|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۵۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
در ادامه تحولات پرشتاب سیاسی انگلیس در روزهای باقی‌مانده به مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، سه نماینده مجلس عوام در اعتراض به مدیریت نخست‌ وزیر در رابطه با برگزیت از عضویت در حزب حاکم کناره‌گیری کرده و به گروه جدید نمایندگان معترض و مستقل پارلمان پیوستند.
 در ادامه تحولات پرشتاب سیاسی انگلیس در روزهای باقی‌مانده به مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، سه نماینده مجلس عوام در اعتراض به مدیریت نخست‌ وزیر در رابطه با برگزیت از عضویت در حزب حاکم کناره‌گیری کرده و به گروه جدید نمایندگان معترض و مستقل پارلمان پیوستند.

به گزارش ایرنا، این سه نماینده مخالف برگزیت، به نام‌ های «آنا سوبری» ، «سارا وولاستون» و «هیدی الن» در نامه‌ای مشترک، خطاب به نخست‌ وزیر انگلیس استعفای خود را از این حزب اعلام و عنوان کردند که رویکرد حزب محافظه‌کار در سیر تحولات برگزیت، به سمت جریان راست متمایل شده است.

آن‌ها در این نامه تأکید کردند که به‌ طور کلی سیاست در انگلیس، از سوی احزاب اصلی شکست‌خورده و نمایندگان مجلس، با خاستگاه رأی‌دهندگان فاصله زیادی پیدا کرده‌اند.
در این نامه تصریح ‌شده است: 'سیاست‌های کشور نیازمند یک تحول اساسی است و ما مصمم هستیم که نقش خود را در این راستا ایفا کنیم'.

در همین پیوند، آن‌ها امروز در جلسه پارلمانی پرسش و پاسخ از نخست‌وزیر، از نشستن روی کرسی‌های متعلق به محافظه‌کاران خودداری کرده و در کنار نمایندگان معترض حاضر شدند.
اختلافات بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از دوشنبه گذشته که هفت نماینده حزب کارگر از عضویت در این حزب کناره‌گیری و گروه جدید سیاسی تشکیل دادند، شکل تازه‌ای گرفته است.
آن‌ها در بیانه‌ای تصریح کردند که سیاست‌های جرمی کوربین به‌عنوان رهبر حزب اصلی مخالف دولت، امنیت ملی کشور را به خطر انداخته، موضع حزب در قبال کشورهای متخاصم را به انفعال کشانده و نتوانسته سکان‌داری برگزیت را از دست محافظه‌کاران خارج کند.
تصمیم دیروز آن‌ها نتیجه ماه‌ها مذاکره میان نمایندگان ناراضی حزب کارگر، برای برداشتن گامی روبه‌جلو در آستانه برگزیت بود. با این ‌حال کارشناسان معتقدند که این اقدام نه ‌تنها مشکل برگزیت را حل نکرده، بلکه سؤالات بیشتری را در حوزه تحولات سیاسی این کشور ایجاد کرده است. چنانچه نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته هم نشان می‌دهد که آرای سیاسی در این کشور کاملاً به‌هم‌ریخته است.
براساس نظرسنجی اسکای نیوز، 10 درصد مردم انگلیس اعلام کرده‌اند که در انتخابات پارلمانی آینده، به حزب جدید نمایندگان مستعفی حزب کارگر رأی خواهند داد. به‌این‌ترتیب، این نهضت که هنوز به‌صورت رسمی اعلام موجودیت و مانیفست سیاسی خود را منتشر نکرده است، حتی از حزب باسابقه لیبرال دمکرات محبوبیت بیشتری پیداکرده است.
آخرین گزارش‌ها حاکی است که تعداد دیگری از اعضاء حزب کارگر در شرف پیوستن به گروه جدید هستند. دیشب نماینده دیگری از حزب کارگر استعفا داد و به جمع گروه جدید پیوست.
«چوکا اومانا» یکی از چهره‌های اصلی نمایندگان معترض امیدوار است که تا پایان سال جاری میلادی حزب جدیدی را با هدف تحول نظام سیاسی انگلیس تشکیل دهد.
او دیروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آی تی وی» عنوان کرد که سیر تحولات سیاسی در انگلیس آغاز شده و به‌زودی سایر هم‌حزبی‌های سابقش، به جمع آن‌ها اضافه شوند. این سیاستمدار انگلیسی درعین‌حال می‌گوید هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر هم از نفوذ تفکر دست راستی به داخل حزب سرخورده شده و درصدد پیوستن به گروه آن‌ها هستند.
رهبر حزب کارگر در بیانیه‌ای با اشاره به تحولات پرشتاب روزهای پایانی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، از نمایندگان این حزب خواسته تا تمرکز خود را از تقابل باسیاست‌های حزب محافظه‌کار از دست ندهند. بااین‌حال اومانا می‌گوید که سیاست در انگلیس انسجام خود را ازدست‌داده و ترک‌خورده است.
او معتقد است که در چارچوب احزاب فعلی نمی‌توان تحول خاصی را ایجاد کرد و ابراز امیدوار کرد که به‌تدریج تعداد نمایندگان معترض به‌نظام سیاسی کشور بیشتر شده و به گروه آن‌ها بپیوندند.
گروه جدید که هنوز رهبر و اسم مشخصی را برای خود تعیین نکرده، از دوشنبه گذشته حساب جدیدی را تحت عنوان «گروه مستقل» در توییتر ایجاد کرده و امروز در توئیتی نوشته است: هر دو حزب اصلی در انگلیس شکست‌خورده‌اند. ما قصد داریم تا سیاست را بهبود بخشیم.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که نخست‌وزیر انگلیس در روزهای باقی‌مانده به مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، تمام تلاش خود را به کار بسته تا از طریق مذاکره با رهبران اروپا اصلاحاتی را در پیش‌نویس توافقنامه برگزیت اعمال و آن را به تصویب پارلمان کشورش برساند. با این‌ حال خروج نمایندگان معترض از دو حزب اصلی سیاسی این کشور، اگر برگزیت را از ریل خارج نکند، در حال حاضر روی دست‌انداز شدیدی قرار داده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین