|
|
امروز: شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۴
کد خبر: ۲۵۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۰
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این کشور شواهد انکارناپذیری مبنی بر نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد توسط آمریکا در اختیار دارد.
 وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این کشور شواهد انکارناپذیری مبنی بر نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد توسط آمریکا در اختیار دارد.

وزارت دفاع روسیه همچنین آمریکا را به طرح اتهامات ساختگی علیه این کشور درخصوص پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برُد متهم کرد.

این وزارتخانه افزود روسیه پیشنهاد کرده است طی مذاکرات غیرعلنی، اطلاعات درباره موشک‌های ۹ام۷۲۹ (9M729) را در اختیار آمریکا قرار دهد. اما واشنگتن این پیشنهاد را نپذیرفته است.

وزارت دفاع روسیه همچنین تصریح کرد کشتی تجسسی این کشور که مجهز به موشک‌های کروز است، حرکات ناو آمریکایی «یو اس اس دونالد کوک» را در دریای سیاه به دقت تحت نظر دارد.

در ادامه گزارش اینترفکس آمده است وزارت دفاع روسیه ادعای واشنگتن مبنی بر استفاده مسکو از موشک دیگری به جای موشک ۹ ام ۷۲۹ را رد کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد دسامبر سال ۱۹۸۷ میلادی (۳۲ سال پیش) میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق امضا شد. پس از فروپاشی شوروی، روسیه نیز این پیمان را امضا کرد. بر اساس این پیمان، آمریکا و روسیه از تولید، پرتاب و یا در اختیار داشتن موشک‌های هسته‌ای و متعارف -موشک‌های کروز و بالستیک- که بُرد آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است، منع شده اند.

این پیمان را رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، امضا کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مهرماه سال جاری روسیه را به نقض این پیمان متهم و تهدید کرد آمریکا را از این توافق خارج می‌کند. واشنگتن در نهایت ۱۲ بهمن سال جاری، تهدید خود را عملی و خروجش را از این پیمان اعلام کرد و گفت تا ۶ ماه آینده به طور رسمی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان بُرد خارج می‌شود. یک روز پس از این اقدام آمریکا (۱۳ بهمن) نیز کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در پاسخ به اقدام آمریکا در خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف)، در اقدامی تلافی‌جویانه عضویت روسیه در این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین