|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۲۵۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
نایب رییس مجلس گفت: دوره‌ای که استاد تئوری بگوید و دانشجو گوش کند، گذشته است. ساختار آموزشی کشور ما مشکل دارد. این سیستم که استاد پای تابلو آمده و حرف بزند از رده خارج است.
 نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دوره‌ای که استاد تئوری بگوید و دانشجو گوش کند، گذشته است. ساختار آموزشی کشور ما مشکل دارد. این سیستم که استاد پای تابلو آمده و حرف بزند از رده خارج است.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در هفتمین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی یاددهی و یادگیری الکترونیکی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این کنفرانس گفت: دیدن، شنیدن، لمس کردن، گفت‌وگو و تجربه از عوامل یادگیری هستند. هر چه ابزار بیشتری در فرآیند یادگیری درگیر شود آموزش و یادگیری دقیق‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی که صرفا از ابزار گوش استفاده می‌کنیم یادگیری 10 درصد است. وقتی از ابزار چشم استفاده می‌کنیم یادگیری شاید 30 درصد باشد. زمانی که هم می‌بینم، هم می‌شنویم و هم بحث و اجرا می‌کنیم یادگیری به اوج و ماندگاری در ذهن افزایش می‌یابد. کاری که دانشگاه باید انجام دهد فراهم کردن بستری است که بتواند بطور فراگیر از این ابزار یادگیری به صورت غایی استفاده شود.

پزشکیان تاکید کرد: مسوولین آموزش باید بتوانند از این طرق استفاده کنند تا کسانی که یاد می‌گیرند را به اوج یادگیری برسانند. آن زمانی که استاد صرفا تئوری بگوید و دانشجو بشنود، گذشته است. ساختار آموزشی ما مشکل دارد. این سیستم که استاد پای تابلود آمده و صرفا حرف بزند از رده خارج است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ساختار آموزش باید اصلاح شود» گفت: هنگامی که در دانشکده علوم پزشکی بودم جایی به اسم مدیاسنتر داشتیم، آنجا مکانی بود که با استفاده از ابزار الکترونیکی و کامپیوتر انواع و اقسام یادگیری‌ها را می‌توانستیم انجام دهیم. هر کاری که می‌خواستیم انجام دهیم آن مرکز باید بصورت الکترونیکی در اختیار ما می‌گذاشت تا بتوانیم یاد بگیریم. خیلی دشوار است که انسان صرفا تجسم و تصور کند که فضای مغز چگونه است. اما هنگامی که فیلم ببیند یا شکلی از آن را لمس کند یادگیری و ماندگاری در ذهن به اوج خود می‌رسد.

پزشکیان خطاب به دانشمندان و داوران این کنفرانس گفت: کار شما بسیار باارزش است اما باید برای کارتان مخاطب ایجاد کنید. اگر آنچه که تولید می‌کنید مخاطب نداشته باشد به درد نمی‌خورد. ما باید ساختارهای تشنه داشته باشیم. بسته به آن چیزی که در ذهن شماست تشنگی در مخاطب باید بوجود بیاید.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دانشگاه‌های ما، کلاس به کلاس باید از ابزارهای الکترونیکی و مدیاسنترها برخوردار باشند که برخوردار نیستند. این موضوع هم به وزارت علوم ربط دارد. متاسفانه چنین فضاهایی در دانشگاه کم داریم. خیلی از دانشجوها که مثلا مکانیک می‌خوانند شاید اگر ابزاری را در آینده ببینند اصلا نمی‌فهمند که این همان چیزی است که در یکی از کتاب‌های دانشگاهی‌شان خوانده‌اند. مسوولین دانشگاه باید این فضاها را از وزارتخانه‌های مربوطه طلب کنند. ارزیابی دانشگاه‌ها و کلاس‌ها نیز باید بر اساس وجود چنین ابزارهایی باشد. در سازمان‌های اداری و سایر مراکز آموزشی غیردانشگاهی نیز باید از این ابزار و تکنیک‌ها استفاده شود.

وی ضمن بیان مجدد اینکه کار دست‌اندرکاران این کنفرانس بسیار باارزش است تاکید کرد: آموزش باید تخصصی‌تر شود و مهارت‌ها باید به سمت مخاطب‌سنجی بیشتری برود. اگر قرار باشد خلاف این عمل کنیم به اقیانوسی به اندازه کل دنیا ولی به عمق یک متر می‌رسیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین