|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۵۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
این دستگاه با شبیه سازی خواص فیزیکی ماده سفید مغز، تومورهای پیشرو را به مهاجرت به سمت بیرون مغز هدایت می‌کند. پس از آن، سلول‌ها می‌توانند با خیال راحت برداشته شوند.
 دانشمندان آمریکایی با سرپرستی "نصیر مکرم" (Nassir Mokarram) پژوهشگر ایرانی اخیراً موفق به توسعه دستگاهی شده‌اند که توسط آن می‌توان به راحتی تومورها را از مغز خارج کرد.

 پژوهشگران "دانشگاه دوک" (Duke University) ایالات متحده امریکا در مطالعه اخیرشان که به سرپرستی"نصیر مکرم" (Nassir Mokarram) پژوهشگر ایرانی انجام شده است، دستگاهی به منظور خارج کردن تومورها از مغز توسعه داده‌اند که این دستگاه توسط سازمان غذا و دارو آمریکا نیز تأیید شده است.

پژوهشگران "دانشگاه دوک" موفق به توسعه دستگاهی به منظور خروج تومورها از مغز به نام " Tumor Monorail " شده‌اند.

این دستگاه با شبیه سازی خواص فیزیکی ماده سفید مغز، تومورهای پیشرو را به مهاجرت به سمت بیرون مغز هدایت می‌کند. پس از آن، سلول‌ها می‌توانند با خیال راحت برداشته شوند.

ماده سفید (White matter) یکی از بخشهای سیستم عصبی مرکزی است. سیتم عصبی مرکزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است. این ماده بخش اصلی مغز و بخش سطحی نخاع را تشکیل می‌دهد و بطور عمده از سلول‌های گلیال و آکسونهای میلینه تشکیل شده است. این آکسونها پیام‌ها را از مخ به سایر بخشهای سیستم عصبی منتقل می‌کنند. در ماده سفید بجز بافت چربی، مویرگها و عروق مشاهده می‌شوند. فسفولیپیدها در ماده سفید فراوانند.

"بارون براهما" (Barun Brahma) جراح مغز و اعصاب و یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: دستگاه " tumor monorail " یک دستگاه بسیار خاص در برداشتن تومورها از مغز است. تومورهای زیادی وجود دارند که به علت محل تومور یا ضعف بیمار غیر قابل جراحی هستند. این دستگاه باعث می‌شود تا پزشکان توانایی جراحی این تومورها را داشته باشند.

این دستگاه تومور را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما باعث می‌شود که بتوان گسترش آن را کنترل کرد.

"نصیر مکرم" (Nassir Mokarram) پژوهشگر ایرانی و رهبر این مطالعه از دانشکده مهندسی پزشکی "دانشگاه دوک" گفت: مهم‌ترین نکته این است که طی این روش، تومور به وسیله دستگاه ما به جای قرار گرفتن در بافت سالم مغز، به یک مخزن کنترل شده و دور از تومور مادر، کنترل می‌شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین