|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
آنطور که محمدجعفر کبیری گفته، با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس به دولت اجازه داده شده تا سقف ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از محل بند ۲۹ اصل ۴۴ برای توسعه بخش تعاون تهاتر و از طریق فروش سهام تأمین کند.
اعلام آمار بیشترین کاهش استخدام در شرکتها، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و رشد نقدینگی در ۱۰ سال گذشته از مهمترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.

 این هفته معاون وزیر کار از تصویب افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون در کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد و گفت: کار توزیع کالاهای اساسی و اقلام موردنیاز مردم در ماه مبارک رمضان به تعاونی‌ها واگذار خواهد شد.

آنطور که محمدجعفر کبیری گفته، با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس به دولت اجازه داده شده تا سقف ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از محل بند ۲۹ اصل ۴۴ برای توسعه بخش تعاون تهاتر و از طریق فروش سهام تأمین کند.

به موجب این بند باید ۳۰ درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری‌های شرکتهای دولتی به بخش خصوصی در اختیار بخش تعاون قرار گیرد.

بر اساس قانون ۷۰ درصد منابع بانک توسعه تعاون باید به تعاونی‌ها اختصاص داده شود که تصویب این مصوبه گام بزرگی در جهت افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و توزیع مناسب‌تر تسهیلات بانک به تعاونی‌ها است.

این هفته داد رئیس مجمع کارآفرینان از رشد نقدینگی کشور و عدم تخصیص منابع بانکی به بخشهای تولید و صنعت درآمد.

محمدرضا دیانی افزایش نقدینگی را بزرگترین چالش اقتصاد کشور عنوان کرد و آن را از توزیع اسلحه خطرناک‌تر دانست.

وی گفت: نقدینگی در ایران نسبت به ۱۰ سال گذشته ۹۷۴ درصد رشد کرده و در بخشهای اشتغال و مولد صرف نشده است در صورتی که اگر این منابع در بخشهای مولد، صنعت، و اشتغال سرمایه‌گذاری می‌شد امروز دستکم ۴۰ میلیارد دلار افزایش درآمد ارزی داشتیم.

به اعتقاد رئیس مجمع کارآفرینان امروز بخش اعظمی از منابع بانک‌ها در ساخت برج‌های عاج و مال‌ها هزینه می‌شود و کمترین منابع به تولید و صنعت اختصاص می‌یابد.

بررسی مقایسه‌ای آمار بازار کار در طول سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که حجم استخدام کسب‌وکارهای دیجیتال و استارت‌آپها از رشد ۴۶ درصدی در شرایط اقتصادی حاضر برخوردار است.

در گزارشی که از آمار و تحلیل مقایسه‌ای وضعیت کسب و کارها در زمینه منابع انسانی طی سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و در شرایط بحران اقتصادی کشور ارائه شده، تنها شغل‌هایی که حجم استخدامشان کم نشده شغل‌های مربوط به حوزه IT بوده و استخدام گروه شغلی مهندس کامپیوتر، نرم‌افزار و طراح وب در این بازه زمانی افزایش ۱۴ درصدی داشته است.

با مقایسه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بیشترین کاهش استخدام را شرکت‌های مخابراتی با ۷۷ درصد، نیروگاه‌ها با ۷۰ درصد و دارویی و تجهیزات پزشکی با ۵۸ درصد داشته‌اند و شرکت‌های خودروسازی با ۳۷ درصد در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون در زمینه تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان از دیگر خبرهای این هفته بود.

به موجب این تفاهم‌نامه تشکیل تعاونی‌های دانشجویی با محور فعالیت‌های نوآورانه و دانش بنیان آغاز و از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های نوآورانه و تشکیل تعاونیهای دانش بنیان استفاده خواهد شد.

این تفاهم‌نامه ضمن همکاری مثمرثمر میان معاونت فرهنگی جهاد و معاونت تعاون وزارت کار، در زمینه ارتقا و ترویج فرهنگ تعاون به ویژه در دانشگاه‌ها، زمینه استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها را فراهم می‌کند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین