|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۲۵۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
نمایندگان مجلس عوام انگلیس شامگاه چهارشنبه به لایحه موردنظر دولت انگلیس برای تداوم مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا رای مخالف داده و شکست دیگری را در کارنامه دولت محافظه کار «ترزا می» ثبت کردند.
  نمایندگان مجلس عوام انگلیس شامگاه چهارشنبه به لایحه موردنظر دولت انگلیس برای تداوم مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا رای مخالف داده و شکست دیگری را در کارنامه دولت محافظه کار «ترزا می» ثبت کردند.

به گزارش ایرنا، در رای گیری امشب 303 تن از نمایندگان در مقابل 258 تن دیگر با این لایحه مخالفت کردند و به این ترتیب نخست وزیر انگلیس را تحت فشار قرار دادند تا هرچه سریعتر راهبرد جدید دولت را برای خروج از اتحادیه اروپا به پارلمان ارائه کند.

جرمی کوربین رهبر اصلی ترین حزب محالف دولت پس از اعلام نتیجه رای گیری تصریح کرد که نمایندگان با آراء خود نشان دادند با راهبرد دولت برای خروج از اتحادیه اروپا موافق نیستند. وی تصریح کرد که راهبرد دولت «می» شکست خورده و او بایستی برنامه جامع خود را برای برگزیت ارائه دهد.

گفتنی است که نخست وزیر انگلیس در جریان رای گیری امشب حضور نداشت و از این بابت از سوی کوربین و تعدادی از نمایندگان احزاب محالف مورد انتقاد قرار گرفت.
پیش از این نمایندگان مجلس درباره 2 لایحه مرتبط با برگزیت رای گیری کردند که هیچکدام به تائید ترسید.

مهم‌ترین لایحه مربوط به پیشنهاد کوربین برای برگزاری انتخابات معنادار درباره توافق برگزیت در تاریخ 26 فوریه بود که با اختلاف 6 رای به تصویب نرسید. لایحه دیگر هم درباره تعویق برگزیت به مدت 3 ماه بود که آن هم با اختلاف بالای 222 رای تائید نشد.

نخست وزیر انگلیس سه‌شنبه گدشته طی سخنان در مجلس عوام انگلیس خواهان زمان بیشتری برای مذاکره با اتحادیه اروپا برای نهایی کردن توافق برگزیت شده بود

وی با بیان اینکه نظر پارلمان برای اصلاح پیش‌ نویس توافق برگزیت را دربست قبول کرده گفت تلاش خواهد کرد تا اختلاف پیش‌آمده بر سر مرز ایرلند را برطرف کند.

نمایندگان مجلس انگلیس در یک رأی‌گیری تاریخی به دلیل اختلاف‌نظر بر سر آینده مرزی دو ایرلند، به توافق‌نامه موردنظر دولت می رای مخالف دادند.
انگلیس و اتحادیه اروپا معتقدند که کشیده شدن مرز سخت میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، توافق صلح بین این دو منطقه را به خطر می‎اندازد؛ بااین‌حال دو طرف هنوز نمی‌دانند چگونه می‌توانند چنین چیزی را تضمین کنند.
در پیش‌نویس توافقنامه برگزیت که دو ماه پیش از سوی دولت انگلیس و شورای اروپا به تصویب رسید، طرحی گنجانده‌شده که باید از بازگشت
'مرز سخت' بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند جلوگیری شود. به‌این‌ترتیب که اگر هرگونه توافق تجاری میان اروپا و انگلیس در آینده موفق به حفظ مرز به شکل کنونی نشود، طرح موسوم به «بک استاپ» برای جلوگیری از کشیده شدن یک مرز فیزیکی به اجرا درآید.
بر این اساس،انگلیس موظف خواهد بود تا برای مدت نامحدودی در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند که این مساله نارضایتی نمایندگان مجلس را به همراه داشته است.
نمایندگان پارلمان نگرانند که پیوستگی موقت انگلیس به مقررات گمرکی اتحادیه اروپا که خود در اصل راه‌حلی برای خروج از بن‌بست مرز دو ایرلند است، به‌طور نامحدود ادامه پیداکرده و عملاً این کشور در مقررات اتحادیه اروپا قفل شود.
نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که در طول هفته جاری با رهبران اروپایی برای دستیابی به راه‌حل نهایی دیدار خواهد کرد. بااین‌حال طرف‌های اروپایی به‌طور مکرر اعلام کرده‌اند که حاضر به چانه‌زنی درباره مفاد توافق‌نامه برگزیت نیستند.
میشل بارنیه رئیس تیم مذاکره‌کننده برگزیت از سوی اتحادیه اروپا نیز به‌تازگی هشدار داد که زمان برای رسیدن به توافق میان دو طرف «به‌شدت کوتاه است».
در حالی که دولت انگلیس تلاش می کند تا پیش از پایان مهلت قانونی برگزیت به توافق برسد، برخی گزارش ها از احتمال تعویق برگزیت و برگزاری انتخابات سراسری در این کشور در ماه ژوئن(خرداد) آینده حکایت دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین