|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۵۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
این در حالی است که نظرات رئیس جمهور آمریکا تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخته است. ژاپن نامزدی را برای دریافت جایزه صلح نوبل اعلام نکرده اگرچه آبه یک پیوند بسیار قوی شخصی با ترامپ برقرار کرده است اما با این حال این دو نفر همواره بر سر توسعه طلبی ترامپ در مورد کره شمالی با یکدیگر اختلافاتی داشته‌اند.
 "دونالد ترامپ روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره نشست پیش رو با کره شمالی گفت که نخست وزیر ژاپن او را نامزد جایزه صلح نوبل کرده است. اما آیا واقعا شینزو آبه این کار را کرده است؟"

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشته است: «دونالد ترامپ، رئیس چمهور آمریکا گفت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به او یک "نسخه زیبا" از نامه‌ای برای نامزدی جایزه صلح نوبل ارسال کرده است. به گفته او در این نامه به نقل از شینزو آبه نوشته شده است: من با احترام تو را از سوی ژاپن نامزد می‌کنم و از آنها می‌خواهم تا جایزه صلح نوبل را به تو بدهند.

ترامپ گفت که از آبه تشکر کرده است اما انتظار ندارد که جایزه را ببرد.

این در حالی است که نظرات رئیس جمهور آمریکا تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخته است. ژاپن نامزدی را برای دریافت جایزه صلح نوبل اعلام نکرده اگرچه آبه یک پیوند بسیار قوی شخصی با ترامپ برقرار کرده است اما با این حال این دو نفر همواره بر سر توسعه طلبی ترامپ در مورد کره شمالی با یکدیگر اختلافاتی داشته‌اند.

این قضیه حتی در نظرسنجی‌های عمومی ژاپن نیز بازتاب دارد. بر طبق یک نظرسنجی که مدت کوتاهی بعد از ملاقات ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور ژوئن ماه گذشته درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تهیه شد، ۸۳ درصد از شهروندان ژاپن معتقد بودند که کره شمالی از سلاح‌های هسته‌ای خود دست نمی‌کشد.

نه کاخ سفید و نه سفارت ژاپن در واشنگتن به سرعت به درخواست‌ها برای اطلاعات بیشتر در مورد گفته‌های ترامپ پاسخی ندادند.

هر ساله صدها نامزد جایزه صلح نوبل وجود دارد. بر اساس اعلام کمیته مربوطه امسال ۳۰۴ نامزد وجود دارد. نام نامزدها و حامیان آنها برای بیش از ۵۰ سال است که مخفی نگه داشته می‌شود.

اطلاعات آشکار در مورد گفته‌های ترامپ باعث شد تا عده‌ای به صحبت‌های مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی مراجعه کنند که در گذشته گفته بود که چه مقدار ترامپ را به دلیل مذاکرات با کیم جونگ اون مستحق برنده شدن جایزه نوبل می‌بیند.

اگرچه مشخص نیست که رئیس جمهور کره جنوبی به کمیته جایزه نوبل نامه‌ای فرستاده است یا خیر، با این حال مون جائه این در گذشته اینگونه گفته بود: دونالد ترامپ باید جایزه صلح نوبل را ببرد.

بسیاری از شهروندان کره جنوبی نظر مثبتی به گفت و گوهای ترامپ با کره شمالی دارند اگرچه بسیاری از آنها معتقد هستند که در اصل این مون جائه این است که صحبت‌ها را رهبری می‌کند.

بعضی از کارشناسان معتقدند که ترامپ، مون جائه این را با شینزو آبه اشتباه گرفته است، اگرچه عده‌ای اشاره کرده‌اند که آبه مکرراً نشان داده است که برای رابطه‌اش با رئیس جمهور آمریکا ارزش قائل است.

"مینتارو اوبا" یک کارمند سابق وزارت امور خارجه آمریکا که هم اکنون برای "نویسندگان غرب گرا" کار می‌کند، در تویتتر نوشت: یک حرکت کاملاً ماهرانه برای استفاده از مردی که مکرراً ثابت کرده است که پذیرای هرگونه تملق و چاپلوسی است.

اگرچه کره جنوبی و ژاپن با یکدیگر همسایه هستند و هر دو نیز از متحدان آمریکا هستند اما این دو کشور در ماه‌های اخیر با یکدیگر روابط پر از کشمکشی داشته‌اند.

شین کاک سو، سفیر سابق کره جنوبی در ژاپن اخیراً به واشنگتن پست گفته بود: روابط بین کره جنوبی و ژاپن از پنج دهه گذشته که دو کشور با یکدیگر روابط دیپلماتیک برقرار کرده‌اند در یک بحران بی سابقه است.

شین افزود: دولت ترامپ به متحدانش توجهی ندارد.»

در همین حال روزنامه آساهی چاپ ژاپن نوشته است که ژاپن دونالد ترامپ را برای دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کرده است اما این امر به درخواست دولت واشنگتن صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه دولت آمریکا "به طور رسمی" از توکیو خواسته است تا ترامپ را به دلیل موضوع کره شمالی به کمیته جایزه صلح نوبل معرفی کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین