|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۳
کد خبر: ۲۵۲۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
دیپلمات‌ها می‌گویند، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس و شش کشور دیگر در شورای امنیت خواستار نشستی درباره میانمار شدند و انتظار می‌رود با مخالفت چین روبرو شود.
 دیپلمات‌ها می‌گویند، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس و شش کشور دیگر در شورای امنیت خواستار نشستی درباره میانمار شدند و انتظار می‌رود با مخالفت چین روبرو شود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این نشست برای روزهای آتی درخواست شده است و به منظور استماع گزارشی از کریستین شرانر بورگینر، نماینده سازمان ملل است که ماه گذشته سفری ۱۲ روزه به میانمار داشت و درباره بحران آوارگان مسلمان روهینجایی بحث و رایزنی کرد.

حدود ۷۴۰ هزار مسلمان روهینجایی ساکن کمپ‌هایی در بنگلادش هستند. آنها پس از کمپین نظامی سال ۲۰۱۷ که از نظر سازمان ملل پاکسازی قومی است، از ایالت راخین در شمال میانمار گریختند. میانمار با پذیرش تعدادی از آنان موافقت کرده است اما سازمان ملل متحد تاکید دارد که حفظ امنیت روهینجایی‌ها یکی از شروط بازگشت آنهاست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از تلاش‌های "بسیار کند" میانمار برای حل و فصل بحران آوارگان روهینجایی به شدت انتقاده کرده و عدم پیشرفت را منبع "نارضایتی انبوه" می‌داند.

کریستین شرانر بورگینر که از دیپلمات‌های سوئدی است، از زمان انتصاب در ماه آوریل چهار سفر به میانمار داشته است و هر بار دست خالی بازگشته است. بلژیک، آلمان، لهستان، کویت، پرو و جمهوری دومینیکن به سه کشور دارنده حق وتو پیوستند تا شورای امنیت مجددا روی مساله میانمار متمرکز شود.

به گفته دیپلمات‌ها، احتمال مخالفت چین وجود دارد اما مشخص نیست که آیا چین با فرایند رای‌گیری برگزاری این نشست را متوقف می‌کند یا خیر. ۹ رای مثبت در شورای امنیت ۱۵ عضوی برای برگزاری این نشست لازم است. هیات چین در سازمان ملل متحد هنوز واکنشی نشان نداده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین