|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۵۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰
سردردهای میگرنی به صورت دردهای ضربه‌ای و تپش دار در نقطه‌ای از سر توصیف می‌شود و معمولا نیمی از مغز را در بر می‌گیرد. مدت زمان این درد بین ۴ تا ۷۲ ساعت است و زندگی فرد را مختل می‌کند
 سردردهای میگرنی به صورت دردهای ضربه‌ای و تپش دار در نقطه‌ای از سر توصیف می‌شود و معمولا نیمی از مغز را در بر می‌گیرد. مدت زمان این درد بین ۴ تا ۷۲ ساعت است و زندگی فرد را مختل می‌کند

مطالعات محققان دانشگاه میگل هرناندز در اسپانیا نشان می دهد هورمون های جنسی بر سلول های اطراف عصب سه قلو و رگ های خونی درون مغز تاثیر می گذارند و به همین دلیل بروز دردهای میگرنی در زنان چهار برابر شایع تر از مردان است. جنسیت یک عامل مهم در شدت و تکرار دردهای مزمن از جمله میگرن است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد هورمون‌های جنسی بر سلول‌های اطراف عصب سه قلو و رگ‌های خونی درون مغز< the brain> تاثیر می‌گذارند. عصب سه قلو (trigeminal nerve) یک عصب مغزی با چهار هسته است که در اعمال حسی یا حرکتی شرکت می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد استروژن به عنوان یکی از مهمترین هورمون‌های زنانه در سنین بلوغ تا یائسگی، نقش مهمی در تحریک سلول‌ها و بروز دردهای میگرنی دارد. گرچه نقش هورمون‌های جنسی در بروز دردهای مزمن تایید شده است، ولی مکانیسم‌های مولکولی و سلولی دودیسی جنسی (sexual dimorphism) تحت بررسی دقیق است. دودیسی جنسی به تفاوت ظاهری جنس نر با ماده در یک گونه زیستی گفته می‌شود.

ادامه این مطالعات نشان می‌دهد هورمون‌هایی مانند تستوسترون در برابر میگرن نقش محافظتی دارند، ولی برخی هورمون‌ها مانند پرولاکتین میگرن را شدیدتر می‌کنند. همچنین کانال‌های یونی سلولی که واکنش سلول‌ها به محرک‌های خارجی را کنترل می‌کنند، در بروز میگرن نقش دارند.

محققان بر این باورند توجه به نقش هورمون‌ها در بروز میگرن می‌تواند به تولید داروهای موثر منجر شود.

سردردهای میگرنی به صورت دردهای ضربه‌ای و تپش دار در نقطه‌ای از سر توصیف می‌شود و معمولا نیمی از مغز را در بر می‌گیرد. مدت زمان این درد بین ۴ تا ۷۲ ساعت است و زندگی فرد را مختل می‌کند.

معمولا این افراد نسبت به صدا و نور حساس می‌شوند و بیماری آنان با این دو عامل افزایش می‌یابد. رژیم غذایی، استرس و تغییرات هورمونی در میزان و شدت این بیماری نقش مهمی دارد. طبق آخرین آمار انستیتو ملی سلامت، حدود ۱۰ درصد از افراد سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و تعداد مبتلایان خانم ۴ برابر آقایان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین