، زیرا می‌ترسند در صورت نقض تحریم‌ها مورد خشم آمریکا قرار بگیرند. ۴۳۰هزار بشکه نفت خامی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به اروپا ارسال کرد، معادل میزان صادرات نفت ایران به اروپا پیش‌ از رد برجام توسط آمریکا و اعمال دور جدید تحریم علیه این کشور است.

ناآرامی‌های ونزوئلا که طبق گفته مقامات این کشور و برخی رسانه‌ها، به‌طور چشم‌گیری توسط آمریکا حمایت می‌شود و موضع سرسختانه ترامپ علیه ایران، ظاهرا قرار نیست تنزل پیدا کند و به‌نظر می‌رسد واشنگتن با ادامه این سیاست‌ها می‌خواهد به موفقیت‌های بیشتری در صادرات نفت خام به بازارهای اروپا و آسیا دست پیدا کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین