|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۵۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
قرار بود از ابتدای آبان‌ماه سال جاری، جرایم معاینه فنی خارج از محدوده LEZ در کل سطح شهر تهران به صورت ۲۴ ساعته اعمال شود و برای بقیه کلانشهرها در محدوده‌های LEZ که مجهز به دوربین شده است؛ این قانون اجرایی شود.
 دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه هنوز طرح LEZ در همه کلانشهرها اجرا نشده است، گفت: پلیس و وزارت کشور در مورد نحوه دسترسی به اطلاعات مربوط به تخلفات معاینه فنی اختلاف‌نظر دارند و برای همین طرح LEZ در کلانشهرها اجرا نشده است. مسلماً دود اختلاف‌نظر بین دستگاه‌ها به چشم مردم می‌رود.

وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سی‌وششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه اجرای طرح LEZ (طرح کاهش) در شهر تهران و سایر کلانشهرها یکی از مهمترین مصوبات کارگروه است، گفت: در راستای اجرای این مصوبه وزیر کشور اخیراً به فرمانده نیروی انتظامی نامه‌ای ارسال کرده است. همچنین اجرای طرح LEZ در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: قرار بود از ابتدای آبان‌ماه سال جاری، جرایم معاینه فنی خارج از محدوده LEZ در کل سطح شهر تهران به صورت ۲۴ ساعته اعمال شود و برای بقیه کلانشهرها در محدوده‌های LEZ که مجهز به دوربین شده است؛ این قانون اجرایی شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه در جلسه گذشته کارگروه ملی، گزارشی از سوی پلیس در مورد تعداد کل جرایم معاینه فنی ارائه شد، گفت: این گزارش در راستای مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا نبود و مورد تأیید قرار نگرفت بنابراین درخواست کردیم که تعداد جرایم به تفکیک شهر و به صورت ماهانه اعمال شود. همچنین برای شهر تهران این الزام وجود داشت که تعداد جرایم خارج از محدوده LEZ و خارج از ساعات زوج و فرد اعلام شود چون در تهران همه مبادی ورودی و خروجی به دوربین کنترل معاینه فنی تجهیز شده‌اند.

حسینی در ادامه سی‌وششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: براساس گزارش امروز پلیس، از ابتدای سال ۹۷ حدود سه میلیون جریمه معاینه فنی و ابتدای آبان‌ماه همین سال حدود یک میلیون جریمه معاینه فنی صادر شده است که مجموع جریمه‌ها حدود ۱۳۲ میلیارد تومان می‌شود. تاکید ما این است که از این مبالغ می‌توان بخش‌هایی را برای اسقاط و نوسازی اختصاص داد.

به گفته حسینی، گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد که دوربین‌های ثبت تخلف در خارج از محدوده LEZ و خارج از ساعات زوج و فرد یعنی به طور ۲۴ ساعته فعال هستند و خودروهای فاقد معاینه فنی را جریمه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه هنوز قانون LEZ در همه کلانشهرها اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: با توجه به اختلاف نظر پلیس و وزارت کشور در مورد نحوه دسترسی به اطلاعات مربوط به تخلفات خودرویی، طرح LEZ هنوز به طور کامل اجرا نشده است. به نظر من هزینه این اختلاف بین دستگاهی را مردم می‌پردازند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست تاکید کرد: به عنوان ناظر قانون هوای پاک اعلام می‌کنیم که بند مربوط به اجرای طرح LEZ هنوز در هشت کلانشهر اجرا نشده است. امیدوارم وزارت کشور و پلیس درصدد رفع اختلافات برآیند تا مصوبه کارگروه کلی کاهش آلودگی هوا که در عین حال مصوبه شورای عالی ترافیک است و وزیر کشور نیز در این مورد ابلاغیه‌ای داشته؛ هر چه سریع‌تر اجرا شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد، گفت: قانون هوای پاک به عبارت «مراکز معاینه فنی مورد تأیید سازمان محیط زیست» اشاره کرده است. بنابراین اگر مرکزی تاییدیه سازمان محیط زیست را نداشته باشد نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. سازمان از این ابزار قانونی استفاده می‌کند.

حسینی تاکید کرد: اگر ادارات کل محیط زیست استان‌ها گزارشی در مورد تخلف مراکز معاینه فنی ارائه دهند، سازمان محیط زیست طی نامه‌ای به وزارت کشور درخواست می‌کند که مجوز صدور گواهی معاینه فنی مرکز متخلف در سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) لغو شود. تاکنون از این ابزار قانونی برای دو مرکز استفاده شده است. البته براساس قانون امکان شکایت از مرکز معاینه فنی متخلف به قوه قضائیه و تشکیل پرونده نیز وجود دارد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین