|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۲۵۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۲ پروژه دریایی و بندری استان هرمزگان شامل سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و اعتبار ارزی آن، ۱۰۴ میلیون یورو است که بخش عمده آن از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بخشی دیگر نیز از محل جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.
 وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۲ پروژه دریایی و بندری استان هرمزگان شامل سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و اعتبار ارزی آن، ۱۰۴ میلیون یورو است که بخش عمده آن از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بخشی دیگر نیز از محل جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.

به گزارش ایسنا اسلامی که به صورت ویدئو کنفرانس از بندرشهید رجایی به ایراد سخنرانی می‌پرداخت، با بیان اینکه بندرشهید رجایی یکی از سرمایه گذاری ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است و دارای ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری هستیم.

وی با بیان اینکه ۲۲ پروژه دریایی و بندری استان هرمزگان از جمله ۱۲ دستگاه جرثقیل پیشرفته کشتی به ساحل (گنتری کرین) در بندر شهید رجایی به بهره برداری می‌رسد، اضافه کرد: ارزش ریالی این ۲۲ پروژه که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آماده بهره برداری شده، سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و اعتبار ارزی آن، ۱۰۴ میلیون یورو است که بخش عمده آن از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بخشی دیگر نیز از محل جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌های سرمایه گذاری، توسعه‌ای، عمرانی، فنی و دریایی در بنادر شهید رجایی، شهید حقانی، لنگه، جاسک، چارک و جزایر قشم، هرمز و لاوان اجرایی شده و برای حدود ۲۰۰۰ نفر نیز اشتغالزایی مستقیم به دنبال داشته است.

این مقام مسئول احداث سه پایانه نگهداری فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج فارس، یک پایانه ترانزیتی و صادراتی و یک پایانه ورود و خروج کامیون را از جمله پروژه‌های سرمایه گذاری در بزرگترین بندر تجاری ایران عنوان کرد که هر کدام طی مدت ۲۴ ماه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در اراضی پشتیبانی بندر شهید رجایی ایجاد شده است.

به گفته اسلامی، اجرای مرحله دوم تأسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس، لایروبی کانال ورودی بندرگاه هرمز، طرح جامع اطفا حریق بندر شهید رجایی و تعمیرات اساسی اسکله ۲۰ این بندر، ساخت و نصب اسکله‌های فلزی شناور برای مبادی گردشگری جزیره قشم، بندر شهید حقانی و شناورهای جستجو و نجات در بنادر و جزایر، تعمیرات اساسی دو فروند لایروب و پروژه‌های لایروبی اسکله مواد معدنی و بازگشایی درب ضلع غربی بندر لنگه از دیگر پروژه‌هایی است که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با سفر رئیس جمهور به پایتخت دریایی ایران افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین پروژه در این فهرست را بهره برداری از ۱۲ دستگاه جرثقیل پیشرفته کشتی به ساحل (گنتری کرین) ترمینال کانیتنری شماره دو بندر شهید رجایی عنوان کرد و افزود: این جرثقیل‌های فوق سنگین کانتینری از نوع آخرین نسل گنتری کرین سوپر پست پاناماکس، سال ۹۵ در فرصت ایجاد شده پس از برجام از یکی از برندهای معتبر دنیا خریداری و نیمه نخست سال گذشته از طریق کشتی به بندر شهید رجایی منتقل شد.

اسلامی کل هزینه طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه اندازی این جرثقیل‌ها را ۱۰۴ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: اجرای این پروژه ۲۸ ماه به طول انجامیده و با بهره برداری از آنها علاوه بر افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به ۵,۸ میلیون تی ای یو (هرTEU معادل یک کانتینر ۲۰ فوت)، برای شماری بالغ بر ۷۰۰ نفر اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

وی گفت: با اضافه شدن این گنتری کرین ها، تعداد جرثقیل‌های کشتی به ساحل در بزرگترین بندر کانتینری ایران از ۱۸ دستگاه به ۳۰ دستگاه افزایش یافته و ظرفیت بندر نیز دو برابر شده است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، این تجهیزات دارای طراحی مناسب، ایمنی و عملکرد مطلوب است و به سامانه‌های ضد برخورد، ضد نوسان، محافظت در برابر رطوبت و گرد و غبار، قفل طوفان و سیستم‌های روشنایی مناسب مجهز هستند.

وی تصریح کرد: این تجهیزات به عنوان پیشرفته‌ترین و بزرگترین جرثقیل‌های کانتینری در سطح بنادر کشور محسوب می‌شود و بهره برداری از آنها، به کاهش زمان توقف کشتی‌ها، افزایش بهره‌وری، ایجاد انگیزه و رضایت مندی بیشتر صاحبان کالا، بازرگانان و خطوط کشتیرانی و رونق اقتصادی منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه از عمر جدیدترین گنتری کرین‌های بندر شهید رجایی بیش از یک دهه می‌گذرد، افزود: ۱۲ دستگاه جرثقیل کانیتنری جدید علاوه بر بهره مندی از نوین‌ترین و روزآمدترین فناوری‌های دنیا، از امکان خدمات دهی به کشتی‌های اقیانوس پیمای نسل هفتم (سوپر پست پاناماکس) برخودار هستند.

سرمایه گذاری صورت گرفته در بندر شهید رجایی منجر به ایجاد ۱۲۰۰ شغل می‌شود، بیان کرد: ۳۶۷ کیلومتر راه روستایی که بهسازی آن در سطح استان از برنامه یک هزار کیلومتری آسفالت روستایی ارتقا می‌یابد و در پایان دولت راه‌های روستایی باقی‌مانده برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز انجا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص افتتاح طرح‌های فرودگاهی در بندرعباس افزود: برای اجرای این طرح‌ها ۲۴۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و استانی هزینه شده است.

وی بیان کرد: این طرح‌ها شامل ۲ دستگاه ایربریج یا پل اتصال به هواپیما به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال، یک دستگاه اَبَرخودروی آتشنشانی پیشرفته و جاروی فرودگاهی به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال، بلوار پاویون (تشریفات)، اداری و آمادگاه به ارزش ۲۰ میلیارد ریال و تالار پاویون جدید و اعتبار ۴۰ میلیارد ریال است.

اسلامی اظهار کرد: همچنین عملیات اجرایی پنج طرح فرودگاهی به ارزش ۴۹۵ میلیارد ریال در بندرعباس و بندرلنگه آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها شامل توسعه مسیر و ایستگاه تاکسی موجود به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال، احداث دیوارهای حفاظتی پیرامونی به طول هشت کیلومتر به ارزش ۷۵ میلیارد ریال و بهسازی ترمینال خارجی و محوطه ‎ سازی موجود به ارزش ۱۹۰ میلیارد ریال در فرودگاه بندرعباس است.

اسلامی در پایان اضافه کرد: همچنین ساختمان ایمنی زمینی جدید و استخر آبگیری آتش‌نشانی به ارزش ۴۰ میلیارد ریال و خرید و نصب سامانه کمک ناوبری DVOR/DME به ارزش ۴۰ میلیارد ریال نیز در فرودگاه بندرلنگه آغاز می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین