|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۴
کد خبر: ۲۵۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
رفتار اسلام آباد در مقابله با تروریست ها به گونه ای بوده که موجب نارضایتی کشورهای همسایه اش شده است؛ تهران، دهلی نو و کابل به شدت منتقد بی تفاوتی و سیاست های اسلام آباد هستند که محیط امنی را برای تروریست ها ایجاد می کند.
 رفتار اسلام آباد در مقابله با تروریست ها به گونه ای بوده که موجب نارضایتی کشورهای همسایه اش شده است؛ تهران، دهلی نو و کابل به شدت منتقد بی تفاوتی و سیاست های اسلام آباد هستند که محیط امنی را برای تروریست ها ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا، حادثه تروریستی 24 بهمن ماه در جاده خاش-زاهدان از جمله اقدامات گروه های معاند جمهوری اسلامی ایران بود که منجر به شهادت 27 نفر از مرزبانان سپاه پاسداران و زخمی شدن 12 نفر دیگر شد. عاملان این حمله تروریستی انتحاری به گروه «جیش العدل» وابسته هستند که مقر اصلی آن ها در خارج از مرزهای ایران است و از خاک پاکستان برای اختفا، پناه گرفتن و حتی برنامه ریزی اقدامات خود استفاده می کنند.
این حمله موج گسترده ای از نارضایتی اجتماعی و سیاسی را نه تنها در میان مردم و افکار عمومی ایران پدید آورد بلکه مقام های ارشد و دستگاه دیپلماسی کشورمان را هم به واکنش واداشت. احضار خانم «رفعت مسعود» سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه و محکومیت شدید این اقدام تروریستی از نخستین واکنش ها بود.

**واکنش تند مقامات ایرانی
واکنش ها به این واقعه تروریستی به اندازه ای شدید بود که در برخی مواقع به شکل تهدیدهایی از سوی برخی مقام های ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بیان می شد. علت آن است که اسلام آباد با بی تفاوتی نسبت به حضور گروه های تروریستی در خاک خود زمینه تکرار چندباره چنین اقداماتی را فراهم کرد. به نظر می رسد حتی پس از رایزنی های دیپلماتیک پیشین، دولت پاکستان مسوول مستقیم وقوع چنین حملاتی شناخته می شود.
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دولت پاکستان را مسوول پاسخگویی به حادثه تروریستی زاهدان دانست.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران از دولت و ارتش پاکستان انتظار دارد با قاطعیت و جدیت لازم علیه پایگاه ها، تحرکات و استقرار گروهک های تروریستی فعال در مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند.
«محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران نیز از دولت پاکستان خواست تا نوع برخورد خود با این گروه تروریستی را تغییر دهد. وی حتی از انجام اقدامات متقابل علیه جیش العدل سخن گفت.
به نظر می رسد این سخنان نوعی اتمام حجت با دولت اسلام آباد به شمار می رود که نسبت به درخواست، توصیه و تذکرات چندباره تهران بی تفاوت بود و تقریبا هیچ اقدام پیشگیرانه ای را به رغم قول های مساعدی که داده بود، انجام نداد.

به همین دلیل «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با وزیر امورخارجه کشورمان در مورد این حادثه تروریستی به صورت تلفنی گفت وگو کرد. این مقام پاکستانی هم حادثه در شرق کشور را به شدت محکوم و با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کرد.
وزیر امور خارجه پاکستان در این تماس تلفنی، از فرستاده شدن یک هیات تخصصی از اسلام آباد برای گفت وگو با مقامات ایران خبر داد. وی قول هرگونه همکاری را برای بررسی این حادثه و مبارزه مشترک با گروه های تروریستی داد.

**هند و ایران قربانی تروریست های مستقر در پاکستان
سه کشور ایران، هند و افغانستان انتقادهای تندی را نسبت به سیاست های پاکستان بیان می کنند. با این حال وقوع دو حمله تروریستی در دو کشور همسایه، اسلام آباد را در مظان اتهامات تندی در رسانه های جهان قرار داد. تارنمای «گلوبال نیوز» در گزارشی نوشت ایران و هند پس از وقوع حملات انتحاری علیه نیروهای نظامی خود، همزمان پاکستان را به انجام اقدامی عملی تهدید کردند.

براساس این گزارش، ایران در غرب و هندوستان در شرق پاکستان، پس از کشته شدن ده ها سرباز خود، اسلام آباد را متهم می سازند که اکنون به مقرّی برای پناه گرفتن تروریست ها تبدیل شده است. هند و ایران با سرزنش این کشور که به پایگاهی برای تروریست ها تبدیل شده، هشدار دادند پاسخ محکمی را به این حملات می دهند.

هند هم تقریبا همزمان با حمله تروریستی در ایران، 44 نظامی خود را در یک اقدام انتحاری از دست داد. از این رو «راناندرا مودی» نخست وزیر هندوستان هم اظهار داشت دهلی نو پاسخ درخوری را به پاکستان خواهد داد. هند در اولین اقدام، برخی روابط تجاری خود را با پاکستان متوقف ساخت. مقامات دارایی این کشور هم اعلام کردند برای منزوی ساختن پاکستان از جامعه بین المللی تلاش می کند.

در واکنش به این اقدام هندوستان امتیازات ناشی از مقررات سازمان تجارت جهانی را در مورد واردات از پاکستان را متوقف ساخت و تعرفه آن را تا 200 درصد افزایش داد.

حتی روزنامه «Times of India» تهدید نظامی محدود علیه پاکستان را نیز مطرح کرد. این روزنامه نوشت نیروهای نظامی هند تمرکز بر منطقه مرزی را بیشتر کرده اند و حتی پیشنهاد شده است حملات کم دامنه ای را برای وادار کردن اسلام آباد به تغییر رفتار در پیش گرفته شود.

به اعتقاد این روزنامه هندی اشغال بلندی های مهم منطقه و اقدام جنگی محدود هوایی و زمینی علیه اهداف غیردولتی باید در دستور کار قرار بگیرد. این گزینه ها می تواند پاسخ هایی موثر و عملیاتی باشند که درس مهمی را به پاکستان می دهد.

تارنمای خبر تحلیلی هندی Republic نیز در گزارشی نوشت «هند و ایران به پاکستان در زمینه انجام اقدام متقابل هشدار دادند».

به نوشته این گزاش دو روز قبل از واکنش تند مقام های ایرانی، نخست وزیر هندوستان هم پاکستان را به اقدام انتقامی تهدید کرد. دهلی نو اعتقاد دارد گروه تروریستی «جیش محمد» که مسوولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته است از سوی پاکستان حمایت می شود.

بنابر تحلیل این گزارش حتی بسیاری از کشورهای جهان به این اقدامات تروریستی و نوع رفتار پاکستان واکنش نشان دادند. ایالات متحده هم از اسلام آباد خواست تا هر چه سریع تر به حمایت خود از گروه های تروریستی که باعث ایجاد محیطی امن برای آن ها شده است، پایان دهد. کاخ سفید در بیانیه ای اهداف این اقدامات را تنها ایجاد هرج و مرج، خشونت و دهشت افکنی در منطقه دانست.

** اسلام آباد مسئول اقدامات تروریستی
«عمران خان» انتظارات را پس از رسیدن به نخست وزیری به شدت افزایش داده بود. وی یکی از اولویت های سیاست خارجی خود را بهبود روابط با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان عنوان می کرد. وی در یکی از نخستین اقدامات دیپلماتیک خود حتی پیشنهاد داده بود که به عنوان میانجی میان ایران و کشورهای عرب منطقه مخصوصا عربستان سعودی وارد عمل شود.

برخلاف این انتظارات، اکنون نه تنها ایران و هندوستان بلکه افغانستان نیز نسبت به نوع برخورد اسلام آباد با پدیده تروریسم نگرانی هایی دارند. هر سه کشور اعتقاد دارند خاک پاکستان به بهشتی برای تروریست ها تبدیل شده که در آن با امنیت کامل به برنامه ریزی و حتی عضوگیری جهت اقدامات تروریستی می پردازند.

نشریه معتبر «فارین پالسی» نیز پس از حمله تروریستی چند روز قبل در پولوامای کشمیر که موجب کشته شدن ده ها نظامی هندی شد در گزارشی عنوان داشت که اسلام آباد هیچ بهانه ای برای حمایت از تروریسم ندارد.

این نشریه بر این اعتقاد است که برغم کش و قوس هایی که پاکستان در روابط خارجی خود به ویژه با هندوستان داشته است اما به نظر می رسد تلاش جدی را برای نابود کردن زیرساخت های تروریستی بکار نمی گیرد. این گزارش افزود: پاکستان نمی تواند مانند گذشته در سایه ابهام ها و محکومیت چنین اقداماتی از بار مسئولیت حملات شانه خالی کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین