|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۲۵۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
اگر رئیس جمهوری دارد پولی که برای ایالت‌های مختلف به منظور اهداف مختلف تعیین شده را می‌دزدد، پس ما در معرض آسیب هستیم؛ مردم ما در معرض آسیب هستند.
 عصر روز دوشنبه به وقت محلی برای نخستین بار پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، 16 ایالت از 50 ایالت امریکا با تشکیل ائتلافی، از رئیس جمهوری این کشور به خاطر اعلام وضعیت اضطراری ملی شکایت جمعی کردند. رهبری این ائتلاف را خاویر بِچِرا، دادستان عمومی ایالت کالیفرنیا برعهده داشت و دادستان‌های ایالت‌های کلورادو، کانکتیکات، دلاِوِر،‌هاوایی، ایلنوئیز، مِین، مری لند، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، اُرگان و ویرجینیا هم به این ائتلاف پیوستند.

به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، خاویر بِچِرا، دادستان کالیفرنیا که رهبری شکایت جمعی 16 ایالت امریکا از ترامپ را برعهده دارد، درباره دلایل طرح این شکایت گفت: ما قصد داریم مانع نقض قانون اساسی توسط رئیس جمهوری شویم، اجازه ندهیم او بین قدرت‌های کشور شکاف و جدایی ایجاد کند و پول مالیات دهندگان امریکایی را بدزد؛ پولی که توسط کنگره برای مردم کشور به صورت قانونی کنار گذاشته شده است.

این دادستان افزود، ایالت‌ها از این نظر رئیس جمهوری را به چالش کشیده‌اند که پولی که برای آنها در نظر گرفته شده ممکن است به خطر بیفتد. او تصریح کرد: اگر رئیس جمهوری دارد پولی که برای ایالت‌های مختلف به منظور اهداف مختلف تعیین شده را می‌دزدد، پس ما در معرض آسیب هستیم؛ مردم ما در معرض آسیب هستند.

شکایت جمعی دادستان‌های
16 ایالت امریکا از رئیس جمهوری، آخرین و تازه‌ترین مورد از این شکایت‌ها است زیرا در روزهای شنبه و یکشنبه نیز «مرکز تنوع بیولوژیکی»، «شبکه مرزی حقوق بشر» و «اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا» علیه ترامپ شکایت کردند و کاخ سفید اکنون با انبوهی از شکایت‌ها به خاطر اعلام وضعیت اضطراری ملی مواجه است که یک چالش جدی به حساب می‌آید. نکته جالب توجه آن است که در کانون همه این شکایت‌ها، این بحث وجود دارد که ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری ملی در حال دور زدن کنگره برای تأمین بودجه دیوار مرزی بین مکزیک و امریکا است. ترامپ خواستار بودجه 5.7 میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی مورد علاقه خود بود اما کنگره با حدود یک پنجم این مبلغ یعنی 1.3 میلیارد دلار موافقت کرد. از همین رو وی با اعلام وضعیت اضطراری ملی تلاش کرد تا این بودجه را از محل وزارت دفاع امریکا تأمین کند. بر اساس قوانین امریکا، رئیس جمهوری در صورت اعلام وضعیت اضطراری ملی می‌تواند از بودجه وزارتخانه‌ها بدون کسب مجوز از کنگره، برای بخش‌های مورد نظر خود هزینه کند.

حاصل شکایت چیست

درور لادین، از وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا (نهاد حقوق بشری که از ترامپ شکایت کرده) به سی‌ا‌ن‌ان گفت: قانون اساسی به کنگره اختیار داده است که بر نحوه خرج شدن وجوهات خزانه امریکا نظارت کند و تاکنون هیچ رئیس جمهوری در امریکا از اختیار اعلام وضعیت اضطراری خود برای تأمین بودجه یک پروژه انتخابی (شخصی) که کنگره تمایلی به آن ندارد بویژه یک پروژه داخلی دائمی با مقیاس بسیار بزرگ نظیر دیوار مرزی  استفاده نکرده است. این اقدام ترامپ مسلماً نامناسب است.

روز جمعه گذشته که ترامپ وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد، خواستار تأمین بودجه مورد نیاز دیوار مرزی از ارتش امریکا شد و پیشنهاد داد که 2.5 میلیارد دلار از این بودجه از بخش مبارزه با مواد مخدر و 3.6 میلیارد دلار آن از بخش رفاهی ارتش تأمین شود. اما پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت امریکا هنوز با این پیشنهادهای ترامپ موافقت نکرده و گفته است پس از بررسی‌های جامع و کامل خودش تعیین خواهد کرد که از چه بخش‌هایی این بودجه را تأمین می‌کند. او همچنین گفته نمی‌داند آیا واقعاً دیوار کشی مرزی یک ضرورت امنیت ملی است یا خیر.

اگرچه موج شکایت‌ها از ترامپ به چالشی تازه برای کاخ سفید تبدیل شده اما کارشناسان حقوقی می‌گویند به نتیجه رسیدن این شکایت‌ها در دادگاه‌ها احتمالاً بسیار دشوار خواهد بود زیرا ماده قانونی وضعیت اضطراری ملی این حق را به رئیس جمهوری می‌دهد که وضعیت اضطراری اعلام کند و دست رئیس جمهوری در این باره بسیار باز است.

تنها اتفاق تأثیرگذاری که ممکن است برای مقابله با وضعیت اضطراری اعلامی از سوی ترامپ رخ دهد، این است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان یک قطعنامه مشترک مبنی بر لغو وضعیت اضطراری را در کنگره ارائه کنند. البته این قطعنامه هم باید در مجلس نمایندگان و مجلس سنا به رأی گذاشته شود و اگر در هر دو مجلس رأی آورد برای امضا روی میز رئیس جمهوری قرار بگیرد.
وضعیت‌های اضطراری ملی در امریکا می‌تواند تا یک سال طول بکشد و اگر رئیس جمهوری آن را تمدید نکرد، به خودی خود لغو می‌شوند. هر 6 ماه یکبار هم کنگره می‌تواند تصمیم بگیرد که قطعنامه مشترک برای بی اثر کردن وضعیت اضطراری را به رأی بگذارد یا نه.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات برنان، بین سال‌های 1978 تا 2018 در امریکا 58 مورد وضعیت اضطراری ملی اعلام شده که 31 مورد از آنها تا به امروز هم ادامه دارد و هر ساله تمدید می‌شود. اما همان طور که درور لادین، وکیل نهاد حقوق بشری اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا گفته، تاکنون هیچ رئیس جمهوری برای تأمین هزینه‌های اجرایی یک پروژه انتخابی در امریکا وضعیت اضطراری ملی اعلام نکرده است.

دیوارکشی ترامپ در خاورمیانه

 به نظر می‌رسد تمایل ترامپ به انزوا و دیوار کشیدن آنقدر زیاد است که حاضر شده نه تنها از پول مالیات دهندگان امریکایی و با توسل به اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای امریکا دیوار بکشد بلکه در مرزهای پاکستان، افغانستان، مصر و لبنان هم دیوار می‌کشد. سایت خبری – تحلیلی بریتبارت امریکا که تحت نفوذ استیو بنن، استراتژیست ارشد سابق ترامپ است، در گزارشی درباره دیوارکشی امریکا در مرزهای کشورهای خارجی نوشت، دولت ترامپ با پول مالیات دهندگان امریکایی به طرح‌های دیوارکشی مرزی در پاکستان، افغانستان، لبنان و مصر کمک مالی می‌کند. در ادامه این گزارش آمده است، به عنوان مثال دولت پاکستان دست‌کم 15 میلیون دلار از پول مالیات دهندگان امریکایی را در قالب کمک دریافت می‌کند تا در مرزهای خود با افغانستان دیوار بکشد. ارتش مصر هم حدود 1.3 میلیارد دلار کمک مالی از امریکا دریافت می‌کند که بخشی از آن را صرف برنامه‌های امنیت مرزی خود و دیوار کشیدن می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین