|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۵۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
مدیراجرایی سابق اف‌بی‌آی در کتاب خود فاش کرد، ترامپ بارها از تمایل خود به حمله نظامی آمریکا به ونزوئلا برای دست‌یابی به منابع نفتی این کشور سخن گفته است.
 مدیراجرایی سابق اف‌بی‌آی در کتاب خود فاش کرد، ترامپ بارها از تمایل خود به حمله نظامی آمریکا به ونزوئلا برای دست‌یابی به منابع نفتی این کشور سخن گفته است.

به گزارش فارس، در جولای سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ در جلسه‌ای با مقامات اطلاعاتی آمریکا با اشاره به این‌که «آن‌ها آن قدر نفت دارند و درست مقابل در پشتی ما هستند» پرسید چرا آمریکا به ونزوئلا حمله نمی‌کند؟ اگر این نقل‌قول درست باشد این سوال پیش می‌آید که چرا رئیس‌جمهور با اشتیاق بالا به‌دنبال برکناری «نیکلاس مادورو» رئیس‌‌جمهور قانونی ونزوئلا است و آیا در آینده نیروهای نظامی آمریکا را به آنجا گسیل خواهد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «وکس»، اخیرا «آندرو مک‌کابی» مدیراجرایی سابق «اف‌بی‌آی»،‌ کتابی منتشر کرده است که در آن از ارتباطش با ترامپ سخن گفته است. مک‌کابی سخنانی را که از یک مامور اف‌بی‌آی نقل می‌کند که به‌طور مستقیم در جلسه‌ای با ترامپ از او شنیده بود. در آن جلسه ترامپ بحث ونزوئلا را پیش می‌کشد: «این همان کشوری است که باید به آن حمله کنیم» و می‌گوید: ««آن‌ها آن قدر نفت دارند و درست مقابل در پشتی ما هستند».

مک‌کابی در مصاحبه‌ای با «لورنس اودانل» در شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: «اظهارات رئیس‌جمهور در اتاق حول این عبارات بود که نمی‌فهمم چرا به ونزوئلا نگاه نمی‌اندازیم. چرا با ونزوئلا در جنگ نیستیم؟».

رابطه مک‌کابی و ترامپ همواره بد بوده و ترامپ همسر مک‌کابی را به‌خاطر دریافت حمایت از دموکرات‌های ایالت «ویرجینیا» و ارتباط با «هیلاری کلینتون» در زمان سناتور بودنش، بارها در مجامع عمومی سرزنش کرده بود. همچنین بارها در حساب توییتری خود چندین بار مک‌کابی را ترسو، بازنده و عروسک خیمه‌شب‌بازی «جیمز کامی» خطاب کرده است.

اما با تمام این اوصاف، ترامپ پیش‌تر هم در مورد جنگ با ونزوئلا سخن گفته بود. بر اساس چندین گزارش، در آگوست ۲۰۱۷ ترامپ از مشاور ارشد خود بارها درباره گزینه‌های نظامی برای برکنار کردن مادورو و ایجاد بحران‌های مالی و سیاسی در این کشور سوالاتی پرسیده است.

«اچ‌آر مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ و سایرین به‌شدت با ایده ترامپ مخالفت کرده و توضیح دادند حمله نظامی به احتمال زیاد موفق نخواهد بود و متحدان منطقه‌ای را بر ضد آمریکا برمی‌گرداند. اما مشخصاً این سخنان، تصمیم ترامپ را تغییر نداده است.

در ۱۱ آگوست ۲۰۱۷ ترامپ یک روز بعد از صحبت با مک‌مستر در این مورد به‌خصوص در جمع خبرنگاران در یک باشگاه گلف ونزوئلا را به حمله نظامی تهدید کرد.

همچنین ترامپ بارها درباره مصادره نفت سایر کشورها نیز صحبت کرده است. او ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ در کمپین انتخاباتی خود مکررا از استحصال نفت از مناطق تحت اشغال داعش سخن گفت.

بنابراین اصلاً بعید نیست که سخنان مک‌کابی در مورد اشتیاق ترامپ برای حمله نظامی به ونزوئلا کاملا درست باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین