کد خبر: ۲۵۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
این در حالی است که ساختمان مجلس از قبل ساخته شده بود. ضمن اینکه مگر مجلس هرساله ساختمان جدید می‌سازد که باید در هر بودجه، سهمی داشته باشد؟ منظورم این است که اگر بنا به دلایلی نمایندگان معتقدند بخشی از درآمد‌ها محقق نمی‌شود بهتراست از هزینه‌های غیر ضروری کم کنند. مثلا شاید برای شما عجیب باشد که بگویم که هزینه اضافه کاری برخی بخش‌ها در مجلس را دولت پرداخت می‌کند! خب این‌ها همه هزینه‌های غیرضروری هستند که باید حذف شوند.
بهارستان‌ نشینان در ابتدای این هفته لایحه بودجه 98 را مورد بررسی قرار دادند و پس از تصویب کلیات آن، جزئیات این لایحه را به بحث و بررسی گذاشتند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور را از روز شنبه در دو نوبت صبح و عصر در صحن مجلس آغاز و کلیات این لایحه را در همان روز با 117 ‏رای موافق، 86 ‏رای مخالف و 8 ‏رای ممتنع تصویب کردند.

پس از آن،نخستین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه 98 صبح روز یکشنبه 28 بهمن در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

در این راستا مصوبات هر روز مجلس در خصوص بندهای بودجه 98 در فضای رسانه ای کشور، اطلاع رسانی و در عین حال نقاط قوت و ضعف بودجه سال آینده کشور از سوی رسانه ها بررسی می شود .

بررسی امروز(30 بهمن ماه) خبرگزاری ها، روزنامه ها و تارنماهای کشور نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب در مطالب امروز خود به بررسی سرمنشاء ایرادات بودجه 98 پرداخته و از لزوم اصلاح ساختاری بودجه سخن گفته اند.

بودجه 98 در حوزه ورزش و بررسی جزئیات بودجه در سه شیفت کاری مجلس از دیگر محورهای مورد توجه این طیف از رسانه ها است.

رسانه های اصولگرا نیز به بازتاب مصوبات روز گذشته مجلس در رابطه با بودجه سال آتی کشور پرداخته و ضمن بیان ایرادات بودجه 98، این بودجه را زمینه ساز تبدیل تهدیدهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا به فرصتی برای کاهش مشکلات ساختاری اقتصاد دانستند.
ارسال مصوبات مجلس به شورای نگهبان و بودجه آسیب‌های اجتماعی در سال 98 از دیگر محورهای مورد توجه رسانه های اصولگرا است.

رسانه های اصلاح طلب
............................
**ایرادات بودجه 98
'متهم ردیف اول ایرادات بزرگ بودجه 98' عنوان گفت و گوی وحید شقاقی شهری تحلیل گر مسائل اقتصادی با تارنمای فرارو است که در بخشی از آن آمده است:تمام مسئولیت این بودجه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است. واقعیت این است که اگر مسئولیت این سازمان بر عهده یک فرد مناسب بود و یک اقتصاددان کارآمد در راس آن قرار داشت، قطعا چنین بودجه‌ای به مجلس نمی‌رفت...زمانی می‌توان انتظار داشت که نمایندگان در بودجه دست نبرند که بودجه انسجام مناسبی داشته باشد و کاملا اصولی و واقع بینانه تهیه و تنظیم شده باشد. در این صورت می‌توان به نمایندگان یا شورای نگهبان بابت تغییرات انتقاد کرد. اما زمانی که بودجه مانند بودجه سال آینده مشکلات و نواقص بسیاری دارد، نباید انتظار داشت که تغییراتی در آن رخ ندهد. اگر ما یک بودجه‌ریزی درست و منطقی و علمی داشته باشیم قطعا حتی کوچکترین تغییر می‌تواند تمام بودجه را از فرم و حالت اصلی خارج کند، اما الان اصلا شرایط بودجه ریزی ما اصولی و استاندارد نیست؛ لذا لزومی هم ندارد تقصیر‌ها را گردن تغییرات بیاندازیم.»

وحید شقاقی عنوان کرد: «واقعیت این است که سال آینده بسیار سخت خواهد بود و شاید بتوان آن را سخت‌ترین سال در طول حیات 40 ساله اقتصاد ایران معرفی کرد. زیرا فشرده‌ ترین تحریم‌هایی که ایالات متحده می‌تواند در قبال یک کشور اعمال کند، برای ما ایجاد شده است. در چنین شرایطی ما نیاز داشتیم یک سری اصلاحات ساختاری در بعضی حوزه‌ها انجام دهیم تا بتوانیم در برابر این شرایط سخت تحریم، مقاومت کنیم. یکی از این اصلاحات باید در حوزه بودجه ریزی کشور صورت می‌گرفت.»«بنابراین انتظار این بود که دولت یک بودجه متناسب با دوران تحریم تهیه و تنظیم کند تا عملا بتواند کشور را در برابر فشار تحریم‌های سال بعد، مقاوم کند. اما زمانی که جزئیات بودجه 98 منتشر شد، اکثر اقتصاددانان کشور غافلگیر شدند و اصلا انتظار نداشتند دولت بودجه‌ای ارائه کند که تفاوت خاصی با دوره‌های قبل نداشته باشد. این تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها هم کاملا درست بود. یعنی بودجه فعلی که در مجلس درحال بررسی است، هیچ تفاوت ماهوی با باقی بودجه‌های گذشته ندارد. به عبارت ساده‌تر بودجه سال 98 هم مانند باقی بودجه‌ها قبل کاملا درصدی و افزایشی است و به نظر می‌رسد اصلا عملیاتی شدن بودجه مد نظر مسئولان قرار نگرفته است.»

مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با فرارو در پاسخ به این سول که 'مشکل بودجه کجاست'گفت: اگر نمایندگان مجلس انتقادی به بودجه 98 دارند و معتقدند که برخی از موارد تحقق پیدا نمی‌کند، بهتر است از خودشان شروع کنند. الان چهل سال است که مجلس هر ساله بودجه عمرانی دریافت می‌کند. این در حالی است که ساختمان مجلس از قبل ساخته شده بود. ضمن اینکه مگر مجلس هرساله ساختمان جدید می‌سازد که باید در هر بودجه، سهمی داشته باشد؟ منظورم این است که اگر بنا به دلایلی نمایندگان معتقدند بخشی از درآمد‌ها محقق نمی‌شود بهتراست از هزینه‌های غیر ضروری کم کنند. مثلا شاید برای شما عجیب باشد که بگویم که هزینه اضافه کاری برخی بخش‌ها در مجلس را دولت پرداخت می‌کند! خب این‌ها همه هزینه‌های غیرضروری هستند که باید حذف شوند.

وی در ادامه گفت: به عقیده من مشکل در بودجه نویسی نیست. مشکل ما این است که تقریبا از اواسط دهه 80 اقتصاد کشور دچار نوعی بی نظمی بی‌سابقه شده است. این بی انضباطی هم صرفا مختص به یک حوزه نیست و مثلا در حوزه مالی، بودجه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما تنها راهکاری هم که برای حل این مشکل داریم، این است که با توجه به الگو‌های علمی و اثبات شده در سطح جهان به مقابله با این بی انضباطی بپردازیم.

** لزوم اصلاح ساختاری بودجه

تارنمای خبرآنلاین در یادداشتی با عنوان 'اگر تبصره‌های بودجه و شرکت‌های دولتی نبودند!' به قلم 'غلامرضا فدایی' نوشت:در این روزهای بهمن ماه 97 رئیس مجلس وعده اصلاح ساختاری بودجه را مطرح کرد که نوید بخش بود. اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد که منظور این بوده است که ما در زمان جنگ اقتصادی باید بودجه را متناسب با زمان حال ببندیم.از مجموع این دو بیان به نظر نمی رسد تغییر چندانی در ساختار بودجه ریزی صورت گیرد؛ زیرا نه علم آن هست و نه جسارت و جرأت آن. وانگهی در شرائطی است که قرار است در سال آتی انتخابات دوره بعد مجلس صورت گیرد.بودجه ریزی در حالت جنگ نیاز به تغییر ساختار ندارد اگر ساختار بودجه ریزی درست باشد باید در شرائط مبارزه هزینه و درآمد باید نظارت بیشتری را بر خود ببیند. اما تغییر ساختار مسئله جدی است. آنهایی که بودجه ریزی می کنند خود آینده ای روشن را در نظر ندارند. در خیلی از موارد ایده های کلی و لزوم انجام کار اساسی و بازنگری جدی مطرح می شود که شعاراتی کلی است و وقتی به پای عمل می آید چیزی قابل توجه به دست نمی آید.

**بودجه 98 در حوزه ورزش

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان 'کل کل فوتبالی سیاسیون در بهارستان' نوشت:اکنون که موعد رسیدگی به بودجه سال98 است بار دیگر بحث فوتبال در بهارستان مطرح شد. دیروز نمایندگان در جلسه علنی مجلس به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال98 کل کشور ادامه دادند... هر سال در موعد تعیین بودجه ورزش چالش‌هایی در بهارستان مشاهده می‌شود که یکی از آنها خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است. در برنامه ارائه شده از سوی دولت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در میان شرکت‌های سودده قرار داده شده و پیش‌بینی درآمدهای خوبی برای آنها صورت گرفته است. براین اساس پیش‌بینی شده استقلال و پرسپولیس هر کدام در سال جدید مبلغ 570 میلیارد ریال درآمد داشته باشند. هزینه‌ای که برای این دو باشگاه در نظر گرفته شده 900/569 میلیارد ریال است. این درحالی است که براساس مصوب هیات دولت، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شوند. البته پیش از این نیز دولت تلاش زیادی کرد تا این دو باشگاه واگذار شوند، اما تا به حال هیچ اتفاق مثبتی در این مورد صورت نگرفته است.

**بررسی جزئیات بودجه در سه شیفت کاری مجلس

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در جریان بررسی جزییات بودجه 98 در بخش درآمدی در پاسخ به تذکر محسن کوهکن نماینده لنجان، در انتقاد از وضعیت اداره مجلس گفت: حجم پیشنهادات بسیار زیاد است و نمایندگان درخواست طرح همه پیشنهادات را دارند ما تلاش می‌کنیم که با صحبت با نمایندگان آن دسته از پیشنهادات که قابلیت مطرح شدن ندارد را اجازه طرح در مجلس ندهیم. ولی با آیین نامه موجود چاره‌ای جز این نداریم.وی افزود: البته هیات رئیسه جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد و احتمالاً جلسات مجلس، برای بررسی بودجه به صورت سه شیفت خواهد شد در نهایت هیات رئیسه و مجلس در این باره تصمیم گیری می‌کنند.

رسانه های اصولگرا
........................
**مصوبات روز گذشته مجلس در رابطه با بودجه سال آتی

به گزارش خبرگزاری دانشجو با مصوبات روز دوشنبه 29 بهمن مجلس، دولت مکلف به واگذاری سهام بیمه البرز شد و علاوه بر این تکلیف واگذاری سرخابی‌ها در مجلس تعیین تکلیف شد.علاوه بر این نمایندگان سقف انتشار اوراق مالی اسلامی برای شهرداری‌ها را مشخص کردند و با مجوز مجلس دولت مجاز به اخذ وام 5 میلیارد دلاری از روسیه شد.

وطن امروز نوشت: مصوبات دیروز مجلس شورای اسلامی در رابطه با بودجه سال آینده با محورهای خصوصی‌سازی، تامین سرمایه‌گذاری خارجی و میزان انتشار اوراق مالی بود.به گزارش «وطن‌امروز»، دومین روز بررسی جزئیات بودجه سال آتی در مجلس شورای اسلامی حول موضوع بخش‌های درآمدی دولت گذشت. نخستین موضوع مطرح شده در این زمینه میزان استفاده از فاینانس در طرح‌های عمرانی سال آینده بود.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بندهای الحاقی تبصره 5 از بخش درآمدی بودجه را به تصویب رساندند.در جریان بررسی بودجه 98؛مجلس شورای اسلامی به دولت مجوز داد که 10 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی منتشر کند.

**بودجه 98 و تبدیل تهدیدها به فرصت ها

به گزارش صبح نو، سکینه الماسی عضو کمیسیون انرژی با مثبت ارزیابی کردن بودجه سال ٩٨ گفت: بودجه سال 1398 به‌گونه‌ای تنظیم شده است که تهدیدهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا را به فرصتی برای کاهش مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش تاب‌آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف مندرج در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبدیل کند.

**ایرادات بودجه 98
عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: بودجه 98 به گونه‌ای نیست که نمایندگان بتوانند روی آن مانور دهند و همین که از پس هزینه‌های جاری برآییم، هنر کرده‌ایم. بودجه ارائه شده از سوی دولت برای سال آینده به هیچ وجه واقعی نیست و با این بودجه قطعا در سال آینده به مشکل بر می خوریم.

** بودجه آسیب‌های اجتماعی در سال 98
وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی در گفت ‌و گو با خبرنگار مهر در خصوص بودجه آسیب‌های اجتماعی در سال 98 اظهار کرد: در زمینه بودجه برای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه سال آینده بهزیستی، گشایش‌های خوبی رخ داده که امیدواریم پس از تصویب در صحن مجلس، بتوانیم در این خصوص اقدام کنیم. همچنین در مورد مسکن خانواده‌های دارای دو معلول نیز قرار شده 10 درصد از سود تراکنش‌های بانک مسکن به این امر اختصاص پیدا کند.تخصیص این موضوع می‌تواند در مورد مسکن خانواده‌های دارای دو معلول، اتفاق خوبی باشد و در سال 98 بخش زیادی از مشکل این افراد برطرف می‌شود.قبادی‌دانا به سه برابر شدن تسهیلات اشتغال مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: افزایش سه برابری اعتبار اشتغال مددجویان، از دیگر اتفاقات خوب بودجه 98 بوده به طوری که از 500 میلیارد تومان به 1500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

**ارسال مصوبات مجلس به شورای نگهبان
علی‌اصغر یوسف ‌نژاد عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت ‌و گو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور در صحن علنی قوه مقننه، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ های انجام‌شده احتمالاً نمایندگان ظرف 3 هفته این لایحه را بررسی و تصویب کنند.با روندی که بررسی بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس طی می‌کند احتمال اینکه زودتر از موعد تعیین‌شده نیز این روند به اتمام برسد وجود دارد.نماینده مردم ساری در مجلس درباره ارسال مصوبات مجلس به شورای نگهبان برای اظهار نظر این شورا، اضافه کرد: پس از تصویب، لایحه مذکور برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود.عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: این‌که گفته شده هر مصوبه مجلس به‌صورت بخش بخش به شورای نگهبان ارسال می‌شود تا روند بررسی بودجه زودتر به پایان برسد، درست نیست و مجلس پس از تصویب نهایی لایحه را در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهد.یوسف‌نژاد اظهار داشت: البته شورای نگهبان، مصوبات مجلس را به‌صورت غیررسمی بررسی می‌کند و پس از ارسال لایحه به این شورا آنها زمان کمتری برای بررسی بودجه صرف خواهند کرد تا زودتر پرونده بررسی بودجه بسته شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین